Kaksplus.fi

MENU

tiistai 23. elokuuta 2016

Raivostuttava vai rakas blogimainonta?


Olen se tylsistynyt ja utelias kotiäiti joka pyörii keskustelupalstoilla ja äityleissä kun lapset ovat menneet nukkumaan. Kyseisillä foorumeilla pyöriessäni olen törmännyt usein valituksiin siitä, miten nykypäivänä blogit ovat pelkkää mainostusta. Niin suuret kuin pienetkin blogit. Yhdenkään lukemani blogin perusteella en voi täysin allekirjoittaa tätä väitettä mutta valitettavasti olen törmännyt myös näihin mainosblogeihin.  Eikä siinä, hyvin toteutettua yhteistyöpostausta on ilo lukea ja se saattaa parhaimmillaam johtaa siihen että kyllä vaan se mainostettu tuote kotoani kohta löytyy. Mutta mikä minun mielestäni sitten on laadukasta ja hyvin toteutettua yhteistyötä?

Aluksi täytyy sanoa etten ole itse mikään yhteistöiden konkari. Noin niinkuin bloggaajana. Lähes kolmivuotisen blogiurani aikana olen tehnyt alle 10 yhteistyötä eri firmojen kanssa. Blogeja sen sijaan luen paljon silloin kuin kiireinen arki antaa myöden joten pohdin tällä kertaa tätä meidän kaikkien näkökulmasta: lukijan näkökulmasta. Blogeja olen lukenut jo vuosia ja aina etsin uutta luettavaa, joten on sitä tullut törmättyä jos minkälaisiin yhteistyöpostauksiin. Hyviin, huonoihin sekä hyvin huonoihin.

Hyvä yhteistyö pitää sisällään tietenkin maininnan yhteistyötä. Tämähän on oikeastaan pakko olla joka yhteistyössä koska piilomainonta on laitonta, joten jos tämä puuttuu kosahtaa yhteistyö jo siinä kohtaa. Oli se muuten miten hyvin tehtykkin.

Lukijana pidän myös siitä, että yhteistyö pitää sisällään jotain muutakin kuin kyseisen tuotteen tai firman ylistämistä. Kehut ja positiiviset kokemukset ovat kivoja, mutta jos jo viidellä ensimmäisellä rivillä kaikki on niin mahtavaa, ihkua ja ihanaa rullaan yleensä suoraan koko postauksen loppuun ja kappas, sieltä sitten yleensä löytyy maininta yhteistyöstä. Lukijana minulla katoaa heti lukemieni kehujen todenperäisyys ja uskottavuus jos kehuja satelee ihan joka asiasta. En tarkoita että haukkua pitäisi jos tuote on oikeasti hyvä, mutta liika on liikaa. Tämä huulipuna on niin ihkun värinen. Ihkun tuntunen ja niin ihkussa paketissakin että voi ihkujen ihku miten mahtava tuote niin mahtavalta ja ihkulta firmalta. Tiedätte varmaan mitä tarkoitan...

Toinen asia joka saa minulta plussaa on yhteistyöpostauksen muu sisältö. Tykkään lukea postauksia jotka on rakennettu yhteistyötä ajatellen muttei kokonaan siihen keskittyen. Postaus jostain aiheesta johon yhteistyö sopii. Esimerkiksi lapsen ruokailutottumuksista joka sisältää yhteistyön firman kanssa joka valmistaa lastenruokia tai vaikkapa ruokailuvälineitä. Lyhyesti sanottuna: postaus johon on upotettu mukaan yhteistyö. Ei yhteistyö josta on väännetty postaus.

Bloggaajan on myös aina pystyttävä seisomaan sanojensa takana testaamastaan tuotteesta tai mainostamastaan firmasta. Tuotetta ei tule hehkuttaa vain yhteistyön takia vaan sen on oltava oikeasti hyvä jos niin väittää. On myös enemmän kuin suotavaa että yhteistyö jollain tapaa sopii blogiin teemaan. Esimerkkinä voin antaa kaksi yhteistyöehdotusta joita olen saanut ja jostain kumman syystä ne eivät oikein istuneet blogini sisältöön: Autovaraosamainokset blogin ulkoasussa ja Helsinkiläisen vuokratilan mainostaminen (tähän täytyy vielä lisätä että jälkimmäisestä postauksesta tarjottiin palkkioksi yhtä leffalippua...). Kumpikin näistä olisi sopinut blogini sisältöön älyttömän surkeasti joten skippasin molemmat.

Yhteistyöt ovat osa tätä hommaa ja toisaalta en kyllä ymmärrä sitä kovin negatiivista asennetta blogimainontaa kohtaan. Jos se mainonta on laadukasta eikä ihan päivittäistä. Yhteen postaukseen saa upotettua uskomattoman paljon aikaa sekä vaivaa ja pieni palkkio siitä bloggaajaan pussiin silloin tällöin on enemmän kuin reilua. Me jotka teemme tätä harrastuksena tuotamme teille lukijoille käytännössä ilmaista sisältöä ja viihdykettä. Miksi siitä silloin tällöin ei saisi ottaa palkkiota? Toisaalta, itse tätä teen niin harrastemielessä että olen tehnyt muutamia postauksia sillä periatteella että olen halunnut ilahduttaa teitä vaikkapa esimerkiksi arvonnalla. Olen ottanut yritykseen yhteyttä sen jälkeen kun olen omalla tilipussillani tuotteen maksanut ja kysynyt haluavatko he lahjoittaa postausta vastaan arvontapalkinnon lukijoilleni. Tälläisessä tilanteessa olen satalasissa uskonut kyseiseen tuotteeseen mutta kirjoittaessani yhteistyöpostausta mietin uskooko minua kukaan koska lopussa lukee sana yhteistyö. Ja se sana valitettavan usein esiintyy negatiivisessa valossa blogimaailmassa. 

Mitä mieltä te olette blogimainonnasta? 
Millainen on laadukas yhteistyöpostaus vai onko niitä edes olemassa? 

Psst! 
Edelliseen yhteistyöhön liittyen olisi vielä tarjolla alekoodi teille lukijoille! 

4 kommenttia :

  1. Ei minuu henkilökohtaisesti häirihe mainonta, kunhan se on hyvällä maulla tehty ja ei ole joka postauksessa. Kyllä niistä voi saada ideoita ja uutuuksia, mitä ei ole huomannut. Kyllähän mainonnan tarkoitus on tietysti myydä, en nyt omasta mielestäni ole mainonnan orja, enkä ole varma olenko koskaan ostanut mitään blogissa mainostettua, mutta klikkailen kyllä sivuille ja laitan korvan taakse. Esimerkiksi tuo lunette yhteistyö on tosi hyvä, jos en olisi jo kuukupin käyttäjä, se olisi varmaan purrut minuun :D tosin nuo uudet värit on ihania, minulla vaan se vanha kirkas.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiitos, kiva kuulla että yhteistyö iski lukijoille!:) ja tosiaan, mainostushan se tarkoitus aina onkin! :)

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3