Kaksplus.fi

MENU

keskiviikko 29. lokakuuta 2014

Ajokortti vanhemmuuteen?

Törmäsin taaannoin facebookissa keskuteluun jossa pohdittiin pitäisikö ennen äidiksi tuloa suorittaa jokin oppikurssi, ajokortti vanhemmuuteen. Aluksi olin ehdottomasti ajtuksen kannattaja, mutta hetken mietittyäni asiaa vaihdoin salaman nopeasti mielipidettä ja kannatuspuolta. Ehdottomasti ei, mutta miksi?

Jos mietin elämääni ennen plussatestiä, minulla ei olisi ollut toivoakaan suorittaa tätä ajokorttia hyväksytysti läpi. Arkisin olin vastuullinen tarhatäti mutta viikonloppuisin vedettiin ranttaliksi oikein olan takaa. Pohjimmiltani olin fiksu ja ehkä jopa vähä kypsäkin, mutta hemmetin hyvin osasin tämän myös peittää. Mun olisi siis ollut aivan turha edes uneksia kyseisestä ajokortista. Kaikki kuitenkin muuttui plussattuani, tottakai. Ja niin se kuuluukin.

Jokainen tietää ettei täydellistä vanhempaa ole olemassakaan. Jos joku niin väittää, tekee heti virheen: ei myönnä heikkouksiaan. Kukaan ei koskaan synny äidiksi tai isäksi vaan kasvaa tähän tehtävään lapsensa rinnalla. On myös ihan okei joskus tehdä virheitä ja kompastella kasvattajan kivisellä tiellä, lapset ovat kestävää ja anteeksiantavaa tekoa. Jos olisi olemassa vanhemmuudenajokortti, Moni oikein mallikas ja ihana äiti/isi jäisi lapsettomaksi. Monet tuomitaan huonoiksi vanhemmiksi ennenkuin annetaan edes mahdollisuutta todistaa väite vääräksi.  Olen aika satavarma että sieltä ruudun toiselta puolelta löytyy muutama (tai vähän enemmänkin) niitä silmäpareja jotka pyörivät kun mun raskausuutiset kiirivät korviin. Mutta hei, tässä sitä ollaan ja mikä tärkeintä, hengissä joka iikka! Takana on elämäni nopein ja tärkein kasvunpaikka mutta voin ylpeänä todeta että mä pystyin siihen. Niinkuin ihan jokainen pystyy,se on omasta tahdosta ja asenteesta kiinni. Entinen linnakundi, filosofian tohtori taikka teini ikäinen. Jokainen voi olla hyvä vanhempi jos vain on valmis muutoksiin ja niiden tuomiin haasteisiin! Se millainen menneisyys ihmisellä on, ei määrittele millainen vanhempi hän olisi. Valinnat tehdään sitten kun niiden aika on, ja se määrittelee oletko valmis vanhemmaksi.Ja niinkuin sanotaan, ikinä ei ole oikea aika lapsille. Ikinä ei ole valmis vanhemmaksi jos sitä lähtee miettimään. On vain otettava härkää kiinni sarvista ja hypättävä tuntemattomaan. Kyllä me kaikki pystytään siihen! Jos vain annetaan mahdollisuus.


2 kommenttia :

  1. ei hemmetti, ei toi vissii lähettäny tota kommenttii, jos lähetti ni tulee kaks kertaa :D mut siis vaikkei me olla oltu koskaan kauheesti tekemisis, ni mä oon kyl huomannu tän blogin kautta et oot kasvanu ja fiksuuntunu tosi paljon elviran syntymän jälkeen :-)

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit <3