Kaksplus.fi

MENU

keskiviikko 16. maaliskuuta 2016

Apua iho-ongelmiin?


Minulla on aina ollut helppohoitoinen iho. Puhdistus saippualla tai ihonpuhdistusaineella ja siihen päälle perusvoiteet. Thats it, ihoni ei ole vaatinut sen kummempia. Ihoni on aina ollut kuiva ja vaatinut rasvaa aamuin illoin mutta mitään muita hoitotuotteita se ei ole koskaan tarvinnut pysyäkseen hyvänä. Pieniä mustapäitä lukuunottamatta ihoni on ollut todella hyvässä kunnossa. Jopa läpi murrosiän.

Tähän on nyt kuitenkin tullut muutos ja sen takia pyydänkin teiltä apua. Olen aivan hukassa naamani kanssa, enkä oikein tiedä miten lähtisin näitä ongelmia selvittämään. Koska joukossa tiivistyy tyhmyyden lisäksi osaaminen, toivon että te siellä ruudun toisella puolella osaisitte minua auttaa! Te, joilla ehkä on hivenen enemmän kokemusta tai tietotaitoa näistä asioista mitä meikäläisellä.

No ne ongelmat. Ensinnäkin, ihoni on siis kuiva. Entinen kuiva, on vaihtunut superkuivaan. Kuivumisen tuntuu kirjaimellisesti päänahassa saakka, sillä myös päänahkani on alkanut kutisemaan. Olen siis kuiva. Kuivuuden lisäksi tai sen takia ihooni on ilmestynyt pieniä näppylöitä. Eniten otsassa ja poskissa. Ei finnejä, vaan sellaisia ihan pieniä punaisia näppyjä. Mustapäitäkin jonkun verran nenässä ja leuassa, mutta finnejä ei niinkään. Mikään muu rasva ei tunnu tällä hetkellä sopivan enää iholleni kuin Bebanthen. Bebanthenin kanssa rasvaan aamuin ja illoin ja olen ehkä hivenen päässyt eroon näppylöistä. Hivenen, ne palaavat heti jos syystä tai toisesta unohdan rasvauksen tai käytän jotain muuta tuotetta kuin bebanthen. Ja vaikka kuinka rasvaisin, kiristävä tunne säilyy.

Aluksi pistin ongelmat hormonitoiminnan piikiin, onhan nämä viimevuodet olleet aikamoisia kropalleni. Kuitenkin raskausaikana ihoni on enemmän vähemmän kukoistanut; ollut paremassa kunnossa kuin koskaan ennen. Nämä ongelmat ovat alkaneet vasta nyt viime kuukausina ja mietin olisiko elämäntaparemontillani jotain tekemistä iho-ongelmieni kanssa? Gluteenittomaan ruokavalioon siirtyessäni suurin osa viljatuotteista jäivät pois. Vaikka gluteenittomia vaihtoehtoja on olemassa, en juurikaan niitä käytä. Syystä että en edes tiedä. Nopealla googlettamisella selvisi, että sinkki ja B vitamiini saattaa olla heikolla saannilla kohdallani. Niilläkö siis ongelma korjaantuu?

Koska en tosiaankaan ole mikään ihonhoidon guru, kysyin parista facebookryhmästä apua. Ilmoille lentelivät jos jonkinmoisia syitä ja ratkaisuja, kaikki tuntuivat olevan sopivia. Koska vaihtoehtoja on monia, lähdin sieltä helpoimmasta toteutuksesta: lisäsin tablettien muodossa ruokavaliooni kalaöljyjä sekä vitamiineja. Monivitamiinin muodossa minun pitäisi saada tarpeeksi sekä sinkkiä, että B vitamiinia.

Onko teillä vinkkejä tai ajatuksia mistä nämä iho-ongelmat voisivat johtua? Vinkkejä hyviin hoitotuotteisiin tai ehdoton äläkoskaankokeile-tuote?

Lisättäköön vielä tähän loppuun että vettä juon kuin hullu joten siitä ei pitäisi kiinni olla.

Meikatuissa kuvissa näppylät eivät pääse "oikeuksiinsa" mutta tähän hätään ei muuta ollut. Kuvista kuitenkin huomaa ihan selkeästi nuo pienenpienet pirut jotka minua kiusaavat...

8 kommenttia :

  1. Kuivalle iholle suosittelen kokeilemaan öljyjä! Voi käyttää pelkästään tai sekoittaa pari tippaa kosteusvoiteeseen, esim. arganöljy on tosi hoitavaa ja kosteuttavaa. Itse läträän öljyjen kanssa aamuin illoin etenkin talvi-aikaan kun iho on kuivempi. Hyvä puoli on myös se ettei ne sisällä mitään muita aineita :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. olen käyttäny kookosäljyä jo jonkun aikaa ja se ei ainakaan enää auta vaikka alussa oli ihan loistava! :) mutta täytyy kyllä kokeilla tuota arganöljyä, kiitos vinkistä!

      Poista
  2. Mä en uskalla neuvoa mitään, mutta itse sain apteekista todella asiantuntevaa neuvontaa kun menin oman ongelmaihoni kanssa sinne näytille :)

    VastaaPoista
  3. Mee kasvohoitoon! :) mää kävin kans ku mun iho teki jonkun dramaattisen muutoksen vuos sitten ja sain sielt hyvii neuvoi et mimmonen iho mul on yms. Ja olin siel tya:ssa, ei pahan hintanen ja oikee osaava oli ainaki se kenel olin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä kävin kävelykadulla jossain opiskelijakasvohoidossa (onks se just toi vaij oku eri..?:D) ja sieltä sain tiedon kuivasta ihosta ja couperosasta eli en mitään uutta :D ehkä mulle vaan sitten osus joku joka ei neuvonut ja minä tampio en edes tajunnu kysyä mitään neuvoa tuotteista tai rutiineista jota vois tehdä :D tosin sillon ei vielä ollu tätä ongelma... :D

      Poista
  4. http://www.apteekkituotteet.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Eura/Products/4005800111648 mun kasvojen pelastaja <3 apteekki täti suositteli. todella riittoisa, nopeasti imeytyvä ja todellakin eron huomaa heti ekan käyttökerran jälkeen!!

    VastaaPoista
  5. Moikka Laura ! Suosittelisin jättämään ainakin sen Bepanthenin pois ...itsekin sen kanssa lätränneenä tiedän että jää ns. riippuvaiseksi siitä :) Hyvä rasva on , mutta kuurina. P.s. Lukenut sun blogia pitkään ja tykkään , aikas fiksu nuari nainen :) Mutta sulla on hyvät geenit äitees puolesta eli Pia on ollut mun työkaveri muinnoin :) T:Kati

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit <3