Kaksplus.fi

MENU

keskiviikko 8. heinäkuuta 2015

Liian vaarallinen perhepeti.


Mä en ole koskaan ollut perhepedin suurin kannattaja huonojen unenlahjojeni takia. Mun on vaikea nukkua ellen saa pyöriä kuin hyrrä ja vallata vähintäänkin puolta sänkyä. Elviran huonojen öiden takia kuitenkin nukuimme monta kuukautta perhepedissä ja kyllähän siihen tottui. Oikeastan oli vaikea saada unenpäästä kiinni ellei pikku tuhisija ollut vieressä.

Hieman ennen vauvan syntymää vieroitimme Elviran perhepedistä takaisin omaan sänkyyn. Ihan sen takia että yöimetykset onnistuisivat paremmin eikä tarvitsisi pelätä että pikkusisko saisi isosiskon kintun naamaan tai jotain muuta vastaavaa. Olin kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä että sänky jäisi vain mulle ja Tinolle, vauva saisi nukkua alusta lähtien omassa sängyssään joka olisi laitettu jatkeeksi meidän sängyn viereen.

Vaan kuinkas kävikään, ensimmäisestä yöstä lähtien on nelikiloinen tuhisija löytynyt meidän välistä. Imettäminen on paljon helpompaa kun vauva on jo siinä valmiina ja tissin saa vain tyrkätä suuhun. Vauva nukahtaa myös jokaikinen kerta tissille ja herää herkästi jos häntä lähtee siitä sitten siirtämään johonkin suuntaan. Perhepeti tuntui siis aivan luonnolliselta ja oivalta ratkaisulta. Minäkin herkkäunisena sain nukuttua todella hyvin, liekö syynä univelka tai tottumus  tasaiseen tuhinaan ja aika ajoin tapahtuvaan häiriköintiin. Perhepeti oli aivan loistava ratkaisu, aina edellisyöhön saakka.

Vaikka meidän vauva on hyvin tyytyväinen ja hyvin nukkuva yksilö on katkonaisten yöunien takia kertynyt jo jonkin verran univelkaa. Sammun iltaisin kuin saunalyhty ja silmäpussit tummuvat päivä päivältä mustemmiksi. Univelan takia en taidakkaan olla enää niin herkkäuninen kuin luulin. Nimittäin edellisyönä heräsin ja huomasin käteni olevan vauvan naaman päällä. 

Se ahdistava sadasosa sekunti kun ajattelin tukehduttaneeni vauvan oli aika karmaiseva. Kun tajusin rintakehän liikkuvan tasaiseen tahtiin, huokaisin helpotuksesta vaikka olo oli silti aika kurja. Mitä tahansa olisi saattanut tapahtua! Ennen olisi herännyt heti kun käteni olisi edes hipaissut vauvaa mutta univelan takia taidan nukkua todella syvää unta silloin kun nukun..Vaikka mitään ei luojan kiitos sattunut, en saanut nukuttua kunnolla loppuyönä kun jossittelin ja mietin mitä kaikkea olisi voinut sattua...

Seuraavana päivänä päätin että perhepeti ei taida sittenkään olla meitä varten. Ihan pelkästään vauvan turvallisuuden takia. Vaikka imettäminen hieman vaikeutuu ja yöt ehkä eivät ole niin rauhallisia niin sitten minä valvon ja kerään lisää univelkaa. Kunhan vaan voin nukahtaa hyvillä ja turvallisilla mielin. 

Viime yö oli vauvan ensimmäinen yö pinniksessä ja se meni aivan upeasti. Hän söi yön aikana kolme kertaa, 1:30, 4:30 sekä 7:30. Joka kerta nukahti tissille eikä edes herännyt kun siirsin hänet pinnasänkyyn. Minä itse nukuin hieman levottomammin kun pieni tuhisija oli niin "kaukana", jopa ihan kädenulottuvilla mutta kuitenkin eri sängyssä kuin minä. Toisaalta nautin kun sain nukkua aivan äksänä ja mahallani! Miten tuota mahallaan nukkumista tulikaan ikävä yhdeksän kuukauden aikana.

Vastasyntyneen kanssa perhepeti ei siis ollut meidän juttu vaikka taaperon kanssa toimikin aika hyvin. Turvallisuus ennen kaikkea! 


8 kommenttia :

  1. Hei mä tiedän tän tunteen! Meillä esikoisen kanssa perhepeti toimi tosi hyvin, mutta kuopuksen kanssa univelka olikin jo sitten niiin iso että yhtenä yönä mies oli siirtänyt minun käden vauvan naamalta! Ei ollut perhepeti sitten meitäkään varten enää toisella kierroksella.
    Ja mä tosiaan luulin olevani herkkäuninen, huh,

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hui kauhistus, onneksi mies huomasi! :o meillä tuo mies on vielä syväunisempi mutta silti minä "herkkäunisena" meinasin tehdä vahinkoa :/

      Poista
  2. Onneksi ei käynyt kuinkaan, mutta tommoset kyllä säikäyttää aina! :/
    Mä myös kerran nukuin Jaden kanssa päikkäreitä meidän sängyssä tämän ollessa n. 1-2kk vanha. Se tunne kun havahdut siihen, että olet kääntymässä vauvan päälle! :( Se oli niiin kamalaa! Pitkään mietin mitä olisikaan käynyt jos en oiskaan herännyt :/ Perhepetiä meillä ei varmasti tämän tulevankaan kanssa tulla käyttämään tai muutem mä nukkuisin toinen silmä auki tikkuna samassa kohtaa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi ei ja kyllä säikäyttää! Hui, onneksi heräsit ajoissa! :o ja tuo on totta että jos mekin vielä perhepetiä käytettäisi niin en uskaltaisi nukkua :D

      Poista
  3. Sivuvaunu? :) Meillä on se käytössä, mutta ollaan nukuttu myöskin perhepedissä niin että vauva on unipesässä! Mä nukun myös todella sikeästi ja riuhdon ympäri sänkyä niin en useinkaan uskalla tota perhepetiä käyttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on pinnaäsnky nimenomaan "sivuvaununa" sängyssä :) jeps, sama homma täällä että pyörin kuin hyrrä :D

      Poista
  4. Paljon olen kuullut ylistystä perhepedistä, ja onkin varmasti tosi kätevä imetyksen kannalta.. Mutta itse oon niin kova pyörijä ja levoton unessa, etten ole uskaltanut sitä omalle kohdalle edes miettiä (esikoinen tulossa). Hyvä kuulla erilaisia kokemuksia kuitenkin tästäkin, luulin että olen ihan outolintu kun en ole perhepetiä "perustamassa" :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mäkin ajattelin Elviran aikana että oon ihan outolintu kun en perhepetiä kannata :D imetyksen kannalta tosiaan olis ihan mahtava juttu mutta mielummin nään vähän enemmän vaivaa ja nukun sikeämmin :p kiva että tykkäsit, oon lukenut niin paljon ylistystä että ajattelin raottaa vähän sitä toista puolta! :)

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3