Kaksplus.fi

MENU

perjantai 5. joulukuuta 2014

Migreeniä & kadonnut syke



Nyt pyhitetään postaus pelkästään raskauskuulumisille ja masuvauvalle. Niskaturvotus ultraan on enää alle viikko, ensi viikon torstaina on the päivä! Jännittää ihan kamalasta! En muista että Elviran aikana olisin jännittänyt näin paljon ja kauan, toisaalta silloin olin niin pimennossa kaikelta kauheudelta ja ajattelin vain kaiken olevan hyvin. Nyt ei enää pysty kun on pyörinyt liikaa mamma palstoilla...

Raskausoireet ovat suurimmaksi osaksi hellittäneet ja jäljelle on jäänyt harvoin esiintyvä etominen. Mahaa toki jomottelee ja vihloo joskus, mutta tämä on vain hyvä merkki elämästä sen sisällä. Kaikki kurjat oireet ovat oikeastaan poissa. Tai melkein kaikki, tavalliset raskausoireet katosivat ja niiden tilalle sain yhden todella lamaannuttavat oireen: migreenin. Ja ainiin, kyllähän mua närästää aika paljon ja koko ajan..

Näiden kahdeksan tietoisen raskausviikon aikana olen saanut kaksi migreenikohtausta mikä on aivan ennenkuulumatonta. Olen kyllä aikaisemminkin kärsinyt migreenistä mutta valehtelematta viimeiseen viiteen vuoteen kohtauksia ei ole näkynyt joten pistän tämän raskauden piikkiin. Luulen että suuri hormonitoiminnan muutos saa nämä kohtaukset aikaan koska aikaisemmat migreenikohtaukset ovat tulleet murrosiän kynnyksellä sekä kuukautisten läheisyydessä. Onneksi nämä molemmat kohtaukset ovat sattuneet hyvään saumaan ja olen päässyt nopeasti lepäämään. Eilen sattui tämä viimeisin kohtaus ja Tino vei menojensa ajaksi Elviran mammalaan jotta sain nukkua kotona. Elviran hoitaminen olisi todella haastavaa ja kiduttavaa migreenin aikana koska se päänsärky on jotain todella lamaannuttavaa. Ihan kuin joku yrittäisi kaivertaa ruuvimeisselillä tietä ulos ohimoiden kautta...Mun migreeni on aurallinen, ja ennen päänsärkyä vasemmassa silmässä näkyy kirkas valohärpäke. Tämän jälkeen lähtee tunto vasemmasta kädestä sekä kasvojen vasemmalta puolelta. Kun tunto palaa, iskee se hirveä hedari. Pystyn siis jonkun verran ennakoimaan ja toimimaan ennen pahinta.¨Toivotaan että migreeni olisi vain alkuraskauden oire ja loppuisi kohta! Varsinkin kun särkylääkkeitä ei niin paljon uskalla nappailla..Pelastuksena migreenikohtauksessa on toiminut Paramax, kauratyyny sekä uni!



Sain ystävältäni lainaksi kotidopplerin. Lupasin ja vannoin etten panikoi jos syke ei kuulu, onhan viikkoja vasta reilu 11 kasassa. Koko laitettahan ei suositella käyttämään ennen viikkoa 12, koska sydänäänet eivät välttämättä kuulu näin aikaisin ja näin ollen aiheuttaa turhaa panikointia. Pakkohan mun oli kuitenkin kokeilla ajatukella "entä jos.."..Pettymyshän se oli, ei sieltä mitään kuulunut. Istukan (?) viuhviuhviuh ääni kyllä kuului mutta itse vauva ei ilmoittanut itsestään. Olisin niin kovasti halunnut vähentää stressiä ennen nt ultraa ja saada tiedon että siellä masussa majailee joku. Toivotaan että saisin äänet vielä kuulumaan ennen ultraa! Nyt ajattelin pistää laitteen muutamaksi päiväksi pannaan ja katsoa alkuviikosta uudestaan ettei ihan joka päivä tule sorkittua masukaveria. Vaikka en kyllä tiedä onko tuollainen doppleri haitaksi sikiölle?

Tänään on siis raskausviikko 11+2 ! Hassua ajatella että plussasta on kulunut jo seitsemän viikkoa. Välillä aika on madellut mutta välillä se menee kuin siivillä! En ole oikein vielä edes osannut asennoitua tähän raskauteen, ehkä sitten kun nään sieltä näytöltä että masussa ihan oikeasti majailee joku. Sitten voidaan aloittaa hankinnat ja hehkutukset jotka saavat jatkua aina kesäkuuhun saakka ;)


17 kommenttia :

  1. Meillä on myös tuo dopleri ja meillä ei aina näytöllä näyttänyt sykettä vaikka selkeästi kuului, mutta muuten todella hyvä laite :)! Itse ainakin olin todella tyytyväinen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no siis mulla on just toiste päin, näytöllä näkyy aina välillä lukema joka vaihtelee 140-170 mutta mitään en ole kuulevinani :D

      Poista
    2. tosin se kohina on todella voimakasta joten jos vain olen missannut, toivotaan! :)

      Poista
  2. Itsellä sain kuulumaan kotidopplerilla molemissa raskauksissa rv 11.Kannattaa alottaa aivan tuolta häpyluun paikkeilta se sydänäänen etsiminen.Itsellä oli paljon alempana,mitä ajattelin.Symppaan kovasti sun raskausmigreenejä.Mulla ne vaan tuli jäädäkseen ja jouduin alottaan migreenilääkityksen raskauden jälkeen.Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kurjuus kun sulle jäi noi migreenit lopullisesti :// sieltä juuri olen koittanut etsiä mutten vaan löydä :D ja kiitos tsempeistä <3

      Poista
  3. Me ajateltiin aluksi hankkia kotidoppleri mutta ei sitten kuitenkaan hankittu, koska ajattelin että hermoilen ja stressaan vain itseni uuvuksiin mikäli sykettä ei kuuluisi tai näkyisi.

    Ihana masu <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3 samasta syystä en ajatellut itsekkään hankkia mutta kun lainaksi sai niin en voinut vastustaa kiusausta :D

      Poista
  4. Yhtä iso maha ku mulla viimisillää.......

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on kieltämättä aika maagisen kokonen jo, vaikka turvotusta tietenkin vielä suurin osa :p

      Poista
  5. On sulla vain iso maha jo. Toisaalta on kivaa kun näyttää raskaana olevalta jo heti aluksi :) Minä olen tänään tasan puolessa välissä, ja massu on vasta alkanut vähän kasvamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niinpä ! :) jep, nautin kyllä tästä että jopa alkuturvotuksessa näyttää vauvamahalta, Elviran kohdalla näytin ensimmäiset 14 viikkoa vain hyvinsyöneeltä :D onnea odotukseen <3

      Poista
  6. Ihana selkeä masu jo! Mä en hankkinut tota laitetta, vaikka useasti selasin nettikauppoja ja pariin otteeseen lisäsinkin ostoskoriin, joku sai mut vaan aina olemaan tilaamatta ja hyvä niin oon nimittäi sellanen hysteerikko... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niin on, vaikka turvotusta paljon onkin ! :) nojoo mulla vähän sama fiilis että olis pitänyt sittenki kieltäytyä tästä vehkeestä :D

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3