Kaksplus.fi

MENU

sunnuntai 17. heinäkuuta 2016

Olenko minä nuori äiti?

Kun tapaan uusia ihmisiä on enemmän sääntö kuin poikkeus että tullessa ilmi minun äitiyteni, "kauhistellaan" kun olen vielä niin nuori. Kun kerron että kyllä vaan äiti ollaan ja vielä tuplana, kauhistellaan hieman lisää. Yleensä jätän kertomisen tähän kohtaan enkä lisää enää vahinkoraskautta, aviottomia lapsia ja muita ei niin vanhanaikasia ja tavallisia asioita kauhisteltaviksi. Ihmiset eivät tarkoita mitään pahaa kauhistelullaan ja yleensä otankin sen ihan kohteliaisuutena. Ei siis silmäpussini ja teepussirintani ehkä olekkaan niin pahat että paljastaisivat äitiyden kilometrien päähän. Mutta jokaikinen kerta mietin että olenko muka sitten niin kovin nuori? Ja kai tavallaan minä olen.

Vaikka kaveripiirissäni tuntuu vauvoja tupsahtelevan kuin sieniä sateella (okei ei enää, tahti on harmi vaan vähän hiipunut..) taidan silti nyt ja tulevaisuudessa hyvin useasti olla se vanhempainiltojen nuorin äiti. Ensisynnyttäjien keski-ikä on tällä hetkellä noin 28 vuotta. Jos olisin osa massaa, synnyttäisin siis esikoiseni viiden vuoden päästä. Synnyttämisen sijaan meillä vietetään silloin ison kahdenksan vuotiaan neidin bailuja, apua! Tilastoista ja massasta huolimatta en tunne itseäni kovinkaan nuoreksi äidiksi. Ehkä siksi, että lähipiirissäni on paljon minun ikäisiä äitejä. Ja ehkä siksi, että enhän minä nyt kuitenkaan niin nuori ole kuin voisi. Ne todelliset teiniäidit lisääntyvät siinä murkkuiän kynnyksellä eikä vasta täysi-ikäisyyden jälkeen. 

On muuten kumma, miten aina nuoria äitejä ja ainakin teiniäitejä kohtaan luodaan ihan hirveät ennakkoluulot. Ja ne eivät todellakaan ole mitään positiivisia. On nuoria ja hieman vanhempia äitejä. Se miten sitä äitiyttä ja lastenkasvatusta toteuttaa, ei ole millään tavalla riippuvainen iästä. Ihmisestä, elämäntilanteesta sekä ihan vaan vaikka onnesta äitiys on kiinni. Tiedän paljon nuoria ja todella hyviä äitejä. Tiedän myös hieman vanhempia ei niin hyviä äitejä. Ja toisinpäin. Ikä ei oikeasti kerro mitään. Äitiyteen liittyy sama vastuu iästä huolimatta. Se on henkilöstä sitten kiinni miten sen vastuun itselleen ottaa ja toteuttaa.

Kävin perjantaina Turun yöelämässä ja näin tuttuja naamoja vuosien takaa. Tunnistin naamoja, jotka kävivät samoissa baareissa kanssani ennen kuin minusta tuli äiti. Se sai minut miettimään missä olisin jos en koskaan olisi raskautunut? Tai oikeastaan mitä ihmettä minä muka aina tekisin? Kävisin salilla, kahvilla, baareissa? Mitä ihmettä sillä kaikella vapaa-ajalla oikein tekisi jota ei silloin ennen lapsia laskenut edes mitenkään ihmeelliseksi vapaa-ajaksi. Elämä ilman lapsia kuulostaa niin tylsältä näin jälkikäteen ajateltuna että taidan lopettaa ajattelun jo alkuunsa.

Nuori äiti. Vahinkoraskaus ja uunituore parisuhde. Hyvin paljon tuomittavaa ja ei niin vahvat lähtökohdat onnelliselle perheelle. Mutta vaikka itse sanonkin, nuori äitiys on kuin minulle tehty. Olen onnellinen, jaksava ja hyvä äiti. Nuori tai ei, silti hyvä. 

Minkä ikäinen teidän mielestä on nuori äiti? 
Oletko sinä nuori äiti ja oletko kokenut ennakkoluuloja sen takia? 


30 kommenttia :

  1. Kyllä parikymppinen on nuori äiti, etenkin nykypäivänä kun ns. "aikuisuus" venyy koko ajan kauemmaksi. Ei nyt kuitenkaan mikään teiniäiti. Enkä tarkoita, että olisi mitenkään huono asia olla nuori äiti, siinä on paljon hyviä puolia. Itse olen 27 ja ensimmäinen lapsi täyttää kohta vuoden. Olen kaveriporukkani ensimmäinen ja toisilla tuskin on vielä lähivuosinakaan suunnitelmissa lapset. Olen siis lähempänä sitä keskivertoa 28. Jokaiselle paras ikä saada lapsia on varmasti se, mikä kenestäkin tuntuu hyvältä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on kyllä totta että aikuisuus venyy nykyään. Mikä on kyllä toisaalta myös jännä asia koska lapsuus kuitenkin tuntuu aina vaan lyhenevän ja lyhenevän.. :) hyviä ajatuksia sulla! :)

