Kaksplus.fi

MENU

perjantai 27. maaliskuuta 2015

Odottajille suunnattua liikuntaa: Sportamama Dvd!



Raskausajan liikunta on enemmän tai vähemmän tärkeää jokaiselle odottajalle, ihan miten kukin asian kokee. Jokainen kuitenkin tietää miten tärkeää odottavan äidin olisi liikkua läpi raskauden, omaa kehoa ja jaksamista kuunnellen. Itse olen raskausaikana aika arka liikkuja. Pelkään kaikkea istukan irtoamisesta ennenaikaiseen synnytykseen joten jokainen pienikin vihlaisu saa mut hidastamaan tahtia lenkillä. Sen takia otin avun enemmän kuin ilolla vastaan kun minulle tarjottiin mahdollisuutta kokeilla kokonaan raskaana oleville räätälöityä jumppa dvd:tä. 

Dvd:n nimi on SportMama ja se sisältää kolme erilaista jumppaohjelmaa jotka ovat kaikki suunniteltu odottaville äideille. Kunto-ohjelmien kestot ovat suunnilleen puolisen tuntia, mutta niitä on mahdollista tehdä ihan oman voinnin mukaan. Niinkuin minäkin olen tehnyt, oman voinnin ja jaksamisen mukaan olen tehnyt jumppia jopa parin minutin pätkissä. Dvd on kokonaan fysioterapeutin suunnittelema ja sisältää selkeät sekä rauhalliset ohjeet joissa varmasti jokainen pysyy perässä.

Ensimmäinen jumppa on nimeltään Terapeuttinen harjoittelu ja kestää 33 minuttia. Tässä ohjelmassa keskitytään erityisesti keskivartalon lihaksiin ja erilaisten kiputilojen sekä lihasjännitysten ehkäisyyn. Olen itse pitänyt erityisesti selkään liittyvien liikkeiden tekemisestä, näin selkävaivaisena odottajan ne ovat tehneet suoraan sanottuna nannaa! Laiskoina ja huonoina päivinä olen tehnyt pelkästään selkään keskittyvät liikkeet ja skipannut muut ja olen ehdottomasti sitä mieltä että ne ovat auttaneet selkäni hyvinvointiin vaikkei selkä kivuton olekkaan!

Toinen jumppa on reilu puolentunnin pätkä lihaskuntoharjoittelua. Tämä jumppa on kunnon lihaskuntoa ja saa aivan varmasti hien pintaan! Jumpassa otetaan mukaan käsipainot ja niiden puutteessa voi turvautua puolentoista litran juomapulloihin jotka on täytetty vedellä, niinkuin minä tein! Tämä jumppa sisältää esimerkiksi hyvät ja turvalliset ohjeet vatsalihasten harjoittamiseen raskausaikana. Rehellisesti sanottuna tämä hikijumppa osio on jäänyt minulla kaikkein pienimmälle käytölle, mutta olen suunnitellut sen puhkikuluttamista sitten synnytyksen jälkeen apuna raskaudesta palautumiseen.

Kolmonen on ihan ehdottomasti mun lemppari koko levyltä, nimittäin Venyttely ja rentoutus osio. Puolen tunnin vennyttely ja rentoutus on rauhallinen ja rauhoittava hetki ihan jokapäiväiseen odotukseen. Tätä osiota pystyy tekemään hyvin myös vaikkei jaksaminen olisi ihan huipussaan tai liitoskivut hieman vaivaavatkin! Tässä osiossa huomioidaan myös hengittäminen ja siihen keskittyminen, näitä ohjeita voi hyväksi käyttää sitten h-hetkellä eli synnytyksessä.

Kolmen eri kunto-ohjelman lisäksi dvd sisältää tarkat ja selkeät ohjeet lantionpohjanlihasten harjoitteluun. Tätä suosittelen käyttämään raskauden aikana sekä synnytyksen jälkeen! Nimittäin vaikkeivat vaivat vielä näy, ne voivat iskeä sitten joskus keski-iässä tai vaikka jo seuraavassa raskaudessa!

Vaikken ole mikään himoliikkuja niin olen tykästynyt näihin jumppiin. Niinkuin olen jo tässä tekstissä todennut monesti, niitä voi tehdä oman voinnin ja jaksamisen mukaan! Suurena plussana se, että tarvikkeita ei oikeastaan tarvitse muutakuin itse dvd:n sekä mahdollisimman mukavat vaatteet. Käsipainoina toimii hyvin vesipullot ja jumppamattona olohuoneen matto! Eikä jumppaan lähteminen vaadi aikaa tai jaksamista koska sen voi suorittaa melkeinpä kotisohvalta käsin.

Oman Sportamama dvd:n voit tilata TÄÄLTÄ!




Postaus on yhteistyöpostaus.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit <3