Kaksplus.fi

MENU

tiistai 19. tammikuuta 2016

Ikäkriisi.


Tiedättekö, olen aina ajatellut ettei tämä maailman meno niin muutu minun ja lasteni lapsuuden välissä. Ajattelen, että vanhempieni lapsuus on ollut aivan erilainen mitä omani, muttei maailma enää muutu siihen tahtiin nykyään. Kaikki on jo saavutettu, mihin muka tämä teknologia enää menisi? Kuitenkin eilen aihe vapaalla hengailessani (kyllä, käyn siellä lukemassa juoruja yön pimeinä tunteina!) törmäsin keskusteluketjuun jossa listattiin asioita kymmenen vuoden takaa. Niitä asioita joita ei enää ole. Ja jumankekka, siinähän iski pienimuotoinen ikäkriisi! Tässähän voi pian alkaa käyttämään sitä kuuluisaa "kun minä olin nuori..." lausetta. Onhan tämä meno meinaan aika paljon muttunut vuosien saatossa?

Kun minä olin nuori meillä ei ollut kotona internettiä vaan koulun jälkeen sai jäädä atk luokkaan dataamaan.

Siellä sitten tietenkin mentiin habbohotelliin josta minut löysi nimimerkillä hevoshullu93 (huutonaurua).

Ensimmäinen sähköpostiosoitteeni oli www.minimax@luukku.com. Kyllä, www koska armas siskoni väitti että siinä pitää olla tuo www. alku jotta se toimii. Kumma kyllä hänen s postinsa oli ihan normaali osoitteinen...Minimax taasen oli meikäläisen lempi hevonen, tietenkin. Lisää huutonaurua.

Sähköpostiin ei tullut sen enempää työasioita kuin e laskujakaan vaan sillä läheteltiin hienoja nettikortteja. Musiikilla ja upeilla kuvilla varustettuina joita löytyi nettikortti tai kortitnetistä. Tai jotain sinne päin. Yleensä vieläpä se kortin saaja istui siinä viereisellä koneella...


Sitten kun tästä aika vähän meni eteenpäin tuli Irc galleria alias galtsu kuvoihin sekä mese. Muistatteko? Tällöin meillä oli kotona jo ihan ikioma laajakaista ja siellä sitten meseteltiin ja galtsuteltiin päivästä toiseen. Tai sen parin minuutin ajan koska sitten nähtiin ne mese kamut ihan face to face. 

Ensimmäisen puhelimeni sain viidennellä luokalla. Se oli upea, värinäytöllinen Siemens merkkinen simpukkapuhelin. Siihen ei suinkaan ladattu netistä ilmaiseksi mitään, vaan tilattiin maksullisia logoja sekä soittoääniä. Lehtien takana oli niitä mainoksia. (Tosin minä en niitä tilannut koska ne maksoivat...) Kameraa ei siinä ollut vaan sillä puhelimella ihan oikeasti soiteltiin ja tekstailtiin. Puhelinta ei myöskään vaihdettu kuin sukkia eikä sitä näprätty koko aikaa. Korkeintaan kuunneltiin niitä upeita piippiiipiiip soittoääniä kavereiden kanssa. Tai soiteltiin euron sunnuntaina kaikille kavereille koska sinä päivänä puhelut maksoivat vain euron! Puhuitpa miten pitkään tahansa. Ainiin, saihan niihin puhelimiin niitä hienoja kännykkäkoruja!

Niin että kyllähän se maailma on vaan kehittynyt tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Millaistahan täällä on kymmenen vuoden päästä? Silloin kun minä olen Elviran ja Matildan mielestä elänyt jollain toisella vuosituhannella kaiken vanhan teknologiani kanssa. Lentäviä autoja? Kosketusnäyttöpuhelimista jokin seuraava keksintö? Ken tietää mutta minä taidan olla vanha.



14 kommenttia :

  1. Aivan ihana postaus, tuli niin nuoruus mieleen! :D itsekin olen syntynyt -90 luvulla ja nuo kaikko asiat ovat myös minun nuoruudestani tuttuja. Minulla oli myös galtsussa profiili, mutta nyt ei millään tule mieleeni mikä se toinen samantapainen nettisivusto oli, johon myös sai laittaa kuviaan. Noh, vanhuus näköjään iskenyt! :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ii2.org ja kuvake.net :D t. -87 syntynyt :D

      Poista
    2. KUVAKE JOO! :D itse en siellä ollut mut pari kaveria oli :p

      Poista
  2. Haha, mese, galtsu, ii2, habbo jne oli kyllä kovia juttuja silloin. :D Meillä oli alkuun sellainen netti, että lankapuhelin, kyllä _lankapuhelin_ tuuttasi varattua kun oli netissä..xD En saanut sillon olla kuin 30min päivässä netissä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä muistan myös tollasen netin, mammalassa oli :D me saatiin netti niin myöhään että tuli tavallinen langaton heti :p :D

      Poista
  3. HEEEEI MÄ OON VIELK GALTSUSSA :Ddd Ihania juttuja! Musajutuista tietää aina olevansa vanha kun joku 2000 luvulla syntynyt true räp-tyyppi ei tiedä Kapasiteettiyksikköä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mua harmittaa et mä en oo!! Olisinm halunnu nähä ne kaikki teinilinnunpaskaposet siellä xDDDDD Kapasiteettiyksikkö oli kyllä kova... :D!!

      Poista
  4. Mä olin Habossa Belggari93 ja samalla nimellä löyty luukun sähköposti. Galleriassa eka nick oli ^_angel_^. xD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. siis noi yläkolmiot oli niin IN sillon ircgalleriassa xD Ne oli niiiin coooool!

      Poista
  5. Haha hyvä postaus ja et muuten koskaa usko, mutta mä muistan ton nimisen habbo ukon kun sulla :D Ite taisin olla Dennash ja toinen ukko oli Anna-Jadessa :Dd

    VastaaPoista
  6. Mä oon jo niin kalkkis, et habbo jäi mun osalta väliin :D ii2 ja irc-galleria oli. Sit oli mese ja sit ihan se oikee irkki :D mistä piti tietty aina taistella, et meetkö irkkaan ("oikeesti") vai galleriaan XD XD XD voi jee!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä muistan noi taistelut xDD aina joku pätemässä et NOH KUMPAA TEET HÄH!?!?!? xDDDDDDDD ihan parasta :p

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3