Kaksplus.fi

MENU

maanantai 15. kesäkuuta 2015

Kohti elämäntaparemonttia: ruokarempalla terve vatsa?

Raskaus vetelee viimeisiään (TOIVOTTAVASTI!) ja olen pikkuhiljaa alkanut suunnittelemaan synnytyksen jälkeen alkavaa elämäntaparemonttia. Suurin remontin aihe on mun ruokavalio, se on tällä hetkellä niin retuperällä etten kuuna päivänä kehtaisi julkistaa viikon ruokalistaani täällä netin puolella. Herkut ja mätöt maistuu, liian suuresta annoskoosta puhumattakaan! Hiilareita, hiilareita ja hiilareita...

Mun elämäntaparemontin olisi oikeasti pitänyt alkaa jo aikoja sitten. Jos oikein muistan, vuonna 2010 aloin kärsiä aivan hirveistä vatsakivuista ja ruoansulatusoireista. Vatsa oli kipeä ilmapallo ja koko ajan sekaisin. Ruoanjälkeen olo oli yhtä tuskaa. Tutkittiin, sörkittiin ja otettiin verta mutta missään kohtaa en saanut mitään selitystä näille oireille. Kuitulisällä sekä laktoosittomalla ruokavaliolla olo parani huomattavasti, muttei kuitenkaan poistanut vaivoja kokonaan. Eivätkä ne ole poistuneet tähänkään päivään mennessä vaikka kovasti helpottaneet ovatkin. Olen diagnosoinut itse itseni: liian vähän liikuntaa ja liian huonoa ruokaa. Oireet nimittäin alkoivat silloin joskus teini-iässä kun liikunta ei enää oikein kiinnostanut vaan kaikki muu meni terveellisen elämän edelle. On ollut viikkoja, jopa kuukausia kun vatsa on parempi mutta oikean ruokavalion ja vatsaoireiden kadottamisen yhteys on vielä näinkin monen vuoden jälkeen löytämättä.

Erään blogiyhteistyön kautta törmäsin uuteen blogituttavuuteen, Mammalaiffii-nimiseen blogiin. Blogissa on paljon juttua elämäntaparemontista ja aloin koluamaan postauksia läpi (KLIK). Blogissa puhutaan VHH ruokavaliosta eli vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Olen joskus kokeillut karppausta joka ei minun keholleni sopinut mutta nyt koin valaistumisen, olisiko tästä apua mun vatsavaivoihin? Hiilarit tunnetusti turvottavat ja sekoittavat vatsaa, vehnä ja muut viljat voivat aiheuttaa suolisto-oireita. VHH ruokavaliolla mun ei tarvitsisi totaalikieltäytyä mistään, koska se ei ole tarkoituskaan. Vähentää hiilareita ja mikä tärkeintä, vaihtaa huonot hiilarit niihin parempiin. 

Ehkä VHH dietti on ratkaisu mun vuosia kestäneisiin vatsavaivoihin? Voisiko ratkaisu olla niin yksinkertainen? Se selviää vain kokeilemalla! Pullaleipä vaihtuu ruisleipään ja suurin osa pastasta ja perunasta jää unholaan: tilalle keitettyjä kasviksia ja tuoreita vihanneksia. Herkkupäivä kerran viikkoon ja silloinkin kohtuudella. Että tiedoksi vaan sinne ruudun toiselle puolelle kaikille tutuille, kun tulette juhannusvauvaa katsomaan niin pitäkääkin huolta ettei mun kädessä näy pullanpalasta ;) 

P.s Jos tiedätte hyviä sivustoja tai blogeja joissa on reseptejä, vinkkejä tai ihan mitä vain VHH ruokavalioon liittyen niin saan, eikun PITÄÄ linkatavinkata ;)



2 kommenttia :

  1. VHH on oikein hyvä vaihtoehto! Sellainen tuli mieleen että huomioi että moni ruisleipäkin sisältää yllättävän paljon vehnäjauhoja, kannattaa siis tutkailla niidenkin tuoteselosteet läpi leipää valitessa. Itselläkin vatsa oireilee herkästi ja olenkin siirtynyt lähes gluteenittomaan (ja samalla hiilaritietoiseen, gluteenittomissa valmistuotteissa on hurjasti hiilaria monesti eli sekään ei ole suora avain onneen) ruokavalioon joka helpottaa vatsaa hyvin, samoin olen jättänyt suurimman osan maitotuotteista pois, käytän enää vain satunnaisesti hapanmaitotuotteita. Ja vatsa kiittää. Tietysti kasvikset on iso osa vatsan hyvinvointia ja tietysti myös kokonaisvaltaista hyvinvointia. :) Toivottavasti löydät itsellesi ja vatsallesi sopivan tavan syödä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon vinkeistä! :) tuo ruisleipä juttu ei ainakaan olisi tullut mieleeni koskaan! :) toivotaan että löydän hyvän ruokavalion juuri mulle! :)

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3