Kaksplus.fi

MENU

keskiviikko 2. maaliskuuta 2016

Hippasen hipimpi mutsi: huuhteluainelokeroon etikkaa!

En pidä itseäni mitenkään vihreänä. Tai lisäaineita pelkäävänä. En pelkää muovileluista irtoavaa myrkkyä taikka vanhojen kännyköiden haittallisuutta pienten lasten leikeissä. En menetä yöuniani jos laitan tyhjän maitopurkin polttokelpoiseen kartongin sijasta. Mutta jos voin, pystyn ja jaksan tehdä jonkun asian paremmin niin miksi en niin tekisi? Jos pystyn vähentämään lasteni saamaa kemikaalikuormaa pienillä valinnoilla ja tehdä maailmasta hieman vihreämmän niin miksi en sitä tekisi? Pienin askelin kohti parempaa maailmaa ja elämää. Ja ehkä sitten joskus tulevaisuudessa kun saan täydet yöunet ja lepposan elämän niin hipittäydyn aivan kokonaan. Siihen asti mennään niin miten jaksetaan.

Pieni hippi sisälläni kuitenkin havahtui tässä taannoin kun törmäsin eräässä facebookryhmässä keskusteluun jossa puhuttiin etikan lisäämisestä pyykkikoneeseen. Tarkemmin sanottuna huuhteluaineen korvaaminen tapahtuisi etikalla. Juurikin sillä tavallisella suolakurkkujen säilöjällä. Mutta miksi etikkaa, miten sen luvataan toimia? 

Neutralisoi hajuja

Kirkastaa värejä

Pehmentää pyykkiä

Poistaa tehokkaasti tahroja.

Ei kuormita luontoa kuten tavalliset huuhteluaineet

Poistaa pesuainejäämät

Estää pesuainesaostumia ja puhdistaa pesukonetta.
 Näinollen koneen käyttöikä pidentyy.

Halpaa!!!


Nopealla googlettamisella löysin kultaisen keskitien etikan määrän kanssa; noin puolisen desiä. Monet lupailivat ettei tämä puoli desiä jätä etikan hajua pyykkeihin. Ja vaikka hivenen jättäisikin niin haju haihtuisi pyykkien kuivuessa. Olen nyt kokeillut etikkahuuhteluainetta hajusteettoman sekä hajullisen (todella haisevan, kiitos väärä pesuainemerkki..) pesuaineen kera ja kummankaan pyykin kohdalla pyykit eivät ole haisseet yhtään etikalle. Määrä tosin taisi olla karvan verran alle puoli desiä, mutta kuitenkin. En ole koskaan ollut huuhteluaineen suurkuluttaja kaikessa nuukuudessani mutta etikka tuli kyllä nyt meidän pyykkihuoltoon jäädäkseen. Liinavaatteet ja pyyhkeet olivat todellakin pehmeämpiä mitä ilman huuhtista. Ja kyllä sisäinen säästäjäni taas tämän niksin kohdalla myhäilee tyytyväisenä kasvavassa senttipinossaan! Säästöä, säästöä ja säästöä! Niin luonnon kuin kukkaronkin!

14 kommenttia :

  1. Mä kokeilin etikkaa joskus kun olin ostanut kirpparilta pojalle vaatteita, ja huomasin vasta kotona että niissä oli niin tunkkainen haju että normaalin pesun jälkeen kaikki muutkin vaatteet haisi... Etikka poisti ongelman ja sen jälkeen sitä on tullut tuupattua huuhteluainelokeroon melkeen joka pesussa... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. !! : )tuntuu jo hajuihin aika hyvin purevan! Meilläkin varastossa olevat vaatteet haisivat bensalta (ruohonleikkuri...) ja tosi hyvin autto siihen! :)

      Poista
  2. Tästä etikkaniksistä oon joskus kuullutkin ja nyt vois näiden ohjeiden myötä laittaa kyllä kokeiluun :) Aiemmin oon kokeillut pinttyneen hajuisten vaatteiden esiliotusta etikkavedessä (oli Marttojen vinkkinä jossain lehdessä), mutta se ei poistanut tunkkaista hajua kokonaan ainakaan niistä pahiten pinttyneistä paidoista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo mäkin olen lukenut tosta niksistä mutten vielä kokeillut! :)

      Poista
  3. Mä kokeilin kanssa etikkaa, mutta en oikeen lämmenny. Tai sitte en osannu, mutta kun pyykit ei ollu mun mielestä sen pehmeempiä ja kyllästyin haistelemaan kylppärissä sitä etikkaa, niin siirryin hajusteettomaan huuhteluaineeseen. Laitan sitä kyllä jonku teelusikallisen aina. Pesukoneen kyllä putsaan etikalla!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä olen joskus kokeillut myös hajusteetonta huuhtista muutten tykännyt koska se haisi, noh jollekkin :D en osaa selittää :p ja nuuka mikä nuukaa... toi etikka kyllä kieltämättä vähän tuoksahtaa jos pulloa pitää kylppärissä! :)

      Poista
  4. Etikkaa kannattaa laittaa myös astianpesukoneen huuhtelukirkastesäiliöön,vesipisaroista ei jää jälkiä niin paljon laseihin ja puhdistaa samalla konetta. Toimii myös ikkunanpesuveteen, sadevesi ei raidoita ikkunoita niin paljon ja ikkunat kirkastuu ☺

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei kiitos vinkeistä, täytyy kyllä ehdottomasti kokeilla ! :)

      Poista
  5. Noni! Kyllä me sustakin hippimutsi vielä leivotaan Laura! <3

    VastaaPoista
  6. Mä pesin kans raskausaikana vauvan vaatteita etikalla ja ruokasoodalla että saisin niistä järkyttävän huuhteluaineen ja pesuaineen hajun pois. Niihin hajuihin nimittäin iski järkyttävä nounou raskausajan pahoinvoinnin aikana.. Mutta kyllä toimii!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. !!! mä taas rakastin pesuaineen hajua raskausaikana ja nuuhkuttelin sitä USEIN :D ite oon myös kyllä pari kertaa kirppikseltä ostanu jonkun lastenvaatteen joka haisee siltä että olis uitettu huuhteluaineessa...vaikeesaada sitä käryä pois kyllä! :)

      Poista
  7. Mä käytän kanssa etikkaa huuhteluaineena kun mun mielestä normaalit huuhteluaineet haisee kamalalta...:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. !! mä en myöskään erityisemmin pidä niiden tuoksusta, helposti tulee todella kova käry :p

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3