Kaksplus.fi

MENU

lauantai 8. elokuuta 2015

Vihdoinkin hyvä olla!


Lyhyestä virsi kaunis sanoi Laura kun maidottoman dietin aloitti. Kirjoitin sunnuntaina tänne blogin puolelle vatsavaivoistani ja maidottomasta dietistäni jonka aloitin. Dietti oli maailman isoin  floppi ja kesti kokonaiset kaksi päivää.

Aloitin dietin ihan järjettömän suurella motivaatiolla ja olin henkisesti valmistautunut hylkäämään kaikki maitotuotteet pariksi viikoksi. Eka päivä meni hyvin vaikka iltapalan jälkeen sain aivan järjettömän suuret vatsakivut. Ihmettelin että mitäs kettua koska olin koko päivän syönyt maidottomasti. Seuraavana päivänä sama homma, maidotonta muttei kivutonta elämää. Vatsa oli kuin ilmapallo. Keskiviikkona olo oli vielä kurjempi ja luovutin koko dietin kanssa koska ajattelin ab jugurtin rauhoittavan ilmapalloa.

Huomaamattani söin koko keskiviikon viljattomasti, lukuunottamatta shoppailureissulla lounaaksi syötyä pitsaa. Pitsan jälkeen olo oli aivan kaamea eikä loppu reissusta meinannut tulla mitään kun olisin vain halunnut istumaan kipujen helpottamiseksi. Parin tunnin päästä olo helpotti vaikka vatsa olikin aika turvonnut pallo loppupäivän. Illalla mulla välähti ja koin halleluja hetken: VILJAT! 

Nyt mä olen ollut kolme (ja puoli..) päivää viljattomalla dietillä ja olo on ollut aivan mahtava. Vatsa on parempi kuin vuosiin. Ihan oikeasti, vuosiin! Ei turvotusta, kipuja, ilmavaivoja eikä kouristuksia. Mä en voi käsittää miten näin nopeasti apu tulikaan. Ja miten helposti. Miten mä en koskaan ennen ole osannut yhdistää kipuja viljoihin!? Viisi vuotta olen kärsinyt turhaan...Toisaalta en sure, koska vihdoin mä löysin tieni onneen! Te, jotka ette ole koskaan kärsineet ruokavaliovaivoista ette tajua miten mahtava fiilis hyvinvoiva vatsa on. Mä olen oikeesti ihan onnesta sekaisin!

Ensin ajattelin että valitsisin mielummin maidottoman kuin viljattoman ruokavalion. Ei pidä enää paikkaansa, aamukahviin on saatava ihan oikeaa maitoa kauramaidon sijaan. Myöskään kreikkalaista jugurttia en pysty hylkäämään, saatika suklaata. Aura- tai vuohenjuustosta puhumattakaan. Ruisleipää on jo ikävä, mutta edes pientä palasta ei tulis mieleenikään laittaa suuhun ja hyvästellä tätä mahtavaa oloa. Jossakin kohtaa lähden purkamaan diettiä ja kokeilemaan tekeekö kaikki viljat oireita ja onko pakko jatkaa nollatoleranssia vaiko kenties viljojen vähentäminen riittäisi. Mutta en vielä hetkeen, nyt mä nautin tästä ihan mahtavasta fiiliksestä ja hyvinvoivasta, pieruttomasta itsestäni :D! Ainut miinus on että maidontuotanto näyttää hieman kärsineen viljattomasta ruokavaliostani. Mutta en stressaa, mielummin hyvinvoiva pullomutsi kuin kärttyinen ja kipuinen imettäjä.

Voittajan on helppo hymyillä!


15 kommenttia :

  1. Ihan huippua, jee! Mä olen itseasiassa huomannut saman, että viljat on se mun piru vatsalle. Ei niin pahoja oireita kuin sulla, mutta turvotusta ja epäsäännöllisiä kipuilukohtauksia.. Joo ei oo aamukahvista luopuminen munkaan juttu :D Näytät tosi kauniilta <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos <3 hyvä kun säkin olet löytänyt helpotuksen! :) kuulemani mukaan viljat tekee tosi usein hallaa monelle ja jotkut viisaammat väittävätkin ettei meitä ihmisiä ole luotu syömään viljaa ollenkaan :)

      Poista
  2. Vehnähän on eniten vatsaa ärsyttävä vilja ja kaura voi sopia hyvinkin, vaikka kaikki muut viljat aiheuttaisi oireita. :) Mie olen myös todennut, että viljat ja etenkin vehnä, saa minun vatsan kramppaamaan ihan kokonaan. Kaura kyllä sopii.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä toivon myös että kaura sopii mulle, täytyy joku päivä uskaltautua kokeilemaan aamupuuroa! :)

      Poista
    2. Joo, viljoista kannattaa lähteä kokeilemaan kauraa, se aiheuttaa ongelmia tosi harvoille. Mä itse oon huomannut että pahin yhdistelmä on vehnä (/ruis) ja hiiva. Ohra- ja kauraleipä on vielä ok, vaikka harvoinpa niitäkään tulee syötyä - eikä niitä kyllä kovin paljon ilman vehnää löydä kaupoista, eli itse tarvitsisi leipoa.

      Mut keliaakikon lapsena kasvaneena vehnättömästi eläminen on oikeastaan aika simppeliä. Vielä kun itse keksisin muut ainekset jotka mun vatsaa ärsyttää ni olisi kiva. Vatsaongelmien takia oon ravannut lääkärissäkin vaikka ja kuinka, diagnoosina ärtynyt suoli. Eli tässäpä sitä mietitään vielä oikeasti sopivaa ruokavaliota...

      Poista
  3. Jos energiavaje uhkaa, niin syö avocadoa tai pähkinöitä ja juo riittävästi niin maidontuotannon pitäisi normalisoitua :)

    VastaaPoista
  4. Oireesi kuullostaa rajuilta. Koska reagoit viljoihin noin voimakkaasti, suosittelen tekemään apteekista saatavan keliakiatestin myös :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. en tiennytkään että keliakiaan on joku "kotitesti" :o meillä onsuvussa keliakiaa ja multa on se tutkittukkin muttei mitään löytynyt. Täytyy kyllä silti testata koska tutkimuksista on jo aikaa, jos vaikka onkin puhjennut! :o kiitos vinkistä! :)

      Poista
  5. Ihanaa, että löysit syyn ♥ Olen itsekin välillä miettinyt, että tuleeko syömisen jälkeiset masukipuni viljasta, mutta viljan pois jättämistä en ole vielä kokeillut. Olen jotenkin vaan niin riippuvainen siitä...

    Tarttee kyllä varmaan koittaa jossain vaiheessa ainakin vähentää niitä ja katsoa, että vaikuttaako. Kaurapuuron jälkeen masuuni ei kumminkaan satu. Että se sopii ainakin =)

    Tsemppiä viljattomaan ruokavalioon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos tsempeistä! :) mäkin ajattelin aluksi että oon tosi riippuvainen mutta viljaton ruokavalio on ollut todella helppo pitää, olo on niin mahtava että tästä ei luovu leipäviipaleen tai pullan vuoksi! :) kannattaa ehdottomsati kokeilla, yrittänyttä ei laiteta ;)

      Poista
  6. Mitä kaikkee syöt viljajuttujen tilalla? Tarviisin hyviä vinkkejä. Itellä kans maha monena päivänä viikosta turpoo ihan jättipalloksi ja välillä sattuu. Maitotuotteita käytän muutenki aika vähän, niin luulen että syynä ois ennemmin viljat. Kiitti tästä postauksesta!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä!:) teen tästä joku päivä kokonaan oman postauksen mutta suurimman osan olen kovannut nimenomaan maitotuotteilla (aamupala, iltapala, välipala!) joten sun kohdalla soijatuotteilla yms! :) spagetin tilalle riisinuudelit ja muuten syönkin sitten perunaa tai riisiä makaronin tilalla! :) leivän tilalla voi käyttää riisikakkuja! hedelmiä, marjoja ja kananmunia menee nyt paljon enemmän kuin ei voi leipää mutustuaa :p

      Poista
  7. Osaan niiiin samaistua tuohon turvotukseen ja kipuiluun, kun itsekin olen sitä joutunut jo muutaman vuoden sietämään. Lääkäreillä olen juossut testeissä ja tähystyksissä ja diagnoosina on ollut lähinnä ärtyvän suolen oireyhtymä, kun eivät ole muutakaan löytäneet. Aloitin muutama kuukausi sitten välttämään nimenomaan vehnää (huom, myös vehnäproteiini, vehnätärkkelys, tärkkelyssiirappi, glukoosisiirappi ym.) ja eron kyllä huomasi heti! Välillä olen kokeillut myös kokonaan viljatonta ruokavaliota, mutta olen pian taas palannut syömään ruis- ja kauraleipää. Maitotuotteitakin olen osittain huomaamattani vähentänyt, vaikkei ehkä välttämättä olisikaan tarve. Tsemppiä sulle ja hyvä että olet vihdoin löytänyt helpotusta arkeen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin ajattelin uskaltautua jossakin kohtaa testaamaan kauraa ja ruista, epäilen että suurin aiheuttaja on nimenomaan tuo vehnä! :) harmivain että tuota pirun vehnägluteenia on tungettu lähestulkoon joka leipään :D

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3