Kaksplus.fi

MENU

tiistai 21. huhtikuuta 2015

Luomuillaanko?

Täytin juuri Ipana esitietolomakkeen sairaalaa varten. Vaikka koko lomakkeen ykkösjuttu on tietenkin ne sairaalanimet niin lomakkeen täyttö sai minut taas pohtimaan tulevaa koitosta. Jos rehellisiä ollaan niin synnytys on ollut enemmänvähemmän mielessä jo melkein plussasta asti. Esitietolomakkeen toiveet kohtaan kirjoitin toiveeni mahdollisimman luomusta synnytyksestä lääkkeettömiä kivunlievityksiä käyttäen. Jos siis kantti kestää! Tosin lisätään tähän perään vielä että ilokaasusta en luovu, sen verran hyvää tavaraa oli viime kerralla...

Elviran synnytys oli ensisynnytykseksi melko nopea. Synnytyksen kestoksi on merkatty 5,5 tuntia. Synnytys käynnityi spontaanisti kotona vesien menolla ja avautumisvaihe oli aika nopea. Kivunlievityksenä kokeilin suihkua, kaurapussia, ilokaasua ja epiduraalipuudutusta. Epiduraali vei supistuskivut mennessään mutta samalla se teki ponnistamisen todella haastavaksi, en tuntenut koska supistus tuli. Siksi en tällä kerta haluaisi ainakaan epiduraalia jos jonkun puudutteen jossakin kohtaa haluan. 

Luomusynnytys ei ole mulle mikään pakkomielle enkä koe olevani mitenkään "kova mimmi" jos siihen pystyn. Se ei nosta mua äitiyden jalustalla yhtään sen korkeammalle. Luomusynnytys pelottaa mua ihan helkutisti koska supistuskivut ovat jotain aivan järkyttäviä. Puhumattakaan niistä kivuista kun vauvan pää tai hartiat tulevat ulos. Miksi ihmeessä siis edes harkitsen luomusynnytystä?

Miksi siis? Tähän mä en edes osaa oikeastaan vastata. Mä haluaisin kokeilla synnyttää mun kehoa kuunnellen, tuntea koska on tarve ponnistaa ja olla synnytyksen jälkeen elävien kirjoissa ilman minkäänlaista lääkepöhnää. Siinä ehkä ne suurimmat syyt. Mä haluan kokea tämän maailman luonnollisimman asian mahdollisimman luonnollisena. Nyt toisen lapsen kohdalla mä tiedän että synnytys sattuu. Ja aivan helvetisti sattuukin. Mutta samalla mä tiedän että siitä kivusta selvii kyllä hengissä. 

Mahdollisimman luomusynnytys on ensimmäisenä tällä hetkellä mun synnytystoivelistalla. Voi olla että tämä toive heitetään kaivoon heti ensimmäisen kipeän supistuksen tullessa ja anelen anestesialääkäriltä kaikki mahdolliset kivunlievitykset. En epäilisi yhtään...Aion kuitenkin henkisesti valmistautua luomusynnytykseen, tai siis mahdollisimman luomuun. Lämmin vesi ja ilokaasu ovat viimesynnytyksestä positiivisempina muistoina mun mielessä joten ajattelin niiden turvin pärjätä mahdollisimman pitkälle. Tuttuja ja turvallisia juttuja! Tärkeintä mulle on että synnytän omaa kehoani kuunnellen ja pysyn tällä kertaa mukana missä mennään. Nyt kun kaikki on kerran jo tehty ja hieman tietää mitä tulevan pitää. Sitä paitsi, synnytystä voi suunnitella mutta se etenee aina omalla painollaan vähät välittämättä sinun tai jonkun muun suunnitelmista. Katsotaan siis miten tämän likan kesäkuussa käy!


14 kommenttia :

  1. Täällä yksi luomusynnytyksen kokenut. Edellisenä päivänä oli supistellut koko päivän, illalla väli 15min mutta mentiin nukkumaan normaalisti. Yöllä heräilin supistuksiin mutta hyvin jatkoin nukkumista. Aamulla heräsin kuuden aikaan ja mies siinä samassa. Supistukset 10min välein ja mies lähti suihkuun ja lähdettiin sitten synnärille katsastamaan tilanne. Itse olisin jäänyt kotiin, mutta mies raahasi. Odotin sellaisia supistuksia, että nojailisin roskiksiin supistuksen aikana. Käyrien aikana olin satavarma, että kotiin tästä lähdetään. Hups ja olinkin 8 senttiä auki. Saliin suoraan enkä kerinnyt kuin 15 minuuttia siellä olemaan kun tuli ponnistustarve. 10 senttiä auki eikä siis keritty mitään antamaan. Siitä 20 minuuttia ja poika syntyi. Kokemus oli todella hyvä, vaikka ensisynnyttäjä olinkin. Eppari toki ei tuntunut mukavalta kun ei keritty puudutusta antamaan kun napanuora kiertynyt kaulan ympärille ja jouduttiin imukupin kanssa hieman avittamaan. Nyt odotellaan toista ja koko tämän ajan olen ollut innoissanu ajatuksesta, että pääsen synnyttämään taas. Eli tämän seuraavankin tahdon ensisijaisesti luomuna hoitaa. Toki ensimmäisessä supistukset muuttuivat todella kivuliaisiksi vasta salissa. Voi mieli muuttua jos monta kymmentä tuntia on kivuliaita supistuksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos pitkästä kommentista! :) tuo olisikin mahtavaa että vasta viimeiset sentit olisivat kivuliaita! toivotaan että ensi kerralla pystyt myös luomuilemaan :)

      Poista
  2. Multa löytyy kokemus omasta mittapuussani luomusta. Viimisen 10 min aikana sain ilokaasua joka ei kyllä itselläni vie tuntemuksia minnekkään. Ei tosin ollut tarkoitus ilman puudutteita synnyttää. Esikoinen syntyi epiduraalin avulla.

    http://kotiaidin-paivakirja.blogspot.fi/2015/01/synnytys-puudutteella-ja-ilman.html?m=0

    VastaaPoista
  3. mä oon synnyttäny luomuna mun lapset. Ei ollu huono kokemus päin vastoin oikein hyvä. Eka synnytys kesti alle 3h toinen alle 2h. suosittelen kuuntelemaan kroppaa. itselläni nää vaan oli niin pikoja ettei mulla ollu ees mahdollisuutta saada kipulääkettä jos ees olisin halunnut. viime synnytyksessä kätilö kysyi mutta tokas heti perään joo ei kerkee pää näkyy jo :) onnea koitokseen tuli se sitten luomuna tai ei!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olispa mullakin noi nopea synnytys, Elviran synnytys kesti reilu 5 tuntia että toivoa on ;) kiitos tsempeistä! <3

      Poista
  4. mä oon miettinyt ihan samoja asioita, jo ennen kuin harkittiin toisen hankkimista! eli samalla kaavalla mennää, jos synnytät ensin niin kerro kui sun kävi niin katsotaan perunko puheeni;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ja toisinpäin ;) helpompi ehkä olis jos ei lueskelis mitään synnytyskertomuksia ettei vaan törmää mihinkään kauhukokemuksiin :D:;D

      Poista
  5. Esikoisesta epiduraali,kuopuksesta olin kotona kuuman suihkun voimalla(joka autto muuten super hyvin) 8cmn asti,sairaalassa käyrillä puol tuntia,kätilö katto sen jälkeen tilanteen ja tuumas että äkkiä saliin,vaikka et synnyttämään tullleelta näytäkään:-D 20min nii tytsy oli syntyny.kalvot puhkastii ja pari minuuttia ponnistus..ainut hirvee asia ponnistuksen aloittamisvaiheen paniikki!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kun olet pystynyt olemaan kotona noin pitkään! :) mä kokeilin Elviran kohdalla myös kuumaa suihkua ja toimikin hyvin, kunnes tuli huono olo siitä kuumuudesta :/

      Poista
  6. Itse en jotenkin osaa edes kuvitella luomusynnytystä, koska oma synnytys kesti viimeksi rapiat 30h ja käytin kyllä kaikki avut mitä vain sain :D Todella upeeta kyllä jos pystyy luomuna synnyttämään! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mulla yksi luomusynnytyksen ehto on nopea synnytys, ei olis meikäläisestä kituuttamaan 30 tuntia kamalissa kivuissa :D Elviran synnytys oli reilu 5 tuntia ja toivon että tällä kertaa olisi vielä nopeampi! :)

      Poista
  7. Mulla on rakenneultra vasta ensiviikolla, mutta oon siltin miettiny tota samaa. Kohdunkaulan puudutteen voisin kyllä ottaa, mutta osittain varmaan koska en tarvitse enkä käytä mitään kipu- tai muita lääkkeitä oikeestaan ikinä, niin menen ihan sekasin jo hammaslääkärin puudutteista, niin oon ajatellu josko vois koittaa esikoista jo lähtökohtasesti luomuna. Ihana että joku jo sen tehnyt harkitsee samaa! :D Huomattavasti luottavaisempi olo omaan "päättömyyteen". :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tsemppiä ja onnea luomuiluun! :) toivotaan että kaikki menee hyvin! :) tuota kohdunkaulapuudutetta olen miettinyt jos johonkin puudutteeseen päädyn synnytyksen aikana! :)

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3