Kaksplus.fi

MENU

sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Äiti ja alkoholi.


Mä ostin perjantaina piiiitkästä aikaa pullollisen viiniä kaupasta. Ja kaupasta nimenomaan, Alkon viinit ovat liian vahvoja minun makuuni. Join lasillisen viintä hienosti muumimukista perjantai iltana popcorneja mutustellen. Rupesin miettimään vanhemmuutta, alkoholia ja niiden yhdistämistä. Voiko niitä ylipäätänsä yhdistää? Siitä se ajatus sitten lähti ja pienen päässä rustaamisen jälkeen näppäilen tekstin näppiksille. 

Mun oma alkoholinkulutus ennen vanhemmuutta oli aikamoista. Viikonloput kului baarissa ja tipaton tammikuu oli jo ajatuksena ihan naurettava kaikessa mahdottomuudessaan. Raskaudet sujuivat tietenkin molemmat kuivinsuin, eipäkä juuri niiden välissäkään se kalja niin enää maistunut. Ei yhdet, eikä yhdettoista. Käyn silloin tällöin juhlimassa mutta yksiä en juo juurikaan koskaan. Mun alkoholinkäyttö on sellaista ei kovin lapsiystävällistä, jos juon niin sillon mennään eikä meinata. Yksiä en juurikaan harrasta koska yksinkertaisesti cocacola maistuu paremmalta kuin mikään alkoholijuoma. SIlti joskus on kiva heittää tanssikengät jalkaan, vastuu nurkkaan ja painua niin sanotusti baanalle. Mun alkoholin juominen tapahtuu siis aina kaukana lapsista joten en ole koskaan oikein joutunut miettimään miten tahdon äitinä alkoholia käyttää.

Mä olen ehdottomasti sitä mieltä että humalassa mun lapseni eivät tule ikimaailmassa mua näkemään. Humalainen vanhempi lapsen läsnäollessa on jotain ällöttävää. Mä en itse liiemmin pidä kovin humalaisista ihmisistä lähelläni ellen itse ole myös juhlatuulella, joten en todellakaan halua heitä myöskään lasteni lähelle. Kaikkein vähiten itseäni, itku tulee jo pelkästä ajatuksesta että he näkisivät minut erilaisena äitinä mitä ennen. Koska mä en juo yksiä juurikaan koskaan, turvallisen kohtuukäytön kasvatusmetodi on Tinon harteilla. Yhden tai kahden juominen lasten seurassa on ihan ok. Mun kohdalla tämä lasi jää kyllä aina siihen yhteen koska alkoholin sietokyky on aika minimi tällä hetkellä. Kahden jälkeen tiedän jo juoneeni eikä se tunnu enää soveliaalta lasten seurassa. Mulle ehdottoman tärkeää on myös se, että lasten läsnäollessa ollaan aina ajokunnossa, Aina!


Mä muistan kuinka yläasteella toitotettiin ettei humalahakuinen juominen ole terveellistä. Alkoholismista ja kaikesta muusta puhuttiin samassa lauseessa. Mä kyllä voin ihan rehellisesti myöntää että kun tämä äiti lähtee juhlimaan ja tekemään irtiottoja arjesta niin kyllä, juon sillon humalahakuisesti. Toisaalta sillon en ole koskaan liikenteessä äitinä vaan Laurana. Alkoholista ja äitiydestä on tehty jonkinlainen tabu. Jos olet äiti, et missään nimessä saisi käyttää alkoholia tai ainakaan käydä baareissa. Samantien sinut leimataan huonoksi äidiksi. Huono äiti juo lastensa seurassa, hyvä äiti juo kun lapset ovat turvallisen välimatkan päässä turvallisessa hoitopaikassa turvallisen aikuisen kanssa. Vai mitä mieltä te olette? Alkoholin ja äitiyden voi mun mielestä liittää yhteen yhden lasillisen merkeissä mutta silloin kuin äiti haluaa nauttia enemmän kuin pari, on aika riisua äitiyden viitta harteilta ja katkaista napanuora. 

Äitiyden myötä mun baarireissut ovat vähentyneet aika huomattavasti. Viikonloppuisin on niin paljon kaikkea muuta kivaa tekemistä ettei pikkutunneilla grillijonossa seisominen käy mielessäkään. Välillä on kyllä kiva heittää stressi nurkkaan ja juoda muutama tai vähän useampikin siideri hyvässä seurassa mutta vain välillä. Äitiyden myötä sitä on aivan eritavalla oppinut arvostamaan hyvin nukuttuja öitä sekä aikaisia, kahvintuoksuisia ja Seikkailija Doran kuuloisia aamuja. Sitä paitsi hulvattoman hauskasta juhlayöstä palautuminen vaatii nykyään parin tunnin sijaan pari päivää, vanhuus ei tule yksin vai miten se menikään?