      Poista
  2. Minä olin 26v kun sain ensimmäisen lapseni ja toisen saadessani täytin pian 33v. Vanha eukko siis :D

    Kun olen sanonut että meille ei enää tule lisää lapsia, kuulen vieläkin että hei sähän olet vielä nuori, vielä te ehditte... siis mitä, nuori!?!? Ei 33v minusta enää ole kovin nuori :D kuopus on nyt 2v ja kyllä meisän lapset on tässä. En mä enää jaksa. Nuorempana jaksoin paremmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin ihan samalla tavalla että näin nuorempana jaksaa paremmin! :) vaikkdi kyllä kaikilla varmaan niin ole

      Poista
  3. Kyllä on monesti kauhisteltu ja ihmetelty että, ai sulla on lapsi! Ja varmasti moni ajattelee, että se on nimenomaan ylläriraskaudesta kun kerta näin nuorena, eihän kukaan järkevä halua lapsia vähän päälle 20 vuotiaana. Vaan niin oon monelle sanonut, vaikkei se niille kuuluisikaan, että kyllä vaan saatiin jopa odottaa tätä lasta aika pitkään jopa :) Kyllä mä mielestäni olen nuori äiti myös mutten liian nuori äidiksi, kuten joku ehkä saattaa ajatella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei hyvä ja paikkaansa pitävä pointti toi että usein ajatellaan nnuorten vanhempien lasten olevan vahinkoja!:)

      Poista
  4. Mie oli 22 kun esikoinen syntyi, loppuvuodesta täytin 23 ja muistan vieläkin miten viikko ennen laskettua kävelin meidän uuden kodin roskiksilta takaisin kotiin ja tajusin että en ole mikään teiniäiti vaan ihan oikeasti vaan äiti. Taidan laskea itsenikin nuoreksi äidiksi, mutta oikeasti vähän järkytyin kun tajusin tuon :D todellakin, hyvä äitiys ei ole äidin iästä kiinni :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. !! :) ajattelen samalla tavalla, nuori muttei mikään teini :p

      Poista
  5. Olen nuori äiti (kai?) ☺️
    Olen 21 ja poikani täyttää pian vuoden.
    Toistaiseksi en ole kohdannu juurikaan kauhistelua iästäni, mutta tämän maalaiskylän mummot on tehny kans minun ikäsenä lapsia 😂
    Varmasti synnyinkaupungissani Kemissä ihmetellään enemmän.
    Mutta kyllä minä sen sanon että jos ei olis lasta niin kyllä elämä ois kuolettavan tylsää. Minä kun en ole mikään alkoholin ystävä enkä baarissakaan oikein viihdy. Nautin ku saan ottaa pojan kainaloon ja vajota sohvalle lauantai-iltana jonku lasten elokuvan ääreen ☺️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en myöskään koskaan ole vanhemmilta ihmisiltä kauhsiteluita saanut, liekö tuo juuriki nsyynä että ennenvanhaan lapset tehtiin aikasemmin! :)

      Poista
  6. Itse sain esikoisen ollessani 19v. Ennakkoluuloja oli aivan älyttömästi, jopa lähipiirissä. Neuvolatätini sanoi mielestäni hyvin: Ikä ei tee ihmisestä hyvää tai huonoa äitiä. Ennen ihmeteltiin kun niin kovin nuorena esikoisen sain ja nykyään ihmetellään miten näin nuorella voi olla jo kaksi lasta. Mua lähinnä naurattaa nykyään nää jutut :D Välillä jos joku tuntematon tyyppi tulee juttelemaan saatan jättää koko lapset mainitsematta ettei tule lisäkysymyksiä :D

    VastaaPoista
  7. Sehän on niin suhteellista kuka kenetkin kokee nuoreksi.. Kun on itse saanut tämän ensimmäisensä vasta 35-vuotiaana, tuntuvat kaikki alle kolmikymppiset nuorilta. Mutta en kyllä "nuoreksi äidiksi" luokittelisi ketään yli kaksikymppistä. Oma äitini sai veljeni ollessaan 17-vuotias, ja minut ollessaan 30. Sanoi että on ollut aina joko liian nuori tai liian vanha vanhempainilloissa XD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, toi on kyllä totta että varmasti riippuu omastakin iästä kuka kenetkin arvioi nuoreksi! :) ja hahha, teidän äiti on sitten saanut kokea molemmat :p

      Poista
  8. Minäki sain esikoisen juuri ja juuri 19 täyttäneenä. Ja ihan omasta tahdosta vaikka nuori olinkin. Joskus mietin itsekin et mitähän mä tekisin nyt jos minulla ei ois tätä omaa pientä perhettä tässä ympärillä. :) minullekin neuvolantäti on nyt jälkein päin sanonut kolmatta oottaessani et muistaa vieläkin kun kävin sillon ekan raskauden aikaan siellä ja hänestä tuntui et olisin olemukseni puolesta paljon vanhemman oloinen. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. !! :) henkinen kypsyys voi olla kyllä paljon enemmän mitä nuemrot! Ja toki myös toisinkin päim joskus :p

      Poista
  9. Oon saanut molemmat lapset samanikäisenä kun sinä, enkä laske itseäni nuoreksi äidiksi. Eikä kukaan koskaan suoraa ainakaa oo tullut kauhistelemaan että on lapset nyt jo tullut. En tietenkää vanhakaan ole ja lähinnä se nuoruus taitaa tulla meillä esille siitä että väännetään (yritetään vääntää) yliopistoja valmiiksi lasten kanssa. Harva 23 vuotias siellä joutuu lasten kanssa käymään hoitamassa kouluasioita, mutta on meitä siellä muitakin. Mielummin nuorena kun vanhana, mä kun tykkään kaikki ajatella tieteelliseltä kannalta niin en itse halua enää lisääntyä yli 30 vuotiaana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei tsemppiä,varmasti hektistä opiskelun ja perhe-elämän yhdistäminen! :)

      Poista
  10. Minä sain ensimmäisen 23-vuotiaana enkä kokenut olevani mitenkään nuori, vaikka muiden silmissä varmasti olinkin. Minusta on ihan kivaa olla vanhempainiltojen nuorimpia. Toisaalta kun sain kolmannen 31-vuotiaana, niin olen päiväkodin vanhempainilloissa yhä siinä nuorimpien äitien porukassa ;)

    VastaaPoista
  11. Sain tyttöni 20vuotiaana,hän täyttää ensikuussa 9vuotta :) hänen pikkuveli täytti tänä kesäkuussa 1vuotta :) se miten sillon tyttöä odottaessa monet hoki että pilaat elämäs ja nuoruus jää elämättä oli uskomatonta.jäin tytön yh-äidiksi hänen ollessa vuoden.opiskelin kolmannen ammatin silloin ja tein vuorotyötä,kerkesin myös olemaan kavereittein kanssa juhlimassa.nykysin ihmiset ihmettelee että kun luulevat pojan olevan ainut ja sanonkin että sisko täyttää 9 niin tulee kysymys eikö siinä välissä ole tai ai no teillähän on iso ikäero...niinpä...minkäpäs sitä elämälle voi kun se oikea ei ollutkaan tytön isä vaan tämä pojan isä jonka kanssa ollaan jo naimisissa. Kivaa kesää teidän perheelle :) t.äiti 29v

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos samoin, ihanaa kesää teillekkin<3 ja elämä menee joskus niinkuin ei suunnittele, ihanaa että olet onneso löytänyt!<3

      Poista
  12. Osa massaa? Ihan kiva ajatusleikki. Mutta todellisuudessa yksikään tilaston synnyttäjistä ei välttämättä ole 28.

    VastaaPoista
  13. Itse olin 20 kun sain lapsen. 18 olin kun alettiin yrittämään lasta ja silloin sain kuulla lääkäreiltä ja terveydenhoitajilta, että "ootte niin nuoria" yms. Ei meinattu ottaa tosissaan tätä meidän yritystä.

    Itse en pidä itseäni erityisen nuorena äitinä, koska oma äitini oli 19 kun sai mut, ja nyt nautitaan yhdessä "vauva-arjesta", minulla oma poika pian 8kk ja äidillä päälle 1v kaksostytöt. :)

    VastaaPoista
  14. No mä pidän itseeni nuorena äitinä, vaikka olin 26 kun sain esikoisen :D ja siis ihan positiivisesti nuorena. Johtuu ehkä osittain kun oon tämmönen babyface, että ihmiset aina järkyttyy kuullessaan mun iän, niin jotenkin sitä pitää itsekin itseään nuorempana kun onkaan. Tai siis mähän oon kohta 30, eikai tässä vaiheessa edes voi puhua nuoresta :SD

    Ja mä olin omassa kaveriporukassani ensimmäinen, joka vauvan sai eikä niitä nytkään paljon ole. Ehkä sekin tekee sen, että oon muka kovin aikasessa lasten kanssa, vaikka lähes keskiarvoon osunkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on kyllä totta että varmasto tuo kaveriporukan tilanne lasten suhteen vaikuttaa miten tämän jutun kokee !.:)

      Poista
  15. Tää on jotenkin hassua, että nuoria äitejä kauhistellaan. Sitten taas nuoret äidit puolustautuvat, että miten joku voi vielä 30 vuotiaana lapsettomana vaan juosta baareissa ja kuinka elämä olisi tosi tylsää. Annetaan jokaisen kukan kukkia, eikä arvostella toisiamme :) <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvin sanottu, annetaan kaikkien kukkien kukkia<3 ja minä en ainakaan arvostele,toivottavasti en sellaista kuvaa välitä. Omalla kohdallani vaan mietin miten tylsää olsiu jos lapsia ei olisi, vain omalla kohdallani! :)

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3