Kaksplus.fi

MENU

tiistai 19. huhtikuuta 2016

Ei todellakaan mikään vauvafani...

En ole koskaan haaveillut omasta perheestä. En oikeastaan kerennyt haaveilla ennenkuin se olikin jo tulossa. En ole koskaan ollut se vauvamasujen ihailija tai vastasyntyineiden nuuskuttelija. Vauvat on söpöjä ja ihania, tottakai. Mutta minä en ole se ensimmäinen kädet ojossa syliin ottaja jos uutta tulokasta joskus johonkin mennään katsomaan. Pidän lapsista, mutta en sen erityisemmin vauvoista.

Olen useasti kertonut täällä blogin puolella miten vauvavuosi ei ole minun juttuni. Odotan innolla että lapseni kasvavat ja päästään ihan tosissaan juttelemaan ja touhuamaan yhdessä. Elvira on jo oikein loistavan ikäinen, Matildan kohdalla lasken kuukausia että taaperoikä saavuttettaisiin. Mikä niissä vauvoissa sitten mättää?

En edes kunnolla tiedä. Ei vain ole minun juttuni. Vauvavuosi on vähäunista ja hyvin stressaavaa aikaa, ehkä se mättää? Pidän kuitenkin jollain tapaa hyvinkin paljon muiden vauvoista. Ehkä sen takia että tiedän että se en ole minä joka keskiyönä edes takas heijailee huutavaa nyyttiä tai tunkee verille imettyä nänniä suuhun joka kymmenes minuutti. Ehkä se on se riippuvuudentunne? Toiset nauttivat kun tietävät olevansa korvaamaton sille lapselle, kyllähän minäkin jollain tapaa.  Mutta samalla se on todella ahdistavaa sekä pelottavaa. Se että loppupeleissä hyvin paljon on sinusta kiinni eikä se toinen rehellisesti sanottuna pysy edes hengissä ilman sinun hoivaasi. Vastuu hirvittää? En tosiaankaan tiedä. 

Meidän tytöille syntyi hetki sitten serkkupoika. Näin töissä parin kuukauden ikäiset vauvat yksi päivä. Molemmilla kerroilla katsoin kuinka suloinen, ihana ja niin täydellinen ruttunaama siellä köllii. Ja samalla ajattelin mielessäni että luojan kiitos tuo aika on jo ohi eikä enää ikinä edessä. Se ahdistunut ja samaan aikaan niin helpottunut tunne yllätti vahvuudellaan jopa minut itseni. Minä todella taidan inhota vauvavuotta...

Välillä tunnen tästä asiasta todella huonoa omatuntoa. Miksi en osaa nauttia ajasta kun Matilda on ihan pieni? Mutta turhaan. Me kaikki olemme erilaisia. Se riittää että rakastan tuota tyttö enemmän kuin mitään muuta (Elviraa toki ihan yhtä paljon!) tässä maailmassa. Onhan meillä monia vuosia aikaa nauttia toistemme seurasta jos en nyt yhtenä vuotena ole ihan niin innoissani aina. Ja eihän kaikki toki vauvan ensimmäisessä vuodessa ole kurjaa, ei todellakaan. Onhan tuo konttaava pullaposki aivan ihana. Mutta on se myös ihana silloin kun osaa kertoa ja sanoittaa halunsa sekä tekemisensä...



18 kommenttia :

  1. Mä oon ainakin sitä mieltä että nyt kun Eevi on 1v ja 2kk, elämä on helpottunut huomattavasti! Mäkään en liputa vauvavuotta, vaikka se meillä helppo olikin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. !! sama juttu, Elviran vauvavuosi oli tosi helppo koska neiti oli maailman kiltein vauva mutta siltikään en pitänyt siitä! :D

      Poista
  2. Mulla taas on toisinpäin, haluun kovasti vauvan, en välitä muusta (vielä) mutta tiedän miksi mulla on niin vahva kuume .. Se johtuu tosta 4,5v Valtterista joka vielä asuu isänsä luona. Pitkä juttu ..

    VastaaPoista
  3. Mä sitten taas rakastan vauvoja niin paljon että voisin haluta sellasen pienen vauvakasan ♡ :D Mutta niinhän se on että lapsi kun kasvaa niin jotkut jutut helpottuu mutta toisaalta moni asia on helpompi vauva-aikana kuin taapero iässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. totta tuokin, mutta kyllä mä valitsen sataa kertaa mielummin esimerkiksi uhman kuin vauvavuoden :D! ihana että joku on ihan vauvakaheli ;) <3

      Poista
  4. Mä niin ymmärrä sua! Mä oon ollut meidän kaveriporukasta viimeinen jonka kuviteltiin tulevan äidiksi, mutta olinkin ensimmäinen. Ja ei en todellakaan ihastele vauvoja vieläkään vaikka omiani olen rakastanut yli kaiken. En myöskään ole kinuumassa toisten vauvoja syliin ja nuuhkuttelemassa niitä. Näin kyllä olen omilleni tehnyt. Mutta enemmin ottaisin meille vauvan kuin tämän uhma-tuhma 1,5v:n 🙈 Vaikka raskastan myös tätäkin, ylikaiken. Mutta oli se vauva kuitenkin helpompi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. !! Mä taasen ottaisin uhman mielummin! :D:D:D ja koen sen helpommaksi mitä vauvavuoden!

      Poista
  5. Mä välillä kyllä kaipaan vauvavuotta. Mutta en uutta vauvaa :D Pelkkä ajatuskin kaiken aloittamisesta alusta TAAS, kun kuopus on päiväkuivakin! Huhhuh. Ei kiitos! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sama ajatus täälläkinvaikka en kyllä vauvauotta kaipoaa :p mutta tuo että kaikki alusta, ei kiitos!

      Poista
  6. Mulla on lapset 1v. ja 9 v. Nyt toisen lapsen kanssa ajankulun ja vaiheiden keston hahmottaa paremmin, ekan kanssa yövalvomiset, uhmat ym. tuntui ihan loputtomilta ja siksi niin väsyttäviltä. Vauvavuosi kotona on ollut ihanaa vaihtelua kahdeksan työvuoden jälkeen, silti hyvillä mielin siirrytään uusille leveleille lapsen/lasten kasvaessa. :) Aika aikaansa kutakin!

    VastaaPoista
  7. Mulla on vähän sama juttu. Koin varsinkin alkuajat tosi ahdistavaksi, kun en tiennyt itkulle aina syytä. Myös sillä on todella suuri merkitys, ettei toisen kanssa pysty keskustelemaan tai tekemään oikeen mitään. SILTI olisi välillä ihana päästä takaisin siihen aikaan, kun toinen oli niin pieni ja tuoksutella sitä päivän. Koen todella huonoa omaatuntuoa siitä etten silloin nauttinut juurikaan siitä ajasta. Nyt olen oppinut nauttimaan Lilianin seurasta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. turhaan koet huonoa omatuntoa <3 :) ja kyllä varmasti mäkin ehkävielä jonain päivänä kaipaan tätä..? :D

      Poista
  8. Aah, täälläkin onneksi viimeisen lapsen vauvavuosi jo yli puolenvälin. Tyttö nyt 8kk. Ja todellakin lasken kuukausia siihen, että olisi edes vuoden vanha. Nyt on ollut huonouninen kausi, alkoi 4,5kk iässä ja jatkuu edelleen. Herätyksiä 5-15 yössä.. Viime yönä aloitettiin unikoulu, toiveena edes vähen paremmat unet. Ja mikä jäätävä eroahdistus! Tytön hereilläollessa minulla on toisessa kädessä jatkuvasti kanniskeltava kitisevä vauva.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tsemppiä unikouluun<3 ja täällä vähän samanmoista ton eroahdistuksen kanssa, aika hermoja raastavaa! :D tsemppihalit myös siitä <3

      Poista
  9. Vauvassa on puolensa, mutta jo selkeästi (ainakin suhteellisen) tarpeensa artikuloiva lapsi on helpompi. Jos uhmaa ei lasketa :D Mutta turhaan tommosesta huonoa omaatuntoa potee! Mä haluaisin vauvan, mutten niitä huonoja öitä tai imetysmaratoneja :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. !! :D ihana kommentti <3 joo ei kyll' ikävä noita imetysmaratooneja tai valvomista :D

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3