Tino kertoi mulle surullisen tapahtuman kaupan kassalla johon hänen kaverinsa oli törmännyt: Äiti oli lapsensa kanssa ollut viikonlopun herkkuostoksilla. Äiti osti itselleen Lonkeroa ja lapselle karkkia. Kassalla äiti laski rahojaan eivätkä ne riittäneet kaikkiin ostoksiin. Koska tarina on surullinen, voitte kuvitella kummat jäi kaupan hyllylle: lapsen karkit vaiko äidin lonkerot? Lapsiraukka.


Millainen alkoholinkäyttö on teidän mielestä soveliasta lasten seurassa? 
Vai onko täysin nollatoleranssi ainut vaihtoehto?

19 kommenttia :

  1. Tää onkin varmasti aihe joka jakaa mielipiteitä.Meillä voidaan juoda se yksi sauna kalja tai esim.ruuan kanssa, mutta en halua että meidän lapset näkee humalassa yhtään ketään ihmistä. En kuitenkaan halua että alkoholi on tabu, vaan nimenomaan toivon voivani opettaa kohtuukäyttöä koska siis eihän siinä yhdessä tai kahdessakaan(miedossa) oo mitään pahaa. Mutta aina pitää olla ajokuntoinen aikuinen. Sitten kun äiti lähtee (hyvin harvoin) radalle niin se onkin toinen stoori ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on tuo ihan sama ajatus! Että ajokunnossa on oltava, mutta järkevän alkoholikulttuurin opettaa parhaiten vanhemmat omalla käytöksellään. Lapset näkee ettei se mikään salainen kiehtova juttu ole kun siitä ei tehdä numeroa ja otamme viiniä ruokajuomana. Itsekään en ota enää samalla tavalla kuin opiskeluvuosina. Ei ole mun juttu, tässä postauksessakin mainituista syistä. Ei vaan ole mahdollisuuksia rokulipäiviin :D

      Poista
    2. tosi hyviä ajatuksia! : )ja tuo rokulipäivän puute tosiaan vie aika pahasti halut lähteä viihteelle :p :D

      Poista
  2. Meillä juodaan lasten ollessa paikalla muutama lasi viiniä. Koskaan ei tule meistä vanhemmista olemaan humalassa lasten nähden. Eikä kyllä kukaan muukaan tarkoituksella :)

    VastaaPoista
  3. Hyvä ja asiallinen teksti taas kerran! :)

    Mä olen taas sitä mieltä, että Aleksi saa ottaa viikonloppuisin pari kaljaa, kuitenkin niin, että hän ei ole humalassa. Jos jotain sattuisi toivon Aleksin olevan sen verran kunnossa, että hän voi jäädä lasten kanssa.

    Mä olin kanssa ennen lapsia todella kova menemään, mutta nyt ei oikein enään huvita. Yhden lonkeron voin juoda silloin tällöin kotona jos lapset ovat nukkumassa, mutta en yhtään enempää ja en myöskään niin, että lapset sen näkisivät :D

    Oon varmaan kunnon natsimutsi joidenkin mielestä, mutta mun mielestä lapsen hoito ja alkoholi ei todellakaan sovi yhteen. Sen voi nimittäin tehdä siellä baarissakin niin, ettei lapsia ole paikalla :)

    Ja siis älä käsitä väärin, kyllä täällä meilläkin alkoholia silloin tällöin otetaan, mutta ihan vain yhdestä kolmeen olueen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos! :) mä olen myös sitä mieltä ettei alkoholi ja lapset kuulu samaan tilaan ellei kyse ole juurkin tuosta parista korkeintaan! :) et ole ollenkaan natsimutsi vaan oikein asiallinen <3

      Poista
  4. Miulla sama,en harrasta mitää ykkösiä vaan sitten kun lähden (pari kolme kertaa vuodessa ) on mamma kunnolla irti ilman Äitiysviittaa :)

    VastaaPoista
  5. Todella hyvä kirjoitus !

    Meidän perheessä alkoholin kulutus on kaikin puolin hyvin minimaalista.
    Oikeastaan jo pelkästään siksi, että emme kumpikaan tykkää esimerkiksi oluesta.
    Joskus reissunpäältä ostamme kotiin jotain hyvää skumppaa, ja sitä saatamme lasit juoda lasten nukkuessa. ( Tämäkin tosin tapahtuu ehkä 3 kertaa vuodessa :D )

    Päihtyneenä, mitenkään alkoholin vaikutuksen alla tai muutenkaan emme halua kotona olevan.
    Emme myöskään halua, että lapsien viikonloppu kärsii siitä että vanhemmat makaavat pääkivussa ja väsymyksessä sängynpohjalla iltapäivään asti.
    Sen sijaan, silloin kun lähdemme otamme hotellihuoneen, hommaamme lapsille hoitopaikan ja sallimme itsellemme aikaa.
    Silloin ei ole väliä moneltako saavumme hotellihuoneeseen tai moneltako aamulla huvittaa herätä.
    Lapsetkin ovat mielissään kun muutaman kerran vuodessa pääsevät mummulle lellittäväksi.

    Muutamaan vuoteen olen tässä päässyt näkemään vaikka ja mitä..
    Ja toivon syvästi, koko sydämestäni että en enään koskaan näe baarissa äitiä, joka on viimeisillään raskaana, joka juo ja tupakoi.
    ( Hetki sitten tällaisen tilanteen näin, ja pakko sanoa että itkussa oli pitämistä ja että sisäisen raivon määrä oli valtava. ( - Tiedän jokainen tekee omat valinnat, mutta minun kantani on se, että se vauva mahassa ei voi vielä valita.. ))


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. yyh, mulla meinas tulla itku jo pelkästään tosta sun kuvailusta, ihan kamalaa!!!!! kumpa hänet olisi heitetty baarista ulos vaikken tiedä olisik ose laillista... :( lapsiraukka <3 meillä myös lapset aina mammalassa tai mummilassa jos lähdemme miehen kanssa johonkin, saa aamulla nukkua pitkään eikä tarvitse löhötä lasten läsnäollessa lahnana sohvalla :p :)

      Poista
  6. Hyvää pohdintaa, itsekin rajoittaisin tuohon pariin viinilasilliseen, joka on meillä humalahakuista juomista yleisempi tapa ottaa alkoholia. Koska viini on hyvää ;) Mutta miksi pitää olla ajokunnossa? Ymmärrän, että ei halua olla näkyvästi humalassa, mutta miten autolla ajaminen siihen liittyy?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haluan olla ajokunnossa (tai mies) siksi jos tulee yhtäkkiä tarvetta lähteä vaikka päivystykseen! :) en antaisi ikinä itelleni anteeksi jos jotain sattuisi enkä voisi viedä lastani lääkäriin niin nopeasdti kuin mahdolista vaan esimerkiksi joutuisin soittamaan taksin :/

      Poista
  7. Mä taas tykkään mieluumin juoda sen yhden, saunan jälkeen kun lapset ovat nukkumassa. En tykkää juurikaan itse humalatilasta saati ajatuksesta että seuraava päivän hukkaan heittämistä.

    Kohtuukäyttöä on mun mielestä hyvä lasten nähdä, siis että alkoholista ei tehdä tabua ja mörköä. Humalaiset ja lapset sen sijaan pidän kaukana toisistaan, koska itsekin koen oloni epämukavaksi humalaisten seurassa ja lapsille se on tosi pelottavaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. !! hyvä ajatus! :) mä en myöskään pidä humalaisista, saatika halua heitä lasteni lähelle!

      Poista
  8. Meillä juodaan viinilasillinen joskus aterian kanssa, saunassa miehellä voi olla se yksi olut ja iltaisin kun lapset nukkuu, saatetaan avata joskus harvoin siideri ja kalja ja katsoa joku hyvä leffa. Mulla jää aina siihen yhteen, mies ottaa maksimissaan kolme mutta tavallisinta on että ottaa vain yhden. Ollaan siis molemmat ajokunnossa :) kännejä en ole vielä ottanut äitinä ollessani. Eli viimeksi yli kolme vuotta sitten! :D musta on hyvä näyttää lapselle alkoholin turvallista käyttöä. Toi sun kertoma kassatapahtuma sai kyl surulliseks :( lapsi raukka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niinpä, lapsiraukka ja vielä kun tiedän ettei ole ainoa :( <3 hyvältä kuulostaa teidän toimintatapa!

      Poista
  9. Meillä ei juoda yhtään, kumpikaan. Joskus voisin alkaa harjoittelemaan jotain viinilasillista, hah ehkä eläkkeellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ! :) hahha, ehkä joskus eläkkeellä sitten.. ;) vaikka kolaon kyllä parempaa! :p

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3