Kaksplus.fi

MENU

sunnuntai 24. elokuuta 2014

Holisti.



Pienten lasten sokerin ylikäyttö ruokavaliossa on puhuttanut mediassa ja blogeissa viimeaikoina todella paljon. Koska aihe on ollut pinnalla, myös minä olen pohtinut asiaa. Kohtuudella ja maalaisjärjellä pääsee tässäkin asiassa pitkälle, enkä lähde tätä asiaa sen enempää avaamaan tässä kirjoituksessa. Sen sijaan sokerikeskustelun innoittamana aloin miettiä omaa sokerin käyttöä ja vähän jopa huolestuin,
olenko sokeriholisti?

Ennen raskautta söin todella vähän makeaa ja sokeripitoista ruokaa. Herkutteluhetket täyttivät suolaiset herkut, mutta ylimääräinen ja "epäterveellinen" sokeri oli todella vähäistä mun ruokavaliossa. Silloin tällöin jouluna ja jussina tuli ostettua karkkipussi mutta suurimmaksi osaksi sekin jäi kaapinperukoille pölyttymään. Raskausaika heitti kuperkeikan mun mieltymyksille ja koko yhdeksän kuukautta himoitsin (ja ahmin..) kaikkea makeaa ja sokeripitoista. Ruokavalio ei todellakaan ollut mikään raskausajan ihanne, mutta annoin himoilleni periksi. Ja voitte kuvitella, että kun yhdeksän kuukautta on syönyt ihan miten sattuu ja pitänyt karkki päivää joka päivä, totutuista tavoista ei ole niin helppo päästä eroon. Sama meno jatkui siis raskauden jälkeen, ja valitettavasti jatkuu edelleen.



Aloitin muutama kuukausi sitten elämäntaparemontin. Tavoitteena enemmän liikuuntaa ja terveellisempi ruokavalio jotta voin antaa Elviralle hyvän esimerkin ja sitä kautta hyvät eväät elämään. Ruokavalio rempattiin aika rankalla kädellä ja herkut jäivät arkisin kauppaan. Lauantai on lasten karkkipäivä, ja silloin herkuttelinkin aina ilman huonoa omatuntoa. Nyt viimeviikkoina ote on valitettavasti enemmän tai vähemmän (oikeastaan enemmän..) lipsunut, ja herkuttelu on sijoittunut myös muille päiville kuin lauantaihin. Kun mopo karkaa kerran käsistä, sitä on vaikea pysäyttää. Niin paljon tekee mieli makeaa. Koko ajan. Yksi päivä meinasin syödä mansikkahilloa lusikka kaupalla koska kaapista ei löytynyt mitään muuta makeaa. Niin kova himo sokeriin oli. Sunnuntait ovat olleet aina kaikkein vaikeimpia: kun olet edellisenä päivänä herkutellut överimäärällä sokeria, himo alkaa heti seuraavana sokerittomana päivänä. Pullaa, keksejä, leivoksia, karkkia, sokeria sokerin perään. Näitä tekee koko ajan mieli.

Kun aloin pohtimaan sokeririippuvuuttani, tajusin sen tällä hetkellä vaikuttavan aika vahvasti mun elämään ja hyvinvointiin. Tunnen itseni tällä hetkellä todella väsyneeksi, enemmän kuin koskaan ennen. Enkä voi syyttää huonosti nukuttuja öitä ja vauva-arkea, vaikka yöunet olisivat kuinka hyvät olen nuutunut ja väsynyt. Ja luulen tämän johtuvan sokerista. Ruokavalioni on huonossa jamassa ja epätasapainossa ja kehoni ei jaksa.
 Asioihin on tultava muutos.



Nyt alkaa taas herkkulakko. Launtaisin herkutellaan, muut päivät ehodoton kieltäytyminen. Hedelmillä taltutetaan makeanhimo arkisin. Katsotaan miten onnistun ja toivotaan että energiaa löytyisi lisää paremman ruokavalion myötä! Väsyttää tämä väsymys!

Löytyykö muita sokeriholisteja? 
Onko sokerista ollut helppo luopua? 

10 kommenttia :

  1. Täällä toinen sokeriholisti. Mä tarvin päivittäin jotain ällömakeeta suklaata tai JOTAIN. En tiedä miten oon itteni siihen päästänyt, mutta tästä tavasta on tosi vaikea päästä pois. Ja koska en ole ylipainoinen tms, niin ei ole sinänsä motivaatiotakaan luopua sokerista.. Vaikkei se mun kropassa näy, niin aivan varmasti tuntuu nimenomaan esimerkiksi väsymyksenä.

    VastaaPoista
  2. Kyllä löytyy! Ekan raskauden jälkeen mulle iski hirveet karkinhimot ja on edelleen.. Koitan myös pitää karkkipäivän kerran viikossa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ihanaa (tai ei niin ihanaa? ) että on kohtalontovereita! :)

      Poista
  3. Mun karkkipäivä on perjantai ja tähän asti se on pitänyt jopa. Pakko sitä on välillä herkutella!! Se on iha järkky fiilis, kun alkaa tekee mieli karkkia ja voi sitä nautintoa, kun sitä saa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep, se on kyllä parasta kun on kauan odottanut ja sitten saa! : )ja hyvä sinä, mulla vähän liian usein lipsuu tuo karkkipäivä :D

      Poista
  4. Olen todellinen sulkaaholisti. Mutta syön sitten salaa.... En halua antaa lapsille turha sokeria :D olenpas järkevä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahha :D tuota mäki oon miettinyt että tuleeko musta sitten joku salaherkuttelija kun neiti tuosta kasvaa :p

      Poista
  5. Pussi päivässä menee ;)

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit <3