Kaksplus.fi

MENU

tiistai 3. maaliskuuta 2015

Anita Baby Belt, toppi vai floppi?



Kärsin elviran odotusaikana ihan järkyttävistä selkäsäryistä ja pelottavasti näyttää siltä että tässä raskaudessa mennään samoilla linjoilla. Selkä rasittuu jo pienestäkin nostamisesta, paikallaan istumisesta sekä seisomisesta. Makuuasennossa on ainoastaan hyvä olla. Itse luulen särkyjen johtuvan eniten alhaalla olevasta mahasta ja olen myös huomannut yhteyden särkyjen sekä sikiön asennon välillä. Elvira kääntyi tarjontaan eli pää alaspäin jo todella aikaisin ja siitä ne kivut sitten alkoivat. Tässäkin raskaudessa huomaan samaa: kun Toinin eli juhannusvauvan potkut tuntuvat navassa eli vauva on pää alaspäin, on selällä selkeästi huonompi olla ja se väsyy todella helposti. 

Selkäkipu on siitä surkea ettei siihen auta oikeastaan kuin lepo. Päätin kuitenkin tässä raskaudessa kokeilla kaikki konstit ja hommasin itselleni Anita merkkisen tukivyön. Neuvolan kautta tukivyön saaminen olisi ollut myös mahdollista mutta olen kuullut todella paljon huonoa neuvolan jämeristä vöistä joten päätin kustantaa hieman laimeamman version itse. Vyö on ollut minulla nyt noin kolmisen viikkoa enkä oikein tiedä mitä mieltä siitä olen,



Kun ensimmäisen kerran puin vyön päälleni meinasin huudella hallelujaa. Vyö tuntui todella hyvältä ja tukevalta selässä sekä mahassa. Vyö tukee, muttei kuitenkaan kiristä. Materiaali on mukavan pehmoista ja tuntuu hyvälle iholla. Ensimmäisen työpäivän jälkeen ajatus oli jo toinen: pitkäaikaisessa käytössä vyö alkoi kiristämään mahaa ja aiheutti paineentunnetta sekä kireyttä. Kahdeksan tunnin työpäivä tukivyön kanssa jää haaveeksi, jossakin kohtaa on vain luovutettava ja otettava vyö pois. 

Koska vauvavatsani roikkuu jälleen kerran todella alhaalla, on vyölle myös mahdottoman hankala löytää hyvää asentoa. Takaa yritän vyön saada tukevasti keskelle alaselkää, siihen kohtaan mistä selkä eniten väsyy. Edestä vyö on asetettava mahdollisimman alas jotta puristus mahaan olisi minimaalinen. Vyö asettuu edestä vesirajan kohdalle ja painaa ikävästi virtsarakkoa. Muutenkin ainainen vessassa juokseminen kaksinkertaistuu vyön ansiosta. Mun mahan muodolle tukivyö ei siis oikein sovi.

Kuitenkin yhden asian olen vyössä huomannut: se auttaa alavatsan repäisykipuihin kävellessä. Kävelylenkit ovat paljon mukavampia kun pystyy etenemään reippaalla tahdilla kun vyö tukee alamahan heilumista ja tärähtelyä. Olenkin oikeastaan käyttänyt tukivyötä lähinnä lenkeillä. Vaikka tässä asiassa vyö on hyödyllinen niin kyllä taisi tällä kertaa rahat mennä vähän harakoille, vyön hinta oli paljon suurempi mitä sen antama hyöty!



9 kommenttia :

  1. Mulla on vähän samanlaisia kokemuksia vyöstä. Mitään ihme kipuja mulla ei ole ollut, että niitä varten en vyötä hankkinut vaan vain siksi, että se tukisi masua. Mun maha roikkuu myös alhaalla ja vyö tukeekin hyvin juuri lenkeillä. Töihin olen laittanut vyön, mutta ottanut sen pois iltapäivällä, koska vyö alkaa painaa ja kiristää ja tänään tuli ihan tukala olo. Mulla vyö nousee takaa liian ylsö, jotenkin mun vartalon malli on sellainen, että vyö ei kai ihan pysy siinä kohdalla, missä pitäisi. Minäkin olen huomannut sen, että istuessa vyö on vähän hankala, koska se painuu liian alas ja painaa virtsarakkoa ja alamahaa muutenkin ikävästi. Mä en kuitenkaan koe, että rahat olisivat menneet harakoille, koska vyö helpottaa lenkkeilyä ja vaikka puuhastelen vain kotona, niin laitan vyön, koska se tukee niin hyvin ja vähentää vihlomisia ja jaksan paremmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Istuessa on kyllä kaikken pahin, oot ihan oikeess! :) eihän nuo rahat nyt ihan hukkaan mennyt mutta jotenkin tuntuu etten ihan koko summalle saa vastinetta kun ei kovassa käytössä olekkaan :)

      Poista
  2. Kokeile sitä kinesioteippiä! Fyssarille tms laitattamaan eka kerta, kuvat teipeistä ja apteekista omat teipit!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä! :) tuttu fyssari lupasikin ensi viikon alussa laittaa! :)

      Poista
  3. Itse hommasin neuvolan kautta tukivyön. Olihan se melkoisen ruma.. Tuli ihan mieleen keski-ajan korsetti mutta ajoi asiansa. Ja siellä välinevuokraamossa ihan katsottiin sopiva ettei tullut liian isoa/pientä. Kannattaa käydä hakemassa, eihän siitä nyt mitään rahallista haittaakaan ole :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. totta, oot oikeessa! : )eikä tuolla ulkonäöllä kyllä ole väliä. Mä olen vain kuullut että estää kyykkyyn menemisen ja kumartamsien helposti, pitääkö paikkaansa? :o tämäkun on välttämätöntä mun työssä!

      Poista
    2. Ite olin myös samalla alalla raskaana ollessani eikä oikeastaan tuntunut kuin tiukahkolta housun vyötäröltä. Oma maha oli kuitenkin melko pieni.. En tiedä vaikuttaako se ehkä asiaan. Ja tosiaan, ei sillä ulkonäöllä väliä kun on kuitenkin vaatteiden alla.

      Poista
  4. Minulla esikoinen laskeutui todella aikaisin ja silloin kävin omalta työpaikaltani fyssareilta lainaamassa si-tukivyön. Se oli kuin taivaanlahja ja auttoi oikeasti selkäkipuihin todella paljon! Nyt ostin tuon anitan tukivyön ja on ollut kyllä yhtä tyhjän kanssa. Selkäkipuja toki on ollut vähemmän kun tämä tyyppi hengaa perätilassa ja korkealla, mutta liitoskivut ovat olleet aivan järkyttäviä! Tuo vyö ei minulla ainakaan auta mitään, ja nyt olen jättänytkin sen käyttämisen kokonaan. Ehkä hieman pidempään pystyy kävelemään ilman kipuja, mutta aika minimaalista tuo on minulla ollut. Mutta hyvä kun toisille siitä on ollut apuakin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jeps! :/ toivon että tämä tyyppi pysyy myös perätilassa ku nei korkealla kerta voi olla :D se helpottaa sentään vähän! Täytyy pistää korvan taakse tuo fyssarin vyö ja kysellä ensi neuvolakä'ynnillä!

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3