Kaksplus.fi

MENU

perjantai 31. lokakuuta 2014

Ei kiitos kurpitsoille ja lepakoille.



Joka paikasta tursuaa erilaiset kurpitsat, lepakot ja muut rooliasut. Lapset kiertävät ovelta ovelle kerjäämässä karkkia ja kaupat täyttyvät kaikesta turhasta krääsästä. Olenko mä ainoa joka ei ymmärrä tätä amerikkalaisten hapatusta sitten ollenkaan? Mun lapsuudessa ei juhlittu halloweenia joten en oikein ymmärrä koko juhlaa. Amerikastahan se on pikkuhiljaa rantautunut tänne Suomeenkin, mutta muhun ei vielä ole iskenyt kurpitsa hulluus. Ja tuskin koskaan tulee iskemäänkään.

Tiedän että joudun jossain määrissä tulemaan vastaan periaatteessani kun Elvira aloittaa päiväkodin. On hallowwenjuhlia ja naamiaisia, pukeudutaan ja herkutellaan. Eikä siinä mitään, en aio tätä hupia lapseltani viedä. Hän saa kyllä osallistua kavereiden juhliin mutta meillä kotona ei tulla ikinä näkemään ainuttakaan kaiverrettua kurpitsaa. Syönköhän sanani joskus...Halloweenina karkin kerääminen ovelta ovelle on lähestulkoon kerjäämistä jota en ymmärrä. Voi olla että syy on se ettei tämä perinne ole kovin suomalaistunut tai näkynyt vielä kauaa meidän maisemissa. Ja kuitenkin virpominen on mulle ihan ok ja jopa hieno perinne, toisaalta tämä on ollut vahvasti osa myös mun lapsuutta. Joku mielensäpahoittaja ja neitinegattivinen voisi pitää virpomistakin kerjäämisenä mutta saahan siitä sen hienon risun ;) Nojoo, en oikein osaa selittää mutta ei kyllä iske muhun koko kurpitsajuhla! Tylsä äiti? 

Huomenna Pyhäinpäivän kunniaksi sen sijaan aion sytyttää kynttilöitä ja viettää rauhallista aikaa perheen kanssa. Vietämme sellaista "halloweenia" jota me minun lapsuudessani vietimme. Ilman kurpitsoja ja lepakoita. Ainut noita-akka joka tässä talossa halloweenina nähdään olen minä ja mun horomonit. Tänään aiomme vetää herkkuöverit omatekoisen pitsan ja irtsareiden parissa. Muistaakseni joku joskuis puhui raskauskilojen välttelystä, kuka mahtoi olla...

Ihanaa viikonloppua kaikille,
 on se sitten kurpitsallinen tai kurpitsaton!<3


24 kommenttia :

  1. Samaa mieltä!! Kaupathan haluaa tuoda halloweeniä vahvasti suomeen, koska täällä ei ole ennen joulua mitään muuta kulutusjuhlaa. Jenkeissähän on kiitospäivä sun muuta... Eli kaupallista p****aa :D :D

    Ja en kestä miten herkullisen näköisiä pizzoja ja irtsareita! Ilkeää, nyt alkoi tehdä itsekin mieli ja kaapit tyhjät ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, ihmisilt rahat vaan pois :p ja anteeksi kuvista, oli kyllä herkullista ;)

      Poista
  2. Mä kirjotin just tänään samasta aiheesta. Mä oon vähän tämmönen anti-halloween ihminen :D

    VastaaPoista
  3. En ymmärrä minäkään tätä Halloweenia. Ihan turhanpäiväistä hömpötystä :D

    VastaaPoista
  4. Hei mä oon samassa veneessä, meillä ei juhlita yhtään Halloweenia enkä mäkään oikein tajua sitä. ^^

    VastaaPoista
  5. Joo ei ole tämä halloween-hömpötys minunkaan juttu. Minusta yksi karkkikierros vuodessa riittää lapsille ja se on Suomalainen perinne, eli virpominen. :)

    Ihanaa viikonloppua myös teidän perheelle! :)

    ps. herkkullisen näköinen pizza! :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin, virpominen on niin vanha perinne eikä tarvita toista! :) ja oli kyllä herkullista ;) kiitos, ihanaa viinonloppua myös teille vaikkakin vähän myöhassä<3

      Poista
  6. Minä vihaan halloweenia! Oon kans kirjottamassa aiheesta. Eniten inhoon siis kaikkia ällöjä pääkalloja ja irvisteleviä kurpitsoja ja luurankoja! Ei ole mun käsitys kivoista koristeista :(
    -Cindderella

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En myöskään ymmärrä tota et mika niiden korosteiden pitää olla niinkamalia!! :D

      Poista
  7. En minäkään ymmärrä koko halloweeniä. Täyttä hömppääää.. :)
    -eeni

    VastaaPoista
  8. Mun täytyy nyt tämmönen eepos kirjottaa Halloweenin kannattajana :D
    Sinänsä en nyt niin oo sen kannalla, että Halloweenia tuodaan Suomeen, koska se ei oo suomalainen juhla. Uusiä perinteitä ei tarvita. Me juhlitaan sitä meidän perheessä, koska totuttiin siihen Englannissa asuessa.Siellä se on iso juttu. Näin muutenkin kaiken pikkukauhun fanina se vaan istuu meille. Ei se ihan Amerikkalainen juhla ole, koska se on kelttiläistä perua ja englantilainen miehenikin on sitä melkein 40 vuotta aina näin lokakuussa juhlinut.

    Sieltähän Halloweenistähän se pyhäinmiestenpäiväkin juontaa juurensa (pyhäinpäivän aatto eli All Hallows Eve.) Halloweenina uskotaan elävien ja kuolleiden verhon olevan ohuimmillaan ja menneitä rakkaita muistetaan. Espanjankielisissä maissa on marraskuun alussa vastaavasti Day of th Dead. Nämä kristilliset juhlat valtaosa on vanhoja pakanajuhlia, jotka on omittu kirkolle pakanoita käännytettäessä. (joulun ja pääsiäisen monet traditiot on suoraan vanhoista pakanauskonnoista).

    Itse en päästä lapsiani edes pääsiäisenä virpomaan, koska minusta se on kerjuuta, vaikka kuinka karkin vastineeksi antaisikin sen koristellut oksan. Siksi en Halloweeninkaan päästä lapsia karkki tai kepposkierrokselle, emmekä Englannissa asuessa koskaan avanneet ovea Halloween koputtelijoille, vaikka miellä sisällä aina olikin juhlat :) Meillä Halloween tarkoittaa ihania koristeita, hyvää ruokaa ja perheen kesken vietettyä aikaa naamiasasuissa. Mutta kaikki omalla tyylillään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tiedän halloween kuulostaa ihanalta! :) enpä tiennytkään että juhlan juuret eivät olekkaan amerikassa, kiitos infopläjäyksestä! Me emme myöskään avanneet ovia keppostelijoille :)

      Poista
  9. Ei Halloweenia meilläkään :) Ainut millä tavoin oon asiaan joutunut tutustumaan, on koulun Halloween-discot joihin on tarvinnut tytöille kehitellä asuja. Mutta ovat jo sen verran isompia että tämäkin perinne jäi tältä vuodelta. Enkä edes tykkää kurpitsasta! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asuja joudun mäkin varmaan tulevaisuudessa kehittelemään :/ :D ei kyllä kurpitsa kuulu meikäläisenkään lemppareihin!!

      Poista
  10. Moikka, mulla on blogissa arvonta käynnissä vielä viikonlopun ajan, ajattelin vinkata tännekin jos et oo vielä osallistunut :) http://bytiahenriikka.blogspot.fi/2014/10/syksyn-arvontaa.html

    VastaaPoista
  11. Jes! En oo ainut kummajainen. Minusta halloween ei ole suomalaisten juhla, vaan lähinnä kauppojen keino saada ihmiset ostamaan taas jotain lisää. Meillä ei kotonakaan kun olin lapsi noteerattu halloweenia millään tapaa, eikä siihen ole tullut muutosta :D

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit <3