Kaksplus.fi

MENU

keskiviikko 10. syyskuuta 2014

Neuvolan sana on laki ?

Se alkaa jo raskausviikolla kahdeksan. 
Ja kestää läpi vauvavuoden tiheenä, jonka jälkeen hieman rauhoittuu muttei kuitenkaan katoa. Nimittäin neuvolassa ravaaminen! 

Mä olen onnellinen ja kiitollinen suomen neuvolajärjestelmästä. Miten turvalliselta tuntuukaan kun  odotusaikana vauvan sekä äidin terveyttä, jaksamista ja hyvinvointia seurataan tarkasti. Puhumattakaan mahan sisällön neuvolakäynneistä syntymän jälkeen, ne muutamat sentit pituutta ja muutamat grammat  painoa saa sinut tuntemaan jotain sanoinkuvaamatonta ylpeyttä. Ja onnellisuutta että kaikki on hyvin kun lapsi kasvaa. Vaikka olenkin tyytyväinen neuvolajärjestelmään ja meidän ihanaan nuoreen neuvolatätiin, saa jotkin asiat neuvolassa minun niskavillani pystyyn. Nimittäin neuvola ohjenuorat. Tai oikeastaan se tyyli, miten ne joskus esitetään.

Jokainen äiti omistaa omat mielipiteet kasvatuksesta ja toimii sillä omalla, oikealla tavallaan. Jokainen neuvolatäti omistaa myös omat mielipiteensä, ammattitaitonsa sekä ammattietiikkansa. Vauvapalstoja ja blogeja lukiessa huomaa kuitenkin miten paljon eri neuvoloiden ohjeet eroavat toisistaan. Mutta miten ne voivat, sillä kaikillahan on se sama koulutus? 
No, se on se kuuluisa maalaiskärki sekä soveltaminen joka tekee eroja neuvoloiden välillä

Melkein heti plussattuani eksyin lukemaan kauhutarinoita neuvolatädeistä jotka toruivat melkein kaikesta etkä koskaan toiminut oikein. Oli sitten kyseessä raskausajan liikunta, syöminen tai vauvan ravinto. Kaikki oli aina väärin. Näiden tarinoiden jälkeen jännitin kovasti ensimmäistä neuvolakäyntiä koska pelkäsin saavani jonkun hirmutantan neuvolatädikseni. Minulla kävi kuitenkin tuuri, ja terveydenhoitaja oli mitä ihanin. Ja myös muuton jälkeen neuvolatätimme oli kermaa ja osasi hommansa. Ei lytännyt, ei neuvonut liikaa. Ohjeisti ja kertoi muttei kuitenkaan pakottanut tai käskenyt. Ja näin sen kuuluisi aina olla.

Tässäkään asiassa ne suurimmat arvostelijat ja neuvojat eivät kuitenkaan ole niitä rautaisia ammattilaisia vaan meitä ihan tavallisia tallaajia,  äitejä. Jos äitien kesken puhutaan neuvolanohjesituksista, on äidit jakautuneet kahteen osaan: ohjeita noudattaviin ja ohjeita soveltaviin.

 Ja näistä yleensä riemu vasta repeääkin! 
Toiset ovat neuroottisia joilta puuttuu maalaisjärki koska haluavat noudattaa neuvolanohjeistuksia.
Toiset sen sijaan eivät välitä lapsistaan eivätkä halua heille parasta koska eivät välitä suosituksista.
Että näin, missä se kultainen ja rauhallinen keskitie taas sijaitsee?


Meillä on suurinpiirtein noudatettu neuvolan ohjeistuksia. Pienellä twistillä sekä maalaisjärjellä maustettuna. Aluksi olin todella epävarma äitinä ja noudatin ohjeistuksia aika tarkasti. Ihan vain varmuuden vuoksi ettei mitään sattuisi. Kuitenkin itsevarmuuden kasvaessa aloin enemmän ja enemmän soveltamaan, toimimaan meidän perheelle sopivaan tapaan. Kerta toisena jälkeen olen saanut todeta ettei se lapsi siitä rikki mene, vaikka jotkut niin väittävätkin ;)
Mä olen sitä mieltä ettei tässä asiassa ole mitään oikeaa tapaa toimia. Ymmärrän niitä, jotka ohjeistuksia noudattavat koska eiväthän ne mistään tuulesta temmattuja ole. Ymmärrän myös sen, että nämä ohjeistuksen muuttuvat lähes vuosittain. Viisi vuotta sitten joku saattoi olla sallittua mutta nyt ehdoton nounou.  Kuitenkin jokainen lapsi on yksilö, kaikkia ei voi kasvattaa saman kaavan mukaan. Eikä pidäkkään.
Silti tämä on aihe joka jakaa mielipiteitä, aiheuttaa kiivasta keskustelua sekä harmaita hiuksia.
Eihän meillä tylsistyneillä kotiäideillä ole muutakaan tekemistä kuin tapella netin vauvapalstoilla ;)



Kumpaan talliin sinä kuulut?
Ohjeita noudattaviin vai niitä soveltaviin?

11 kommenttia :

  1. Mä jotenkin olen läpeensä kypsä neuvolaan. Raskausaikana se oli vielä ihan fine mutta kun lapsi syntyi, se ahdisti. Kokoajan kytättiin käyriä ja mittoja, jos ei mennyt tasan siinä missä pitikin, tuli kontrolliaikaa, lääkärinaikaa ja millonmitäkin.
    Lapset ei saa oll siellä yksilöitä. Nauratti kun jossain kolumnissa avauduttiin siitä miten missään muussa maassa ei kysytä lapsen tarkastuksissa, joko lapsi osaa HIIHTÄÄ ja merkata sitä korttiin :D kuvastaa musta tätä maata ihan hyvin. joko pekka osaa potkia palloa? näytä? osaako piirtää neliön? Eikö? pitää alkaa harjoitella, Nyt ei oo vielä pinsettiotetta, fysioterapiaan! Kypsyttää, kypsyttää..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä neukkutäti tuputti kokoajan fysioterapiaan. Käski fyssarille kun tyttö ei kävellyt 1v 1kk ikäsenä.

      Alko pännimään se saakelin fyssarille tuputtaminen! Nyt hän juoksee ja temmeltää. 1v 5kk

      Poista
    2. hahha nauroin niin tuota hiihtojuttua, mutta hei ihan asiaa!! :D ja ei, lapset eivät todellakaan saa meidän neukkujärjestelmässä olla yksilöitä vaan kaikkien pitäisi juuri samaan aikaan oppia jokainen taito :D ja tuo fyssari juttu on ihan totta, aina sitä ollaan tuputtamassa :D

      Poista
  2. Sovellan itse! Tottakai kuuntelen neuvolan neuvot mutta kyllä se olen minä joka loppupelissä päätän miten tehdään mikäkin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. näinpä ! :) meillä mennään aika samalla tyylillä, kuunnellaan ja pistetään korvan taakse mutta loppujenlopuksi itse tehdään päätökset ! :)

      Poista
  3. Sovelletaan oman maun mukaan. Sovellettiin jo esikoisenkohdalla. Mulle neuvola on ollut aina paikkaa missä menem kertomaan vain. Moi meille kuuluu hyvää kaikki on hyvin kiitos hei. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahha meillä välillä vähän sama, ei aina ole mitään ihmeellistä asiaa ja tuntuu että aina vaan vastaa: hyvin, hyvää ja hienosti :D

      Poista
  4. Mä oon ollut tyytyväinen meidän neuvolan terkkareihin, siellä käynnin jälkeen tulee aina sellanen olo että hoitaa hyvin lastaan. Ja se on mun mielestä tärkeää. :) Mä en oikeastaan oo saanut sieltä hirveesti neuvoja, tosin en oo niitä pyytänytkään kun oon aika itsevarma tyttöni hoitamisessa :D Enemmänkin kyselen neuvoja toisilta äideiltä, vaikkakin sieltä suunnalta tulee aika ristiriitaisia ohjeita usein ;) Oon mielestäni aika lailla maalaisjärjellä hoitava äiti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oot oikeassa että toi tunne pitäisi aina olla neuvolan jälkeen ja on tosi tärkeää! :) meidän neukkutäti ei myöskänä kovin ole neuvonut kun en kauheasti ole kysellyt koska teen juuri tuota samaa että kyselen muilta äideiltä! :) :D

      Poista
  5. Jos ei olisi tiettyjä ohjeita eri ikäisten neuvola tarkastuksiin niin ei osattaisi ajoissa puuttuakaan asioihin. Maalaisjärjellä toki kannattaa ohjeita omiksi soveltaa :) On myös niitä vanhempia keillä on se peukalo kämmenen keskellä ja sitten ongelmaperheitä mihin on puututtava. Meillä on hieno neuvolajärjestelmä, ollaan tyytyväisiä, että kaikkea ei tartte hoitaa yksityisellä.

    VastaaPoista
  6. Mä sovellan elämässä vähän kaiken suhteen. Mä aattelen maalaisjärjellä. (:

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit <3