Kaksplus.fi

MENU

keskiviikko 30. syyskuuta 2015

Kaksin aina kaunihimpi, tyttöjen 2v ja 3kk neuvolakuulumiset!


Meillä oli tänään tyttöjen tuplaneuvolat. Koska Matilda on syntynyt loppukuusta ja Elvira alkukuusta, päätimme neuvolatädin kanssa varata tyttöjen neuvolat peräkkäisille ajoille jotta mun ei siellä tarvitsisi jokapäivä ravata. Meinattiin (tietenkin...) myöhästyä vaikka Matilda herättikin äidin tänään jo kuusireikäreikä. Nukahti tosin takaisin unille heti kun äiti sai aamukahvin kouraan...Reilua? En vain ymmärrä koska sitä oppii aloittamaan lähtövalmistelut tarpeeksi ajoissa. Olin tässä asiassa surkea yhden lapsen kanssa ja nyt kahden lapsen äitinä tuplasti surkeampi. (Meidän neuvola on aika lähellä ja mennään sinne useimmiten kävellen. Tuplarattailla, melkein myöhässä ja pitkä ylämäki=selvä hikijanokuolema!) Matka taittuu kuitenki aina aika mukavasti linnunkakkoja bongaillen ja koiran jätköksistä puhuen (Joku tämän hetken taaperovillitys meidän perheessä..)

Ehdimme kuitenkin neuvolaan pari minuuttia aikaisemmin kuin aika oli ja Elvira ehti saada siinä ajassa jo aika makoisan kaaoksen aikaiseksi. Mä olin siis liikeenteessä yksin koska Tino oli töissä. Koko käyntiin oli varattu pari tuntia aikaa (ainakin luulisin näin..) mutta selvisimme ulos jo alle tunnissa vaikka tuli juteltua niitä näitä. Mä olen ennenkin täällä hehkuttanut mutta meillä on kyllä niin älyttömän mukava neuvolatäti! Neuvoo, tukee muttei kuitenkaan ole sellainen pirttihirmu mitä joskus kuulee ;) Ja aina yhtä reipas ja iloinen, aivan ihana siis!


Juteltiin molempien tyttöjen kuulumisia aika sekalaisesti. Molempien syömiset, nukkumiset, kiukuttelut tuli käytyä läpi ja hieman puhuttua jopa mun ja Tinon yhteneväisistä kasvatusajatuksista. Elvira teki siinä sivussa tehtävät jotka piti; luetteli kirjan eläimiä, rakensi palikoista tornin ja teki palapelin. Potki ja heitteli palloa. Joskin en tiedä kuuluiko pallopeli tähän "testiin" vai oliko se vaan taaperon viihdytyskeino kun alkoi kuulua EEVAAVA EI HALUA lausetta hieman liikaa..Elvira on tosiaan ruvennut puhumaan itsestään kolmannessa persoonassa, ihan super söpöä!

Matilda on tällä hetkellä 7040 grammaa ja 62,5 senttiä! Ei siis todellakaan mikään pieni neitonen enää. Isosiskonsa oli samankokoinen 5kk iässä mutta olihan Elvira toisaalta melkein kilon verran pienempi syntyessään. Pää oli kasvanut aavistuksen verran liian vähän mutta kasvanut kuitenkin joten terkka ei ollut huolissaan. Pään aukile oli kuitenkin ihan ok. Sanoinkin että kaikki kasvu on tainnut mennä pään leveyssuuntaan kun posket ovat niin isot jo. (Mä ja mun loistava huumorintaju vai mitä;)) Elviralla on ollut aivan samanikäisenä samanlainen notkahdus pään kasvussa joten ehkäpä meidän likat ihan oikeasti kasvattelee poskia tässä kolmen kuukauden iässä!



Elvira painaa 12,2 kiloa ja on 86 senttiä pitkä! Meidän pieni suuri taapero. Luulen että suunnitelma kierrättää isosiskon vanhat vaatteet pienelle siskolle on mennyt läskiksi ja reilu vuoden päästä saamme ostaa kahdet samankokoiset vaatteet. Hassua ajatelle että meidän tytöillä on painoeroa vain viitisen kiloa!

Neuvolan kauhukohta oli tietenkin Matildan rokotukset. Me mennään aivan täysin rokotusohjelman mukaisesti joten en osaa sen tarkemmin sanoa mitä kolmen kuukauden iässä annetaan. En ole siis vain yksinkertaisesti viitsinyt ottaa selvää koska mulle oli aivan itsestäänselvyys että mun lapset rokotettaisiin neuvolan ohjelman mukaan. Matilda sai taas rotarokotteen joka otetaan suun kautta sekä kaksi piikkiä. Rokotusten anto meni pienellä itkulla mutta voi hyvänen aika tuota meidän maailman parasta isosiskoa! Elvira parahti myös täyteen itkuun ja meni jopa hieman paniikkiin kun täti satutti pikkusiskoa. Olin hieman epäillyt tälläistä joten olin kyllä valmistellut Elviraa ja kertonut että Matilda saa lääkettä joka hieman sattuu muttei siskolla ole mitään hätää. Kuitenkin niin vahva reaktio sulatti sekä särki mun sydämen samaan aikaan ja meinasin parahtaa itkuun. Ihan silkasta ylpeydestä ja rakkaudesta mun reippaita tyttöjä kohtaan!

Rokotteiden jälkeen lähdimme talsimaan kotia kohti kalasopan keittopuuhiin. Matildalle nousi rokotteista kuume ja raasu onkin ollut aivan naatti koko päivän. Neuvolan jälkeen neiti veti heti 3 tunnin päikkärit vaunuissa ja loppu päivä ollaan menty supon voimalla! Miten sydäntä särkeekään katsoa toisen sairastamista vaikka tarkoitus onkin hyvä!


2 kommenttia :

  1. Meillä on lapsilla paino eroo tällähetkellä 1kg
    Ikäeroo nyt noilla on kumminkin 1v 3kk... Mutta uskon et meinkin poika rupee painaa jossain kohtaa kun kasvaa. Mutta aika hassua se on ajatella, että meidän neidillä tuli 1v ja 2v neukkujen välissä eli vuodessa 2kg painoa ja 15cm pituutta :Ddd

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahha onpas teidän neiti kasvanut pituutta!!! :D ihanat teidän murut! <3

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3