Kaksplus.fi

MENU

keskiviikko 18. helmikuuta 2015

Äitiysneuvola kuulumisia!

Tänään oli pitkästä aikaa taas äitiysneuvolakäynnin aika, viimeisestä kerrasta olikin aikaa melkein kaksi kuukautta. Tuntuu että neuvolakäyntejä on kovin harvassa, mutta toisaalta eipä siellä jaksaisikaan joka viikko vielä rampata. Onhan sekin sitten edessä vielä loppuraskaudessa. Neuvolakäynnit ovat suurimmaksi osaksi kaikenlaisia mittauksia täynnä, muutamia lippusialappusia aina välillä täytellen.

Ensimmäisenä mitattiin verenpaine. Niinkuin edellisessäkin raskaudessa, mulla ei ole näissä paineissa mitään häikkää. Tänään tulos oli 117/75 eli aivan normaali. Toivotaan että normaalin rajoissa pysytään loppuun saakka! Koska mun paineet on aina ollut hyvät, olen ihan surutta syönyt salmiakkia ja lakritsia aina silloin tällöin. Salmiakki on nimittäin mun lempi karkki!

Toisena mittauksen kohteena on se ah, niin ihana paino. Enää mä en voi hehkuttaa kuinka paino ei ole ottanut yhtään nousukiitoa, viime neuvolasta on aikaa seitsemän viikkoa ja sen aikana paino on noussut 4,5 kiloa. Niistä kolme kiloa ovat tulleet viimeisen kolmen viikon aikana...Raskaus noudattanee tässäkin asiassa aivan samaa kaavaa mitä Elviran odotus. Katsoin vanhaa äitiysneuvolakorttiani ja siellä raskausviikkojen 18-22 välillä paino oli noussut myös melkein kolme kiloa. Ja jos tutulla kaavalla mennään niin tästä ei ole kuin suunta ylöspäin, ja rytinällä! Yritän olla ottamatta stressiä painonnoususta mutta ei se vaa`alla käynti kyllä mitään kivaa hommaa ole..

Kolmantena mittauksena oli nyt sitten ensimmäistä kertaa sf mitta eli kohdunpohjankorkeus. Sf mitta oli 21 cm ja yläkäyrillehän tuo luku pompsahti. Joka on kuulemma ihan normaalia uudelleen synnyttäjille kun kohtu kasvaa nopeammin alkuraskaudessa.

Sikiön sykkeet kuunneltiin taas ja ne huitelivat siellä 145 paikkeilla. Sitten kun ne vihdoin löydettiin, Toini (juhannusvauvan "virallinen" tekonimi) pisti niin kovaa potkien ettei dobblerista meinannut sykkeitä kuulua. Sykkeet näyttävät olevan samaa luokkaa mitä isosiskolla joten eiköhän sieltä sitten tyttö ole tulossa, nämähän on niitä ultraakin varmempia testejä vai mitä ;)

Sain myös kehotteen varata sokerirasituksen viikoille 24-27. Meinasin ensin kieltäytyä tästä "kunniasta", sen verran tuoreessa muistissa tuo kamaluus Elviran ajalta on. Vauvan hyvinvointi menee kuitenkin kaiken muun edelle joten enköhän mä pärjää kunhan vaan saan testiajan mahdollisimman aikaisin jottei paasto veny liian pitkäksi! Mutta tästä hupireissusta lisää sitten myöhemmin kun on sen aika...

Tällä hetkellä mua himottaa appelsiini ja mandariini, ehdoton inhokki on mausteiset ruoat. Kahvi on myös taas hieman alkanut tökkiä mutta toisaalta ihan hyvä, jospa saisi turvotusta hieman tasattua! Yksi joka on myös himottanut mua jo monta päivää on vadelmalehtitee, pakko hakea sitä Ruohonjuuresta tällä viikolla!

Tässä vertailukuvaa, vasemmalla Elvira ja oikealla "Toini". Tällä kertaa maha on näköjään paljon alempana mitä viime kerralla! Koon puolesta ero ei ole niin ihmeellinen mitä ajattelin, toisaalta Elviran masussa on kuvan otto hetkellä selkeesti jonkun verran vielä turvotusta!


7 kommenttia :

  1. ihana<3 saas nähdä kumpi synnyttää ensin kun meillä on tasan viikko väliä lasketun kanssa!! syntykö Elkku ajallaan? <3 ihana pötsi sulla jo! Mulla verenpaineet on ollut kauhean matalat. Yläpaine huitelee 80-95 välillä =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. itse olet <3 hei oon miettinyt ihan samaa et kumpi mahtaa poksahtaa ensin :D elvira meni 4 päivää yli joten voidaan olla samaan aikaan synnyttämässä, mä vähän myöhässä ja sä ajoissa ;) ohhoh, onpas sulla alhaset paineet! Onko tullu jotain oireita niistä? :o ja pötsi ja minä kiitämme :D <3

      Poista
  2. Onko sielläpäin muuten uudelleensynnyttäjillä vähemmän neuvola/lääkärikäyntejä kuin ensiodottajilla? Täällä on karsittu lääkärikäynneissä ja neuvoloitakin on kai muutama vähemmän, jos siis on ihan normaali raskaus. Mä oon nyt käynyt kaksi kertaa neuvolassa ja seuraava on kahden viikon päästä, eli rv 24. Jänskäilen itsekin että joudunko sokerirasitukseen, viimeksi olin kun oli niin monta kertaa sokerit plussalla, mut radia ei onneksi ollut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä on paljon vähemmän mitä ensimmäisellä kerralla! :/ :) ensimmäinen lääkärineuvolakin on vasta joskus rv 26 kun ekalla kerralla ensimmäinen oli jo ennen puoltaväliä! :) Kaipa nämäkin jotain säästökuureja :D

      Poista
  3. Ihanaa odotusta tännekin! <3 :)

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit <3