Kaksplus.fi

MENU

maanantai 21. joulukuuta 2015

Minun lapseni saavat uskoa joulupukkiin.

Kerran usko lapsuuden sulla oli suloinen kaikui laulu meikäläisen rippikouluaikoina. Nyt ei puhuta kristinuskosta sen enempää vaikka asia siihen liittykiin. Nyt puhutaan siitä punaisesta isomahaisesta miehestä joka kolmen yön päästä tupsahtaa meille vierailulle. Kenestä muustakaan siis kuin joulupukista. Olen muutaman kerran törmännyt keskusteluihin siitä, että saavatko teidän lapsenne uskoa pukkiin. Olen ollut aivan hookkarina alias hoomoilasena nimittäin pidin asiaa itsestäänselvyytenä. Siis mitäh, lapset eivät saa uskoa pukkiin!? Ja nyt en tarkoita mitään uskontopohjaista kieltoa vaan että teillä juhlitaan joulua mutta pukkiin ei ole uskomista.

Oli tälle perustelu mikä tahansa, koen asian surulliseksi. On totta että joulupukki on valetta ja on totta että jossakin kohtaa elämässä lapsi saa tietää että se punanuttuinen mies olikin isi taikka naapurin pertti. Siltikin on niin kovin surullista miksi lasten pitää olla vähemmän lapsia. Itse ainakin koen että lapsenomainen usko on lapsien yksi mahtavimmista piirteistä. Olen ehkä hieman tarinatäti, mutta voi apua miten odotan että saan täysillä syöttää lapsilleni kertomuksia mielikuvitukseni sopukoista. 

Mä haluan että mun lapset saavat olla lapsia mahdollisimman pitkään ja mä haluan että he saavat mahdollisuuden säilyttää lapsenomaisen uskonsa asioihin. Joulupukkiin uskominen oli yksi lapsuuden taianomaisimmista jutuista ja tahdon jatkaa tätä perinnettä omille lapsilleni. Ja vaikka vannoin etten suustani päästä lausetta: tontut kurkkivat ja vain kiltit lapset saavat lahjoja olen valitettavasti pahimman uhman koittaessa sortunut siihen kerran jos toisenkin. Tänä vuonna sillä tosin ei vielä näytä olevan kovinkaan suurta vaikutusta mutta ehkä ensi vuoden epätoivon hetkissä sitten? ;)

On ihan okei jos kaikissa perheissä ei uskota joulupukkiin ollenkaan. En väitä, että mun ajatusmaailmani olisi ainoa oikea. Ei todellakaan ole, se on vain oikea minulle. Minulle lapsellinen ja joulupukin täyteinen joulu on tärkeä. Mutta haluaisin silkasta mielenkiinnosta kuulla, jos teidän perheessä ei pukkisoopaa lapsille syötetä. Haluaisin tietää miksi ei ? Ja ihan kaikella rakkaudella ja rauhalla, näin joulun kunniaksi <3


Mun suloiset tontut saavat ihania paketteja pukilta, vaikka joulupukki laiskuuttaan on pistänytkin äidin ja isin ne paketoimaan ;) Mä en malta odottaa Elviran reaktiota kun ihkaoikea pukki saapuu torstaina pappalaan, mahtaakohan luvassa olla riemua vaiko jännitysitkua!? :D

17 kommenttia :

  1. Meidän jouluun pukki ei kuulu, mutta lapset saavat siihen silti uskoa ihan vapaasti niin kauan kuin hyvälle tuntuu.

    Itsestäni joulupukki-leikki on lähinnä vaivaannuttava, joten pukki ei meillä käy, jos kohta lahjat jättääkin aina sopivasti lasten löydettäväksi, joskus tuulikaappiin, joskus vaatehuoneeseen tai mihin nyt milloinkin helpoimmin pääsee.

    En myöskään pahemmin ole tukenut pukki-uskoa, mitä nyt kaupassa joskus vihjannut tontuista ja joulupukin toivekirjeestä. Ja kerran näyttänyt taivaalta lapsille Korvatunturille palaavan joulupukinreen Tapaninpäivänä...

    Kummankaan laidan ääripäätä näissä jouluasioissa en ymmärrä. En sitä, että pukkiin uskominen olisi kiellettyä (saati lapsen uskon tahallista romuttamista) enkä sitä, että pukkia jotenkin jouluun välttämättä tarvittaisi, sitä sadun pakkosyöttöä en ymmärrä.

    Uskoipa pukkiin tai ei, jotain taikaa joulussa on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. meillä oli mun lapsuudessa vähän samanlaista muttei kuitenkaan: kun olimme pieniä,pukki kävi ihan konkreettisesti kylässä mutta sitten myöhemmin lahjat jätettiin terassille tai oven taakse! :) ja nimenomaan, joulussa on taikaa kyllä ilmanpukkiakin! :)

      Poista
  2. Meilläkin Pukki tulee käymään ja lapset saavat uskoa satuun :)

    Näin tänään sun kaksoisolennon Riihimäen Prismassa :D oli iha sun näköne :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahhhahhaa olisit ottanut kuvan ja lähettänyt mulle :p :D

      Poista
  3. Meillä lapset ovat ihan innoissaan odottaneet joulupukkia ja saavat siihen uskoa. Mitenkään erityisesti ei vouhoteta pukista, mutta lapsille se tuntuu olevan tärkeä juttu vielä näin jouluna vaikka ollaan puhuttu myös joulun muuustakin merkityksestä. Aattona pukki käy vierailemassa ja tuo osan paketeista, osan lapset näkevät kun esim ystävät antavat. Eli ollaan puhuttu että jouluna on kiva muistaa myös läheisiä. Ihanaa joulua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tosi kivan kuuloinen tapa teillä! : ) sopiva sekoitus joulupukkia jatotutta :p :) Ihanaa joulua näin jälkikäteen <3

      Poista
  4. Mä oon tässä joulua odotellessa päässyt seuraamaan aitiopaikalta kuinka mieheni eskari-ikäisen pojan (ja sitä myöten tämän vuotta nuoremman pikkusiskon), eli siis mun lapseni isosisarusten maailma on romahtanut kun se karu totuus joulupukista on selvinnyt.

    Tosin jo ennen tätä aitiopaikalta seuraamista tiesin tosiaan että näin tulee käymään. Ja tiesin senkin että mä en halua kertoa totuutena satuja omille lapsilleni, siihen kun en ole itsekään lapsena kasvanut.

    Kolmantena mulle tärkeenä asiana se, että mä haluun kunnioittaa lahjan antajaa sen verran että saajakin tietää keneltä se oikeesti on. Mun mielestä kaunis joulutapa se lahjojen antaminen ja saaminen semmosenaankin ilman tätä punanuttua.

    Ei siis joulupukkiin uskomista mun lapseni kohdalla. (ei siis uskottelemista tai muutakaan alunperinkään!) Ajateltiin hoitaa asia niinku mun lapsuudessakin: lapsi kun sitä joulupukkia näkee kaupassa tai vastaavassa paikassa ja siitä kyselee, kerrotaan iloisin mielin että se on semmonen hauska joululeikki missä voi olla mukana niin lapset ku aikuiset.

    Ja ne ketkä siihen uskoo, uskokoon (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toi joulupukkileikki kuulostaa kivalta selitykseltä! :) ja harmi jos lasten maailma on romahtanut, itse en muista mitään negatiivista siitä kun sain tietää ettei pukkia ole olemassa :) ehkä jopa vähän voittajafiilis kun selvitin sen salapoliisina ihan itse :p

      Poista
  5. Me ollaan päätetty, ettei uskotella Joulupukin olevan olemassa, ei vaan koeta sitä tarpeelliseksi ja meidän jutuksi. En itsekään ole ikinä uskonut Pukkiin, ja silti mun lapsuuden joulut on olleet täynnä taikaa ja aivan ihania. :) En osaa sitä sen paremmin selittää. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hyvin selitit ja ymmärsin hyvin ! :) joulussa on kyllä sitä jotain taikaa!

      Poista
  6. Mä rakastan joulua ja haluan ehdottomasti rakentaa lapsilleni ihanat jouluperinteet. Mutta olemme tässä miehen kanssa puhuttu, ettei aiota pukista huijata. Meille tulee pukki ihan ehdottomasti, mutta aiomme kertoa että hän on samalla tavalla satuolento kuin Muumit ja Rölli-peikkokin. Siis sitten siinä vaiheessa kun Muikut alkavat näistä asioista ymmärtää. Musta myös tuntuu että on tärkeää lapsien ymmärtää mistä ne lahjat tulevat ja ketä kiitetään. Mutta en näe mitään pahaa toisenkaanlaisessa Pukki-suhtautumisessa, jokainen mielestäni toimii tavallaan :) Tärkeintä on lapsuuden onnelliset joulut! Ihanaa joulua teille koko perheelle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kuulostaa kivalta tuo selitys että pukku on satuolento mutta käy kuitenkin paikanpäällä! : ) sopiva sekoitus molempia tapoja! Ihanaa joulu teillekkin näin jälkikäteen <3

      Poista
  7. Meidän jouluunkaan Pukki ei kuulu. Lapsi saa uskoa jos pukkilegendan jostain muualta kuin multa tai mieheltä omaksuu, mutta meistä ei valitettavasti ole itse joulupukista tai tontuista "huijaamaan", enkä usko, että se on lapselta mitenkään pois. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ! :) kukin tavallaan ja jokaiselle perheelle löytyy varmasti se oma oikea tapa! :)

      Poista
    2. ja mä en usko että myöskään se välttämättä on lapsilta pois, itse vaan muistan taianomaisen joulupukkijoulun lapsuudestani ja koen että lapseni jäävät paljosta paitsi ellen saa antaa heille samanlaista kokemusta! :)

      Poista
  8. Meille jouluun kuuluu ehdottomasti pukki, on kuulunut siitä asti kun synnyin 23 vuotta sitten, joka joulu:) ja olemme jo poikani 2v kanssa pukista puhuttu ja luettu. En muista että elämäni olisi mitenkään romahtanut kun hiffasin että pukki ei ole totta:D meillä se vaan kuuluu jouluun :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ihan samoja ajatuksia! Jotenkin oli siistiä jopa, kun salapoliisina selvitin että pukkia ei olekkaan ;) :D

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3