Kaksplus.fi

MENU

torstai 21. toukokuuta 2015

Korvaamaton äitien vertaistuki.


Me lähdettiin Elviran kanssa tänään heti aamusta bussiretkelle ja puistoilemaan. Olen yksin todella huono käymään hiekkalaatikon reunalla ja juttuseura puistossa on melkeinpä pakollista. Täällä meidän asuinalueella mulla ei ole kuin yksi äitikaveri joten jos halajaa itselleen seuraa, on lähdettävä bussin kanssa jonnekkin muualle. Tosin useimmiten mun kaverit jaksavat raahautua tänne meillepäin leikkimään! Mä olen huono lähtemään mihinkään äitikerhoihin (tuntemattomat äidit on pelottavia!) mutta tänään ajattelin miten korvaamatonta oikeasti se toisen äidin tuki on.


Mulla on aivan ihana liuta ystäviä, niin lapsettomia kuin lapsellisiakin. Jokainen heistä on ottanut mun äitiyden ilolla vastaan ja jaksaa aina kuunnella mun höpinöitä kakkavaipoista ja raivareista. Tosiasia kuitenkin on, että vain toinen äiti voi tietää mistä sinä puhut. Vain äiti voi tietää miltä tuntuu miljoonatta kertaa herätä yöllä nostamaan tuttia, paijata tulikuumaa flunssaista lasta tai kantaa raivariapinaa kauppareissulla. Vain toinen äiti voi oikeasti tietää miltä äidistä tuntuu.


Sanotaan että äidiksi tulon jälkeen nainen ei puhu mistään muusta kuin lapsistaan. Mun kohdalla tämä ainakin pitää aika hyvin paikkaansa, jutut pyörivät paljon tämänhetkisen raskauden ja Elviran ympärillä. Mutta ihmekös tuo, kun susta tulee äiti niin sun elämä pyörii sen ympärillä. Mä voin ainakin rehellisesti todeta että mun elämässä ei tällä hetkellä ole oikein muuta kuin raskaus, Elvira ja oma perhe. Hyvin vaikea puhua muista asioista kun en tiedä mistään mitään, esimerkiksi tämänhetken hittibiiseistä tai muoti-ilmiöistä. Äidiksi tulo muuttaa sun maailman ihan kokonaan ja jutut alkavat väkisinkin pyöriä lasten ja pikkukakkosen ympärillä. Toisaalta tästä on myös todella suuri etu, kun tapaat tuntemattoman äidin ensikertaa on jutun aiheita valmiina jo vaikka kuinka monta. Mun kanssa ainakin jos lapsista lähtee keskustelemaan niin hiljaista hetkeä ei tarvitse pelätä, heh.


Tosiaan, saatan hieman vierastaa tuntemattomia äitejä ja kaiken maailman äitilapsi kerhoja. Syksyllä mun pitäisi voittaa pelkoni ja mennä perhekerhoon jottei Elvira kyllästy mun ja juhannusvauvan seuraan täällä kotona. En osaa oikein selittää mikä niissä äideissä pelottaa, kai mun mielessä liikkuu se sanonta "toinen äiti on toiselle äidille susi". Tähän asti mulla on ollut todella paljon äitejä ja lapsia ympärillä. Johtuen mun ystäväpiirin hyvästä ehkäsyvalistuksesta, vai mitä kamut? ;) Suurinosa palaa kuitenkin pikkuhiljaa takaisin työelämään ja siihen "normaaliin arkeen". Vaikka olen yrittänyt houkutella heitä toiselle tai jo kolmannelle kierrokselle että saisin äitiyslomaseuraa, näyttää kahden viivan pissatikkujen osastolla aika hiljaiseltä tällä hetkellä. Näillä näkymin mulla on siis tulossa hieman hiljaisempi syksy äitikavereiden osalta. Ehkä on siis aika ottaa itseään niskasta kiinni ja painua kerhoihin. Tai sitten ystävät niitä plussia kehiin ja vähän äkkiä! ;) 



Millaisissa kerhoissa te olette käyneet lasten kanssa ja mitä olette tykänneet? 

