Kaksplus.fi

MENU

sunnuntai 29. marraskuuta 2015

DIY: lämmönkestävä jäälyhty!


Sain mun isältä ihan mahtavan DIY vinkin näin jouluksi: lämpöasteet kestävä jäälyhty! Helppo ja nopea tehdä, joskin "tekeytyminen" vie hieman aikaa. 

Tarvtiset: 

Lasisen purkin, kulhon, maljakon..

Merisuolaa

&

Vettä

Laitoin ihan liikaa vettä, kannattaa laittaa vain sen verran että suolat peittyvät!




Laita maljakon pohjalle merisuolaa. Itse laitoin varmaan reilu desin mutta vähempikin olisi riittänyt (mulla maljakkona toimi Ikean puolenlitran tuoppi). Vettä niin että suola peittyy. Heiluta vettä niin että maljakon reunat kastuvat. Jätä pöydälle tekytymään. Suola lähtee pikkuhiljaa kitetymään reunaa pitkin. Jos vesi haihtuu kesken kaiken, lisää vettä ja kiteytyminen jatkuu! Kun kiteytyminen on halutulla korkeudella ja vesi haihtunut, valmis!

(Mun maljakko laitettiin kiteytymään isänpäivänä mutta en tiedä miten paljon toimenpide hidastui kun unohdin huljuttaa lasia...Suola lähti huomattavasti nopeampaan nousuun kun huljutus oli tehty! Valmis maljakko taisi olla paripäivää sitten eli mun matikkapään mukaan siihen meni karvan verran alle kolmeviikkoa.)






Kuvat eivät anna oikeutta sille, miten upea maljakko oikeasti on. Minun kameralla ja kuvaustaidolla kuvaaminen oli aikamoinen haaste mutta näistä ainakin jonkun verran näkee millainen lopputulos on! Koska käytin lasista tuoppia, taidan paloturvallisuuden vuoksi jättää nuo valotikut kynttilän sijaan, (vaikkakin tuikkuna paljon upeampi mun mielestä!) tai sitten käytän tekokynttilää! Nyt hopihopi suolat nousemaan, ehtii keksiä vaikka minkälaista joululahjaa tällä idealla! 




8 kommenttia :

  1. Mun on pitänyt monta kertaa tehdä, mutta ikinä en muista ostaa merisuolaa! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joku väitti jossakin et tavallinen suolakäy myös? En tiedä, kokeile ;) !

      Poista
  2. Lämpö nopeuttaa tekeytymistä huomattavasti :) esm jos on puu-uuni nii yöks laittaa uuninpäälle,lämpimän patterin viereen :) ihanaa joulun odotusta :)

    VastaaPoista
  3. Tosi ihana vinkki!! :o Ja kaunis lopputulos :)

    VastaaPoista
  4. Aika pähee idea, pitääpä joskus kokeilla tätä itsekin.

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit <3