Kaksplus.fi

MENU

perjantai 24. lokakuuta 2014

Tässä raskaudessa minä...


Aion syödä terveellisemmin.
Aion liikkua enemmän.
Aion kerätä mahdollisimman vähän raskauskiloja
Aion nauttia raskauden loppuvaiheesta koska tiedän että masua tulee ikävä.

Aion keskittyä enemmän itseeni. Ostan kivoja odotusvaatteita ja pidän huolta ulkonäöstäni ja hyvinvoinnistani.

Aion pystyä olemaan töissä äitiysloman alkuunsaakka. Tai ainakin teen parhaani.
Aion hankkia tukivyön joka ehkäisisi viimeraskauden ongelmallisen selkäsäryn.
Aion yrittää muistaa jokailtaisen masun rasvauksen.
Aion ottaa paljon ja liikaa masukuvia

17+4


Sanotaan että esikoinen on vanhempien koekaniini melkeinpä kaikessa. Mulla tämä alkoi jo raskausaikana ja on monta asiaa mitä aion tehdä tässä raskaudessa eritavalla. Yläpuolella on lueteltu niistä tärkeimmät. Asia johon aion eniten kiinnittää huomiota tässä raskaudessa on ravinto sekä liikunta. Elviran kanssa mulla kävi niin että melkein heti plussan nähtyäni kävelin jääkaapille enkä poistunut sieltä sen yhdeksän kuukauden aikana ollenkaan. No ei ihan näin, mutta melkein. Söin myös todella epäterveellisesti koska vähät välitin nousevasta numerosta vaa'alla. Kaiken kaikkiaan kiloja keräsin 15, ei kuulosta ihan älyttömän suurelta summalta mutta niistä ainakin viisi oli pelkkiä mässäyskiloja. Raskauskilot lähtivät nimittäin helposti, mutta itse aiheutetut "raskauskilot" olivat hyvin tiukassa, osa on edelleen. Ja mikä kamalinta. yhdeksän kuukauden aikana totuin huonoon elämäntyyliin ja siitä on ollut todella vaikea päästä eroon. Lupaan siis syödä seuraavat yhdeksän kuukautta terveellisemmin kuin viime kerralla! Vaikka silloin tällöin aion kyllä antautua himojen vietäväksi ja ahmia herkkuja...

22+6


Liikunta. Se asia jota niin vihaan mutta samalla rakastan. En ole koskaan ollut mikään kovin innokas maratoonari tai raudanpumppaaja. Viime raskaudessa selkäni sanoi sopimuksen irti juhannuksen tienoilla, eli hieman ennen 30. raskausviikkoja. Jäin sairaslomalle töistä ja makasin kotona sohvalla. Jos vähäänkään liikkui, selkä särki ihan !!@@####!!@@ koko loppu päivän. Luulen että tämänkin olisi pysytnyt estämään hieman suuremmalla liikunta määrällä alkuraskaudessa, selän lihaskuntoa unohtamatta. Tällä kertaa aion päivittäin käydä kävelyllä sekä harrastaa pientä lihaskuntoa kotona. Sen enempää huhkimatta, ihan yleiskuntoa silmällä pitäen. Toivon että tällä kertaa saisin olla töissä äitiysloman alkuun saakka, nyt kun vihdoin työelämään takaisin palaan.

Olen tällä hetkellä muutaman kilon painavampi kuin alkaessani odottaa Elviraa. Voin silti väittää että tästä huolimatta olen sekä fyysisesti että henkisesti paremmassa kunnossa tällä hetkellä. Syön paremmin ja säännöllisemmin, liikun enemmän ja biletän vähemmän. Lähtökohtana siis kaikki pitäisi olla aika mallillaan seuraavaa yhdeksää kuukautta varten, toivotaan että muistan nämä ajatukset koko raskauden enkä antaudu sohvan sekä himojen valtaan! Paitsi joskus ;)

34+0!

Kuvina viimekierroksen pötsiä!