11 kommenttia :

  1. Me käytiin pojan kanssa muskarissa kun hän oli vauva. Mulla on sama homma, että vierastan tuntemattomia äitejä. Ehkä ekan lapsen kohdalla ainakin mulla oli myös kyse omasta epävarmuudesta äitinä. Mietin mitä muut ajattelee. Muskarissa muut jäi aina varsinaisen ohjatun osuuden jälkeen juttelee keskenään ja minä se vaan kipitin kotiin :D En tiedä miksi edes menin sinne kun olin niin epäsosiaalinen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voin hyvin kuvitella käyttäytyväni ihan samalla tavalka jos menisin johonkin tollaseen :D vaikka oon sosiaalinen ihminen niin äidit on jostain syystä liian pelottavia :p

      Poista
  2. Me ollaan käyty perhekahvilassa ja tarkoitus olisi mennä syksyllä seurakunnan kerhoon ja avoimeen päiväkotiin. Mä en ikinä kammoa niitä muita äitejä kun enhän mä ehdi niille edes huomenta sanoa kun juoksen kahden riiviön perässä :D ehtisikin joskus juoruta vaan ;) Puistoseuraa olisi kyllä kiva saada. Nyt me vaan kökötetään keskenämme omalla taloyhtiön pihalla :) Mut kyllä ne äitikaverit vaan on korvaamattomia! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voipi olla että täällä on kohta sama meno ja ei paljon tarvitse muita äitejä miettiä vaikka kävisi missä kerhoissa tahansa :D mekin ollaan paljon taloyhtiän pihalla kököttämässä! :)

      Poista
    2. Avoin pk on ainaski tosi kiva, siellä kun on vetäjänä "ammattilainen" niin ehkä se vähän karsii tota sisäpiiritouhua. Vaikka on sielläkin, kyllä mua ainaski ahdistaa tavata uusia äitejä. Pitäis tehdä joku ujojen äitien treffipäivä :D

      Poista
  3. Mäki oon tosi huono tapaamaan uusia äitejä silleen "pakolla", jos olis joku mamma kenet tunnen ja yhessä tavattaisiin uus ni mikäettei, mut sillee suunnitellusti tuntemattoman äidin tapaaminen nou nou :D oon käyny kerran sellasessa äitiryhmässö täälä jyväskylässä, mutta oli se aika pelottavaa ku oli tosi iso tila ja tuntu et jengi tunsi toisensa jo valmiiks, ku oli sellasia piirejä :D sit taas ku kaverin lapsen synttäreillä tapas uuden äidin sielä ni oli tosi helppo tutustua ku oli tuttuja ympärillä :) nii ja käytii noitten lahen mammakamujen kaa lahEsa pari kertaa sellasessa mammakerhossa, mutta ei sielä oikee ollu meijän lisäks ees ketää ni sitä ei oikeevoi laskee :D mulla kans tulos samanlainen syksy ku sulla ku koda ei oo enäö hoidossa ja pitää senki jotain ikäistensä seuraa sit saada ku äiti on varmaa viimesillä suht tylsää seuraa ku isiki kokoaika opiskelee sillon :D *ja tietty lapsen synnyttyä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jeps, tutut tuo kyllä turvaa tolllasiin tilanteisiin! Ja tota just pelkään etä muut tuntee toisensa ja mä olisin ainut uus joukossa :D

      Poista
  4. Mä just eilen mietin, et ois kiva nähdä joskus Mehukatteilemassa tai jossain! Sit aloin miettii, et enhän mä uskalla. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hihihii ihana janna, mä oon miettinyt joskus ihan samaa :D ehkä me joskus rohkastutaan ;) tai ainaki ehkä sen jälkeen jos kesäkuussa päästään molemmat sinne kupittaan piknikille!

      Poista
  5. Hei me ollaan sinne teijän nurkille nyt varmaan muuttamassa et musta ja Jessestä saa kyllä seuraa ;D T. Niina

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit <3