Kaksplus.fi

MENU

keskiviikko 20. toukokuuta 2015

Outoja raskausajan unia.

Olen raskauden aikana alkanut näkemään mitä kummallisempia unia jotka liittyvät jollain tapaa raskauteen tai vauvaan. Unet eivät ole mitään ihania ja vauvantuoksuisia vaan aivan päinvastaisia: ahdistavia ja pelottavia. Taidan käsitellä suurimmat pelkoni ja ahditukseni raskauteen liittyen unieni kautta.

Alkuraskaudessa näin paljon unta keskenmenosta. Tämä pelko on tavallista jokaisen raskauden kohdalla ja ensimmäisen ultran jälkeen tämä uni taisi jäädä pois. Sain varmuuden että kaikki oli masussa hyvin ja unetkin rauhoittuvat.

Läpi raskauden olen nähnyt yhtä samaa unta eriversioina. Sama kaava kuitenkin toistuu jokaisessa tälläisessä ahdistusunessa jollain tapaa. Kaava on tämä: olen jossakin tapahtumassa, synttäreillä, baarissa tai juhlissa jossa nautin alkoholia tai tupakkaa. Olen yleensä jo pienessä pöhnässä ennenkuin tajuan: enhän minä voi tätä tehdä, olen raskaana. Joskus unessa jatkan juomista ja polttamista vähät välittämättä raskaudesta ja unen loppupuolella itken hirveää ahdistustani ja morkkistani.

Ajatukseni tälle kirjoitukselle sain viime yönä kun mäin raskauden ensimmäisen vauvaunen. Tähän asti olin unissa aina raskaana mutta nyt näin ensimmäisen kerran unta syntyneestä juhannusvauvasta. Uni ei ollut niinkään ihana ja vauvantuoksuinen, vaan ahdistava ja painajaismainen. Unessa vauva oli syntynyt mutta hän ei ollut yhtään meidän näköinen saatika edes oikein vauvan näköinen. Vauva oli iso, jo taaperon kokoinen ja hänellä oli hampaita. Tumma tukka, pälvikalju ja paljon michelin makkaroita. Vauva jyysti hampailla mun nännejä kun yritin imettää. Ahdistavinta unessa oli kuitenkin tunne, tunne joka puuttui. Pidin vauvaa sylissä mutten tuntenut rakkautta tai äidillisyyttä häntä kohtaan. En tuntenut lasta omakseni. Yritin väkisin hymyillä toisten ihmisten onnitellessa vaikka todellisudessa inhosin vauvaa! Kamala uni!

Mä en usko että unilla on sen suurempaa merktystä. Uskon että unessa me käsittelemme päivän tapahtumia, pelkoja js unelmia. Yleensä nään unta siitä mitä olen viimeiseksi ajatellut ennen nukahtamista. Muistan kyllä Elvirankin odotusajata että raskaus sai mun unet ihan sekaisin ja iloisten haaveunien sijaan nään enemmän ahdistusunia joissa ei edes välttämättä ollut mitään järkeä. Tällä kertaa on asia mennyt ihan samalla tavalla. Tämänhetkinen uni on muutenkin todella levotonta ja katkonaista mutta ihmekkös tuo kun vessasaa täytyy ravata vähintään joka toinen tunti, päivin ja öin. Hyvää harjoitusta vauvan kanssa valvomiseen, onneksi on päikkäri aika joka päivä! Ja voi että miten kaipaan mahallaan nukkumista, onneksi ei enää kauaa! Onneksi unet ovat vain unia vaikka olisivatkin kuinka ahdistavia ja outuja.Ja onneksi aina tulee aamu ja aamupala-aika!


Näkeekö joku muukin ihan hämäriä unia odotusaikana? 


10 kommenttia :

  1. Oon kanssa raskaana ja lopetin tupakoinnin plussatestiin. Usein on mieli tehnyt, mutta kertaakaan en ole polttanut sen jälkeen kun sain raskaudesta tietää. Näin myös jossain vaiheessa usein unia siitä, että poltan tupakkaa ja tajuan unessa etten saisikaan, mutta jatkan vaan. Pari kertaa olen herännytkin ihan hikisenä, että en voi olla näin tyhmä kun menin polttamaan! Hetki menee tajuta, että huh unta se olikin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. yyyh, tollanen on ihan kamalaa!! Ja hienoa että olet lopettanut heti, pisteet ja isot peukut sulle!!! :)

      Poista
  2. Mä näin molemmissa raskauksissa aika harvoin mitään unia vauvoista tai raskaudesta. Nauroin tuolle pälvikalju-kohdalle :D Ai että minäkin kaipasin maha pystyssä sitä mahallaan nukkumista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kielttämättä se nauratti muakin sitten jälkikäteen :D:D: mahallaan nukkuminen, ahh<3 onneksi kohta!!!

      Poista
  3. Mä näin Evelyniä odottaessa joka yö jotain painajaisia joissa mut tapettiin tai joku mun läheinen, se oli kamalaa. Heräsin välillä hiki päässä tai itkien ylös sängystä.

    Tässä toisessa raskaudessa olen nähnyt paljon unia kaikista entisistä ihmisistä mun elämässä. Siis jos olen tuntenut jonkun mutta sukset ovat jostain syystä mennyt ristiin tai niin edelleen. Pari kertaa olen nähnyt myös painajais unia..

    Evelynin synnyttyä mun painajaiset loppui kun seinää! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hui, onneksi mulla ei oo ollu sentään noin kamalia unia :o mulla myös loppui näåä oudot unet heti kun synnytin Elviran! mahtaakohan tällä kertaa mennä samoin... :)

      Poista
    2. Nää unet varmaan kuuluu jollakin tapaa raskauteen, kun niin useet ihmiset näkee sillon painajaisia :D Luulen, että ne loppuu kun vaiva on vierellä :)

      Poista
  4. Jep, mulla on yleensäkin tosi vilkas unielämä ja nyt raskaana se jotenkin vielä korostuu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sama homma! Raskaus on kyllä ihmeellinen asia kun vaikuttaa niin moneen asiaan ettei sitä edes meinaa tajuta!

      Poista
  5. Haha, mä näin juuri ennen vanhemmilleni raskaudesta kertomista unta, jossa myös äitini oli raskaana. :D Oma oloni oli unessa tyrmistynyt - Hei ei tän näin kuulunut mennä!

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit <3