Kaksplus.fi

MENU

keskiviikko 24. helmikuuta 2016

Älä koske mun lapseen.

Meillä kävi omituinen ja ahdistava tilanne viime viikolla läheisellä kirpputorilla. Kyseisellä kirppiksellä on meillä nyt jo toista viikkoa hyllypaikka. Olimme koko perheen voimin lastaamassa uusia tavaroita hyllyyn, lapset mukana tottakai. Molemmat tytöt isuivat tyytyväisinä omissa ostoskärryissään. Elvira hieman kauempana hyllystä jotta ihmiset mahtuisivat meidän ohitsemme. Puuhastelin roinan ja romppeen keskellä kunnes havahduin outoon tilanteeseen. Eräs mies oli silittämässä Elviran tukkaa. Hälytyskelloni soivat heti, kiitos kaikkien kamalien uutisten.

Jäädyin koko tilanteesta. En kyennyt sanomaan tai tekemään mitään joten jäin seuraamaan tilannetta sivusta samalla kun pääni sisällä kävi kunnon tahtojen ja tietojen taisto; Okei varmasti ylireagoin ja mies on ihan hyväntahtoinen ja lapsirakas mies. Normaali perheenisä joka pitää lastani suloisena. Ja toinen aivopuolisko huusi kurkkusuorana: NÄPIT IRTI MUN LAPSESTA SAATANAN PEDOFIILI. Mies jatkoi kauniisti matkaansa ja hymyili ohimennen minulle. Hymyilin takaisin varmasti todella vakuuttavasti hah...En nähnyt Elviran naamaa tilanteen sattuessa koska hän oli selkäpäin minuun, mutta kun menin hänen luokseen oli hän silminnähden kummastunut ja hämillään koko tilanteesta. Ja kyllähän minäkin olisin.

Meillä täällä suomessa on se kuuluisaa omareviiri, omatila, turvakaari etc you name it mitä ei ihan helposti pääse kuka tahansa ventovieras ylittämään. Me suomalaiset olemme tottuneet siihen ettei meitä niin vain halata tai kosketella. Varsinkaan tuntemattomat kun hädin tuskin perheenjäseniltä tämä ilo suodaan. Olemme tottuneet siihen että saamme olla rauhassa. Ihan missä vain ja milloin vain. Me suomalaiset (ainakin minä...) olemme hieman juroja ihmisiä ja kyllä se vaan meille pitää suoda. 

Jos olisin nyt kyseisessä tilanteessa uudestaan, osaisin toimia niinkuin haluaisin. Menisin tilanteen väliin ja pyytäisin kauniisti; älä koske minun lapseeni. Voi olla ettei kyseinen henkilö sitä ymmärtäisi ja ottaisi asian loukkauksena mutta mieltäni yhtään pahoittamatta osaisin hyvin perustella asiani. Lapsellani on oikeus olla koskematon ihan samalla tavalla mitä meillä aikuisillakin on. Hän ei vaan osaa ilmaista sitä tuollaisessa tilanteessa joten minun on se tehtävä hänen puolestaan. Pidettävä lapseni puolia. Jos asia ei mene ymmärykseen niin ole hyvä ja suutu. Ei haittaa. Minun lapseni on ihan äärimmäisen söpö mutta ei häneen saa silti koskea.

Tai saa, sitten jos hän tulee itse sinun luokseni ja tekee sen aloittaan. Jos Elvira haluaa halata niin anna mennä. Jos hän tulee sinun luoksesi itse ja tekee itse aloitteen niin tottakai häntä saa paijata ja silittää. Mutta hänellä pitää olla mahdollisuus valita ja tehdä päätös mitä hän haluaa.

Toivon koko sydämestäni että se mies oli aivan hyvätahtoinen. Ällöttää ja oksettaa edes ajatella muuta. Mä olen surullinen koska tuomitsin miehen heti ja olen hämilläni miksi minä, joka ajattelee kaikista hyvää vähän liiankin helposti on antanut tälle maailman pahuudelle vallan. Mutta se on tämä äitiys. Vaikka kuinka yrittäisin elää siellä omassa pienessä kuplassani niin soronoo vaan mielenrauhalle kun testi näyttää plussaa. Silti harmittaa, mä en tahdo olla näin epäileväinen ja tuomitsevainen vaikka sanotaan ettei koskaan voi olla liian varovainen. Samalla mietin, olisinko ollut ihan sinut tilanteen kanssa jos kyseessä olisi ollut nainen taikka mummeli. Onko kauhukuvat vain miesten kohdalla? Toisaalta olen kyllä sitä mieltä ettei kenenkään tuntemattoman tarvitse lastani koskettaa vaikka tarkoitus olisi kuinka hyvä tahansa. Kätellä ehkä, mutta silitys ja halaaminen on tämän juron suomalaisäidin mielestä jo hivenen liikaa... ;) 

Mutta summasummarum: 
Älä koske mun lapseen. 
Lapsi voi olla kiltti mutta äiti puree. 

21 kommenttia :

  1. Jäin santtomaksi pelkästään sun tekstistä :D
    Mut ei, sillä ei oo väliä olkoon nuori tai vanha, mies tai nainen.. Ei oo asiaa mennä silittämään mun lapsen hiuksia!

    Voi tulla keskustelemaan MINUN JA lapseni kanssa, antaa käden ja katsoa ottaako lapsi kiinni ja sanoa päivää.

    Ja se vaan on siitä kiinni että emmä halua että ventovieras tulee silittelemään mun hiuksia, joten ei ventovieraan mun lapsenkaan hiuksia silitellä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi kättely on aivan oikee tapa lähestyä, ihan sama onko lapsi vai vanhus!!! :)

      Poista
  2. Meidän "bella bambiinoja" siliteltiin jatkuvasti Italiassa. En kokenut yhtään ahdistavana, oltiinhan me vanhemmat siinä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä taasen muistan itse pienenä miten ahdistavana pidin ulkomailla tapahtuvan silittelyn. Sanaakaan en ymmärtänyt ja silti kävivät iholle :D ja siis silloin nimenomaan kun olin lapsi! :)

      Poista
  3. Ymmärrän täysin pointin :) Vaikka Valtteri 4,5v sosiaalinen tapaus onki, se saattaa jäätyä jos siltä joku jotain edes kysyy ..
    Junassa oppinut kyllä konnaria kiittää lipusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama homma täällä, elvira on sosiaalinen ja höpöttelee jopa tuntemattomille mutta kosketuksesta ihan selkeesti jäätys!

      Poista
  4. Hyvä postaus! Tääkin äiti puree kans enkä välttämättä haluais ventovieraiden lääppivän lastani!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. !! Kiitos !! :) ja voin jotenkin kuvitella sut tälläseen tilanteeseen janettä sä et kyllä varmaan jäisi sanattomaksi niinkuin mä! :p

      Poista
  5. Todella hyvä postaus ! Laittaa ajattelemaan ja miettimään tilanteita, joita myös itse välillä olen.

    VastaaPoista
  6. Osui ja upposi! Mä en tykkää yhtään että ventovieraat (edes ne mummelit) tulee halailemaan, nipistelemään poskista tai muuta. Toki niinkuin tähän kirjoititkin niin jos lapsi itse menee aikuisen luokse niin se on eriasia, mutta usein puutun siihenkin ihan vaan sen vuoksi että kaikki ei välttämättä halua banaanin tahrimia tassuja takkinsa helmaan :D Ihana blogi sulla, jään tänne! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja tervetuloa oikein hiiirrrmusesti <3 joo itseasiassa ei kyllä ne mummelienkaan nipistykset kovalta tunnu jos nyt omaa lapsuuttani mietin :p

      Poista
  7. Oho. En olisi uskonut, että positiivinen huomio voisi aiheuttaa kummastusta tässä itsekkäässä maailmassa. Ja vielä omien vanhempien läsnä ollessa. Olisin paljon huolestuneempi, jos lasta ei noteerattaisi kuin negaation kautta kuten itkupotkuraivarin vallatessa. Tätäkin saa kokea vaikkapa kauppareissulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lääppiminen ja iholle käynti ventovieraalta ei mun päässä taivu positiiviseksi huomioksi :/ :) mutta meitä on moneen junaan mä tykkään mun omasta reviiristä :p

      Poista
  8. Hyvä kirjoitus. En tykkää itsekkään että kukaan vieras tulisi koskemaan minun lapsiini. Sen verran häröä porukkaa nykyään on, ettei koskaan voi olla varma millä mielellä kukakin on liikkeellä.
    Täällä meidän kylällä pitserian myyjä (mies) on peri kertaa tullut silittelemään vanhimman tyttäreni poskea, kun ollaan haettu ruokaa. Enpä ole enää ottanut lapsiani sinne mukaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ! :) jäisi multa kyllä varmaan pitsat hakematta tossa vaiheessa, varsinkaan jos kehotuksezta ei tajua lopettaa ! :/ :)

      Poista
  9. Näin on.
    Mua inhotti tosi paljon kun labra täti eilen näpäytti sormelka tytön nenää veriko keen jälkeen ja sanoi hymyillen "höpsö, ei se ollut paha juttu"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan oikeasti? Miksi pieni inhimillinen kosketus on inhottava? Eikö lastentarhanopettaja tai opettaja saisi silittää lapsen olkapäätä tai hiuksia? Minusta on ihanaa, kun lastenlääkäri silittää lapseni olkavartta myötätuntoisesti. Koskettaminen on kaunis ja positiivinen ele. Kaikki kosketus ei ole rumaa ja perverssiä, opettakaa se lapsillekin.

      Poista
    2. Tinkaliini: mä en taasen kokisi tuossa tilanteessa mitään pahaa koska siinä tavallaan ollaan jo "tuttuja" ja koskettu jo jokatapauksessa :) anonyymi: mun tekstini käsitteli nimenomaan tuntemattoman kosketuksia ja sun kuvailemat jutut kuulostavat aivan normaaleilta ja hyväksyttäviltä mun ajatusmaailmassa ! :) lapsia saa ja pitää koskettaa, muttei tuntemattomien hiplailla ;)

      Poista
  10. Hyi olkoon mikä tapahtuma! Oisin varmaan toiminut samoin kun sä ja toi jälkipuintakin voisi olla omaani. Mutta hyi!

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit <3