Kaksplus.fi

MENU

sunnuntai 2. marraskuuta 2014

Pahojen päivien pelastajat!

Suurin osa raskaana olevista naisista kärsii eriasteisesta pahoinvoinnista raskauden aikana. Yleisintä tämä on raskauden alussa mutta joillakin se vois kestää jopa koko raskauden. Mä olen tällä kertaa yksi näistä onekkaista ja saan pitkin päivää kantaa mukanani orastavaa oksentamisen tarvetta. Pahimmillaan nämä olot ovat aamuisin ja aikaisin heräävän taaperon kanssa aamut ovat kaikkea muuta kuin ihania ja täynnä linnunviserrystä. Kertaakaan en ole vielä joutunut norjaa puhumaan wc pöntön kanssa (koputan puuta) ja olenkin keksinyt muutamia tapoja joilla välttää, tai ainakin helpottaa suurinta pahoinvointia! Tässä niistä muutama.



1. Heti kun herään, juon lasillisen mehua tai jotain muuta makeaa juotavaa. Elviran aamuitoimissa menee tovi, joten saan omaa aamupalaani odottaa tunnin jos toisenkin. Mehulla saan heti jotakin yön jäljiltä tyhjänä amottavaan mahaan ja olo hieman helpottuu. Tai ei oikeastaan ehdi tulemaan edes kunnolla. Litkin yleensä mehua siihen asti että saan nopeasti syötyä hedelmän tai jugurtin. Ei ehkä se terveellisin keino, mutta mun kohdalla toimii! Lidlin teejuoma on tällä hetkellä lemppari, ei niin makea mutta ajaa asiansa! 

2. Nuku kunnon yöunet. Mitä lyhyemmäksi unet jäävät, sitä kamalampi olo on aamulla.







3. Mene sieltä missä aita on matalin jos tilanne sen vaatii. Mulle tämä tarkoittaa patjaa lattialla ja teletappeja. Löysin joskus kirpputorilta teletappi dvd:n ja se on toiminut pahimpien aamujen pelastajana. Itse saan sen aikaa koomailla ja kerätä itseni sekä mahansisältöni kasaan ja neiti viihtyy paremmin kuin hyvin. Olen myös raahannut varapatjamme olohuoneen lattialla ja huonona aamuna makoilen siinä Elviran seurana. Sohvalla makaaminen on mahdotonta ilman että toinen kitisee vieressä, mutta lattialla maatessa pystyn samalla leikkimään Elviran kanssa ja viihdyttämään häntä. Parasta tekemistä on tuetta seisomisen harjoittelu! 

4. Syö täyttävä ja kunnollinen iltapala. Pahanolon lisäksi tänne on saapunut kokoajannälkä-raskausoire. Herään yöllä hirmuiseen näläntunteeseen ja kerran olen jo joutunut nousemaan tankkaamaan keskellä yötä hieman viinirypäleitä...Iltapuuro pitää nälän hyvin loitolla koko yön ja aamullakin tuntuu olevan hieman parempi olo kun vatsa ei ammota tyhjyyttään!



5. Syö usein ja pieniä annoksia. Mulle sopivin väli on ollut noin kaksi tuntia. Jos syöntiväli venyy paljon pidemmäksi, ehtii pahaolo äitiyä pahemmaksi ja sen jälkeen syöminen on aika pakkopullaa.

6. Viimeisin mutta parhain vinkki: kyllä se siitä! Ellei jo huomenna, niin viimeistään yhdeksän kuukauden päästä, heh. Positiivisella asenteella jaksaa hieman pidempään ja olo on heti hivenen parempi!

Tänään itseasiassa on ensimmäisiä aamuja kun en juurikaan ole ollut huonovointinen. Vaikka unisaldo jäikin aika minimiin viime yönä. Josko se nytten helpottaisi siis? Seuraavaksi sitten stressataan oireettomuutta ja pelätään ettei kaikki ole hyvin koska oireet loppuivat. Hölmö raskaana oleva nainen!

Onko teillä jakaa vielä muita vinkkejä pahoinvoinnin helpottamiseksi?

15 kommenttia :

  1. Onko sulla viinirypäleistä tullut kertaakaan huonompi olo, tai ei ole helpottanut ollenkaan? Itse taistellessa jo 37 viikkoa olojen kanssa, olen tutkinut vähän liikaa näitä juttuja (:D), ja viinirypäleissä ja vesimelonissa on niin paljon sokeria, että ne saattaa jopa pahentaa oloa. Ihmettelin kesällä kun vesimeloni alkoikin pahentamaan oloa :o viinirypäleitä olisi hyvä syödä max 15 kerralla, ja vesimelonin määrää en muista, mutta myös sekin oli pieni. Voi olla ettei kaikille ole edes merkitystä tällä :)

    Mulla taitaa löytyä raskaus tägin alta vinkki jos toinenkin selvitä näistä oloista.. www.fitkrista.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon huomannut sen että jos syö viinirypäreiltä ja hetken päästä ei syö jotain vähä sokerisempaa, tulee huono olo! :) eli ei heti mutta jos verensokeri pääsee heittelehtimään liikaa! Kiitos vinkistä, käyn ehttomasti kurkkaamassa! :)

      Poista
  2. Voi ei, olisipa edes jotakin vinkkejä. Mulla oli raskausaikana Evelyniä odottaessa 13 viikkoa joka päivä aamuisin ja iltaisin huono olo ja jopa oksentelin. Enkä muuten keksinyt mitään mikä auttaa. Aika karua sanoa, mutta kyllä siihenkin tottuu, että joka aamu ollaan juttelemassa wc-pöntölle ei niin kivoja juttuja :D

    Mä oon joskus kuullut jostain raskauspahoinvointi käsirannekkeesta, joita saa apteekista. Ne ovat mukamas hyviä :D Ite kyllä epäilen vahvasti, että kysymyksessä on vain oman pään sisäinen " mulla ei ole huono olo" käsky :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä myös hieman epäilen noiden rannekkeiden toimivuutta, toisaalta yrittänyttä ei laiteta... :D

      Poista
  3. Itselläni oli edellisessä raskaudessa ihan järkyttävä pahoinvointi :( Tsemppiä kovasti!! Olin kerran ihan tiputuksessakin, kun mikään ei pysynyt sisällä ja nesteytysarvot olivat huonot.
    Itselläni SIPSIT auttoivat korjaamaan huonoja nestetasapainoarvoja (niistä kun saa runsaasti suoloja). Lähinnä siis imeskelin sipsejä, sillä niiden syöminen tuntui välillä mahdottomalta ajatukselta. Tämän sipsien imeskely-neuvon antoi minulle eräs lääkäri :D Heti herättyäni nappasin muutaman sipsun suuhuni--> olo helpotti, eikä oksu lentänyt ainakaan ihan välittömästi sängystä noustessa.
    Muista juoda tarpeeksi+nauttia suoloja, sillä huono nesteytys lisää pahoinvointia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hui, onneksi täällä ei sentään tiputukseen olla jouduttu :o täytyy kokeilla tuota sipsi vinkkiä, kiitos! :)

      Poista
  4. Mä laitoin joka ilta mandariinin yöpöydälle tai jonkun muun hedelmän. Kun heräsin haukkasin siitä joennen kuin nousin. Se tehosi minulla :)

    VastaaPoista
  5. Mulla oli hyperemeesi ja yli kuukauden oksensin kymmeniä kertoja päivässä. Ihan hirveää aikaa, mutta nyt se on jo suurinpiirtein unohtunut :) Mäkin liputan sipsien imeskelyn puolesta! Ja jos menee oksenteluun saakka, smoothiet on pop. Ne tulee kaarena ulos eikä tarvitse kakoa! XD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahha anteeksi mutta nauroin sun smoothie kommenttia.. :D joka on totta! :D onneksi mulla ei ole ollut noin paha tämä pahoinvointo, on varmasti ollu kamalaa ://

      Poista
  6. Itsellä oli raskauspahoinvointia koko raskauden ajan. Oksensin rv 27 asti tasaiseen tahtiin, mutta vain kerran päivässä. Muuten oli siihen asti sellainen "oksentaisiko vai oliskiko oksentamatta"-olo.
    Hassuinta tässä on se, kuinka rutiiniksi oksentaminen muuttui raskauden edetessä. Kun itse oksennat pää pöntössä ja vauva potkii masussa, ja samalla se naurattaa. Aluksi itkin ja tärisin varmaan 2 tuntia oksentamisen jälkeen, mutta lopulta oksentamisen jälkeen pesin vessan ja hampaat ja jatkoin sitä mitä olin tekemässä. Pelkäsin siis oksentamista ennen raskautta aivan kamalasti, mutta siihenkin tottui.

    Aloin odottamaan A-murua talviaikaan, joten raitis ilma auttoi pahoinvointiin, samoin mehujäätelöt. Niitä menikin päivässä 3-6 kappaletta! :D Ampparit olivat aluksi suosiossa ja myöhemmin söin Jaffa-mehujäätelöitä. Kannattaa kokeilla. ;) Painoa minulle tuli vain nelisen kiloa koko raskaudesta juuri koko raskauden kestävän pahoinvoinnin vuoksi. No eipä tarvinnut pelätä ettei mahdu pyörikseen istumaan! ;)

    Söin paljon puuroa ja perunaa. Ne pitivät nälän loitolla. Ennen raskautta VIHASIN puuroa, mutta raskauden aikana siitä tuli yksi raskauden aikaisista mieliteoista. Toinen oli viili. :)

    Tsempit sinne ja toivon, ettei pahoinvointi ylly oksentamiseen asti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. täällä myös iltapuuro on aika pop vaikkei muuten maistu :p ja nyt alkoi tekemään mieli mehujäätä... :D toivotaan että pääsen helpomalla, on varmasti ollut rankkaa tollanen "pitkittynyt" pahoinvointi! :/

      Poista
  7. Mulla oli pahoinvointia koko raskauden, joista 3 ensimmäistä kuukautta oksensin.. jouduin heti aamulla syömään jotain suolaista hiilaripitoista. Välillä olo oli niin kamala herätessä että makasin silmät kiinni, kunnes mies toi esim. vaaleaa leipää. Söin sängyssä makuullani ja nousin kun olo vähän koheni. Mulle toimi myös toi usein pienien annoksien syöminen. Mä haluan ehdottomasti lisää lapsia ja pelottaa jo valmiiksi, että miten sitä selviää lapsen kanssa, jos joutuu taas halamaan vessanpönttöä ekat kuukaudet. :D
    Tsemppiä sulle!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos tsempeistä! :) mulla toimii myös nuo pienet annokset, jos syö liikaa kerralla niin tulee pahaolo! :) toivotaan että ensi keralla pääset helpommalla! <3

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3