Kaksplus.fi

MENU

perjantai 20. maaliskuuta 2015

Odotusajan kohokohta: sokerirasitus!



7:40
Huomatkaa otsikosta huokuva sarkasmi.. Täällä mä istun Liedon arvauskeskuksen labrassa ja odotan että mun nimi huudetaan ja pääsen juomaan sokerilitkua. 12 tuntia paastoa takana ja nälkä hieman kiusaa mutta eiköhän tästä selvitä. Paasto ei ollut ollenkaan paha muuten mutta kaamea närästys iski tietty juuri sinä yönä kun lääkettä ei voi ottaa. Siinä sitten pari tuntia pyörisin ja kärvistelin ennenkuin sain unta uudestaan. Jos joku ei siis tiedä niin sokeriasitus kestää 2-3 tuntia. Ensin otetaan paastosokeri, juodaan litku ja odotetaan tunti. Taas verinäytettä ja taas odotetaan toinen tunti. Sitten pääsee vihdoin syömään ja juomaan! Turussa sokerirasitukseen ei joudu kaikki odottajat vaan syinä saattaa olla suurentunut diabetekaen riski, ylipaino tai ikä. Mulla bmi on yli 25 ja se on automaattisesti sokerirasitus tuomio. Olin myös Elviran odotusaikana joten tuttua puuhaa tämä on.

8:00
Ensimmäinen verinäyte annettu ja litku juotu. Sokerijuoma maistui liian makealta vadelmamehulta ja olisin voinut juoda sitä lasin jos toisenkin, niin kova nälkä on. Pahanmakuista juoma ei siis todellakaan ole että sitä on turha pelätä jos sokerirasitukseen joutuu! Nyt olo on ihan ok kun istuskelen täällä odotusaulasaa ja kirjoittelen tätä tekstiä. Vettä tekisi mieli juoda ja sokeri saa mulle aikaan karmean närästyksen mutta muuten olo on oikein hyvä. Tylsäähän tämä odottaminen on, siitä ei mihinkään pääse! Onneksi juhannuavauva viihdyttää mua kovilla potkuilla!



9:15
Joo ei tää tällä kertaa mennykkään niin kivuttomasti. Kymmenen minuuttia edellisen testipätkän jälkeen alko nousta tuskahiki pintaan ja silmissä hieman sumeni. Pääsin hädin tuskin vastaanotto tiskille asti jotta voisin kysyä mahdollisuutta päästä johonkin makaamaan. Täällä mä nyt makoilen sairaalasängyssä ja olo on jo paljon parempi. Toinen verinäyte otettiin jo ja kolmas otetaan noin vartin päästä. Sitten oon vapaa syömään ja juomaan taas!! Vaikka närästää niin pirusti niin kyllä mä taidan palkita itseni suklaapatukalla, mä selvisin! Rasituksen tulokset taitaa tulla vasta maanantaina joten herkutellaan vielä ainakin viikonloppu hyvällä omalla tunolla ;) Radi tuomio olisi kuolemaksi tälläselle herkkuperseelle mutta toisaalta pelastus raskauskilojen osalta! Toivotaan nyt kuitenkin ettei radia ole, masuvauvan vuoksi! Vaikka sokerirasitus meni hieman huonommin mitä viime kerralla, selvittiin siitä taas hengissä. Kivaa touhua tuo ei todellakaan ole ja tämä on myös yksi syy miksi tämä vauva taitaa jäädä viimeiseksi. Tai sitten ennen seuraavaa raskautta mun täytyy olla hieman hoikemassa kunnossa...:D

Missä, missä, missä on napa...?

8 kommenttia :

  1. Mulla oli radi ja harmittaa niin suunnattomasti.. Ei se että herkut piti unohtaa, vaan se että tulevaisuudessa raskaana ollessani automaattisesti tulee radi ja insuliini :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. en tietnnytkään että se on automaattisesti sama ensikerralla:o kurjaa!

      Poista
  2. Palasi omat muistot mieleen - juuri sain vieressä labrajonossa istuvalle naiselle kuiskattua, että pystyisiköhän hän käydä pyytämässä jonkun mulle avuksi kun alkoi pimetä. :D Jäi vähän huonot fiilikset koko rasituksesta, onneksi ei ollut mitään häikkää arvoissa. Onneksi sulla on kokemus nyt takana ja pidän peukkuja, että luvut on normaalit! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. uskon että jäi :/ vissiin aika monella tälläisiä kokemuksia rasituksesta! Ja täytyis tosiaan musitaa soittaa huomenna viakka niistä tuloksista, oonihan unohtanut :D

      Poista
  3. Toivotaan, ettei tule radi-diagnoosia! Ja hyvä, että sieltä on hengissä selvitty :) Itselle ei sokerirasitusta tule, ellei erikseen ole tarvetta. Lukenut siitä niin kamaliakin kokemuksia jo, että onneki..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toivotaan parasta! :) mä luin myös kauhutarinoita ennen ensimmäistä kertaa ja yllätyin positiivisesti, nyt sitten sain kokea mistä ne tarinat oikein alkunsa saa :D onneksi et joudu!! :)

      Poista
  4. Oiei, hyvä että meni loppujen lopuksi ihan hyvin! En onneksi joutunut ite, vaikkakin myös Bmi yli 25, mutta olen vasta 24v, tiedä sitten johtuuko siitä. :) Onko närästys helpottanut? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa ettei kaikki joudu! :) mä en tiedä mahtaako näissäkin olla paikkakunta kohtaisia eroja että jossain joutuu ja jossain ei ? :) kiitos kysymästä mutta valitettavasti ei ole helpottanut, tuntuu että päiväpäivältä vain pahenee :/

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3