Kaksplus.fi

MENU

torstai 18. syyskuuta 2014

Sylin täydeltä onnea.




Päivän paras hetki on se kun Elvira kiipeää mun syliin halimaan. Tai se kun toinen istuu unisena mun sylissä juuri herättyään. Tai sittenkin se, kun toista harmittaa ja äidin syli rauhottaa.
Parhaita hetkiä ovat oikeastaan nämä ja kaikki muut. 
Pointtina kuitenkin se, että meillä sylitellään ja paljon.

On kasvattajia jotka pitävät syliä palkintona. On myös niitä kasvattajia jotka käyttävät syliä rangaistuksena ja rauhoittumispaikkana. 
Mä en kuulu kumpaakaan kastiin. mä pidän syliä maailman parhaana paikkana. Haluan iskostaa Elviran päähän ajatuksen että äidin syli on aina avoin. Sinne saa aina tulla, on sitten iloinen tai vihainen. Äidin syli auttaa ja lohduttaa. 
Syli on turvapaikka.

Tänään kun me taas istuskeltiin lattialla ja syliteltiin olin onneni kukkuloilla. Sitä onnea ei voi sanoin kuvailla mikä sisällä roihahataa kun toinen kiipeää syliin halaamaan.
 Vaikka mun vaatteet ovat sylittelyhetken jälkeen täynnä kuolaa ja räkää, niin ei haittaa. Sylittelyhetket ovat päivän kohokohtia ja niitä meidän yhteisiä juttuja. Mä pidän syliä sekä läheisyyttä todella tärkeänä osana kasvatusta ja äitinä oloa. Läheisyyttä ja lämpöä, sitä se pieni ja vähän isompikin lapsi tarvitsee tasapainoiseen sekä onnelliseen kasvuun. Osa vanhemmista on sitä mieltä ettei lasta saa sylittää liikaa. Pölö ajatus ja puulla päähän sanon minä. En mä ainakaan oo koskaan törmännyt lapseen joka olisi pilattu liialla lämmöllä ja rakkaudella. 

Välillä kuitenkin tunnen piston sydämessäni kun Elvira pyytää syliin "huonolla hetkellä" enkä ota. Oikeastihan niitä huonoja hetkiä ei juurikaan ole. Kyllä ne pyykit odottavat sen aikaa että hetken sylitellään ja söpöillään jotta toinen taas jaksaa leikkiä tai on paremmalla tuulella. Syli on kuitenkin pienen lapsen tärkein ja turvallisin paikka. Ja onhan sitä itsekkin aina paljon paremmalla tuulella kun saa hetken nuuhkutella pientä pörröpäätä. 

Ja surullista mutta totta, joskus tulee vielä se päivä kun ei Elvira enää pyydäkkään äidin syliin </3




Sylitelläänkö teillä paljon?

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit <3