Kaksplus.fi

MENU

tiistai 20. tammikuuta 2015

Kun äiti silmälasit sai.



Mulla on pidemmän aikaa ollut ongelmia näön kanssa. Oon nähnyt ihan hyvin, mutta silti tuntunut etten niin hyvin kuin kuuluisi. Sanotaanko että viimeisen puolen vuoden aikana näkö on huonontunut huomattavasti, telkkarin tekstit menivät siristysasteelle ja liikkennemerkit pimeässä mahdottomiksi lukea ennenkuin oltiin ihan kohdalla. Tuntui kuin silmissä olisi koko ajan roskia. Tapani mukaan tietenkin venytin ja viivyttelin asian kanssa ennenkuin sain aikaiseksi varata itselleni ajan näöntarkastukseen. Melkein päivittäisen päänsäryt alkoivat tosiaan viedä voimat sekä ainainen silmien siristely lukiessa. 

Näöntarkastus oli reilu kaksi viikkoa sitten ja sain tuomion: hajataitto. Vahvuuksia laseihin ei tulisi ollenkaan, niiden osilta näkö oli hyvä. Hajataitto kuitenkin oli sen verran vahvaa että teki maailmasta hieman sumean. Oikeastaan optikko totesi että olisi voinut lisätä linsseihin +0,5 vahvuudet, mutta tämä voi johtua raskaudesta ja näkö voi juhannuksen jälkeen olla ihan eri luokkaa mitä nyt. Joko parempi tai sitten huonompi, raskaus aiheuttaa sekä näön heikkenemistä että parantumista. 




Eilen vihdoin ja viimein rillit saapuivat liikkeeseen (tai olivat olleet siellä jo tovin mutta Instrun tekstari palvelu ei oikein pelittänyt ja sain soitella lasien perään). Ja tiedättekö, se tunne oli aika mahtava kun sain lasit silmille. Vaikkei hajataitto ole kovin vahvaa, tuntui kuin koko maailma olisi kirkastunut kertaheitolla. Koko ajomatkan kotiin leikkisin "nään, en nää" leikkiä ja bongailin liikennemerkkejä laseilla ja ilman. Lasit saatuani vasta tajusin miten sokeahko sitä onkaan ollut...Ei ihme että päätä ja silmiä särki aina iltaisin.

Mulle tuli heti kauhea silmälasikuume, tekisi mieli ostaa rillejä eri väreissä ja malleissa. Jokainen rillirousku kuitenkin tietää että tämä hupi ei todellakaan ole halpaa. Mun lasien kehykset sekä linssit ovat liikkeen halvimmasta päästä mutta silti niille tuli hintaa reilu 140 euroa. Haluan kuitenkin jossakin kohtaa hankkia hieman vaihtelevuutta joten Specsaversin ota kaksi maksa yksi alennusta odotellessa...Ja toisaalta, koska mulla ei ole ennen ollut silmäläseja niin voin vaikka joku päivä istua näiden päälle...Tai hukata! 

Onko jollain siellä ruudun takaa käynyt niin että raskaus on vaikuttanut näköön? Menikö huonompaan vai parempaan suuntaan? Korjaantuiko heti synnytyksen jälkeen? 


4 kommenttia :

  1. Voi miten tyylikkäät lasit! :)
    Itse hankin uudet lasit imetyksen aikana. Optikon mukaan myös imetys voi vaikuttaa näköön raskauden tavoin. Muistaakseni tulos saattaa olla parempi raskauden ja imetyksen aikana kuin sen jälkeen...korjatkaa toki jos olen väärässä.
    Ja se tunne kun saa uudet lasi päähänsä. Kaikki tuntuu niin selkeältä! :D Minulla miinusta nelosen verran toisessa silmässä ja toisessa 2,5 miinusta ja sitten jonkin verran vielä plussaa hajataittoa korjaamaan. Piilareita en voi edes ajatella. Onneksi nykyään tehdään tyylikkäitä rillejä! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!! :) mulle optikko sano että voi vaikuttaa kumminpäin vaan, mutta yleisimmin vissiinkin juuri parantaa näköä! :) tuo tunne on kyllä aika mahtava :D piilareita minäkin vierastan, ei tunnukivalta ajatukselta tunkea jotain silmään :p

      Poista
  2. Hei mulla valitettavasti näkö huononi raskausaikana! Eli olin 2008 laser-leikkauksessa ja pääsin eroon laseista. No raskausaikana näkö huononi ja nyt vuoden oon pitkittäny optikol menoa, toivotaan ettei oo paljoo huonenontunu.... Ja mulla toi isoin ongelma oli alunperinkin hajataitto

    s&S

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. onpa kurjaa, tuo leikkaus ei meinaan taida mikään halpa juttu olla :o! toivotaan ettei näkö ole paljon huonontunut!

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3