13 kommenttia :

  1. Tosi hienoja tavotteita!
    Mä kävelin raskausaikana paljon. Jopa silloin ihan vikoilla viikoilla vatta pystyssä tuli käytyä pitkillä lenkeillä. Opettelin silloin myös tämän 3 tunnin ruokailu säännön. Se tuli jäädäkseen, edelleen syön 3 tunnin välein pientä ja terveellistä. Tällä tavalla ei tule niin huono omatunto siitä karkinsyönnistäkään :) mulla tuli raskauskiloja 11 ja kaikki jäivät sairaalaan, jossa olin 3 päivää. Että nopeesti tippui ilman mitään liikuntoja. Minulle tehtiin sektio, ja kohta siitä on puoli vuotta ja sitten aloitan ns. Kunnolla taas urheilun. Mutta kyllä voin sanoa että KANNATTI miettiä mitä söi ja teki raskausaikana. Pelkäsin hirveesti miltä masu näyttää raskauden jälkeen, mutta yllätyin positiivisesti! Toki tämä johtuu suureksi osaksi niistä elämäntavoista :) raskausarpia tuli, mutta kenelläpä ei (tiedän kyllä ettei kaikilla tule), mutta ei ne haittaa kun ne muistuttaa vaan siitä taistelusta josta tuli maailman ihanin palkinto <3
    Ootko ajatellut imetysasiaa? Mikä sun tavote siinä hommassa on? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tuota mäkin nyt yritän että kolmen tunnin välein tulisi syötyä, näin raskaana se on vähän pakko kun muuten tulee pahaolo mutta ei paksuna tuppaa liian helposti unohtumaan :/ vautsi, sulla lähti kilot nopeasti! :o :) yritän imetän mahdollisimman kauan, Elviran imetys onnistui vain kolme viikkoa joten toivotaan että tällä kertaa menisi paremmin. Tavoitteeksi mä olen ajattellut 4kk täysimetystä ja sitten soseet imetyksen rinnalle. Ihanne tilanne olisi ettei korvikkeisiin tarvisi turvautua tällä kertaa ollenkaan ! :)

      Poista
  2. Hienoja tavoitteita ja uskon että saavutat ne! :)
    Onnea ja iloa odotukseen!

    VastaaPoista
  3. Mulla seuraavalla kerralla samoja tavotteita. :) Viimeks oksensin 36 viikkoa ja kärsin 20 viikkoa supistuksista, joten ei ollut toivookaan päästä kävelylle ja söin just niitä juttuja, mitkä sisällä pysy, eli useimmiten Hesen kanatortilla. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hui kauhistus kun on ollut oikein ihanne odotus sulla :/ toivotaan että ensikeralla menisi paremmin! <3

      Poista
  4. Kokeile kinesioteippausta selkään jos alkaa pahasti oireilla, nim.kolmannessa raskaudessa toi järjettömän suuren avun!!

    VastaaPoista
  5. Onnea valtavan paljon vielä raskaudesta Laura! Raskausuutiset ovat aina ihmeellisiä ja ihania. Pitkäaikaisena ano-lulkijanasi halusinkin viimein kommentoida.. Täällä nimittäin asustaa Daniel 11 kk ja tämän mammaleidin toisen lapsen ja raskausajan kuumeilu on jo tunnetasolla aika voimakasta, yksi suurimmista haaveistani ehdottomasti.
    Itsekin tavoittelen vielä terveellisempiä elämäntapoja - haluan liikkua enemmän seuraavaa odottaessa, mikäli vointi sallii, ja syödä terveellisemmin!
    Onnellista odotusta teille, ihania hetkiä ja hyvää vointia myös!
    P.S. Uiminen oli laji, joka tuntui mulla kropassa hyvälle viime raskauden aikana
    -Anu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!! :) ooo, vauvakuumeilua, ihanaa! :) <3 täällä ihan samoja tavotteita ja fiiliksiä! :) ja kiitos vielä kerran oikein paljon<3 Ja täytyy tuo uiminen pitää muistissa! :)

      Poista
  6. sun tavoitteet on aika pitkälle samat kun mullakin tässä toisessa raskaudessa:D
    mulla ei taida löytyä kuin yhdet "viralliset" masukuvat, jotka on otettu viikkoo ennen synnytystä, joten siinä asiassa aion todellakin petrata.
    sä keräsit kyllä viime raskaudessaskin tosi vähän kiloja tohon liikkumiseen nähden, vau oon kade!:)

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit <3