Kaksplus.fi

MENU

torstai 17. marraskuuta 2016

Älä ikinä kysy naiselta: oletko raskaana.


Kuin ämpärillinen kylmää vettä niskaan. Siltä se tuntui. Ei kovin iso ämpärillinen mutta se riitti kastelemaan eikä kylmä vesi tuntunut yhtään mukavalta. Siltä se tuntui kun minulta tänään kysyttiin töissä: Laura, oletko sinä raskaana?

Tuli paha mieli. Näytänkö tosiaan siltä? Olo on kuin olisi raskaana, turvonnut ja väsynyt. Olen nukkunut viime aikoina todella huonosti, siksi väsyttää. Viime viikolla söin jotain mikä sai taas vatsani raiteiltaan enkä edes tiedä mikä se jokin on. Välillä turvottaa ja sattuu niin että tekisi mieli hylkeen lailla vaan liukua vatsallaan pitkin lattiaa. Mutta siitä huolimatta, en tiennyt että näyttäisinkin siltä hylkeeltä.


Hymyilin helvetin vaivautuneesti ja vastasin ei, en ole. Anteeksi pyynnön sijaan sain taputuksen olkaan ja vaivautuneen ehkä sulla on vaan niin paljon vaatetta vastauksen. Oikeasti, ihan oikeasti. Pahinta tässä on se, että minä ihan oikeasti pidän peilikuvastani tällä hetkellä.

Olen hyvä juuri tälläisenä. Pidän itsestäni juuri tälläisenä eikä muiden mielipiteillä ole niin väliä. Mutta siitä huolimatta, ei tämä tapahtunut hyvältä tuntunut. Oletko raskaana on kysmys joka ei ole kovinkaan imarteleva. Raskaana, iso vatsa, turvonnut vatsa. Vatsa joka näyttää siltä että sen sisässä kasvaa joku juuri sillä hetkellä. Ei kasva ei, ainakaan mikään muu kuin pieru.



Älä ikinä kysy keneltäkään oletko raskaana. Et voi ikinä tietää mitä sen vauvallisen tai vauvattoman vatsan takana piilee. Keskenmenoja, lapsettomuutta, puolison haluttomuutta tai kasvain. Tai ihan vain helvetin huono ja hankala ruoansulatus kuten allekirjoittaneella. Voit tahattomasti satuttaa enemmän kuin uskotkaan. Ja kun tarkkaan ajateltuna, asia ei sinulle pätkän vertaa kuulu.

Odota siis kiltisti että toinen kertoo asiasta tai vauvan pää näkyy, sitten on turvallista onnitella.


38 kommenttia :

  1. I feel you! En tajua miksi tommosta pitää kysyä keneltäkään. Multa on pari kertaa kans kysytty, ja aina tosi satuttavassa vaiheessa elämää. Vaikka, eihän tuommosta ole koskaan kiva kuulla.

    VastaaPoista
  2. Tämä! Tätä mäkin pelkään, mulla on just sellanen vatsa et jos tulee pari kiloa lisää, niin näyttää samalta kun silloin kun ootan. Oon niiiin monesti jättäny laittamatta mekkoa ton takia, kukaan ei oo kysyny mut aina sitä pelkään. Tai oikeestaan se kysymys multa ei olis niin paha ehkä kun se, että jotkut supattelis sit selän takana et onkohan se kun vastakin pömpöttää! Mun sukulainen tuijotti koko ajan mun vatsaa töissä juhlissa kun puhuin sille, monta kertaa hain sen katseen takas ylös ja se kyl harmitti ku olin kans sillon ite pitkästä aikaa laittautunu ja tunsin olevani kaunis ja ainoo mitä toinen kattoo on mun maha :D jälkikäteen oon kyl miettiny et miten multa aikoinaan uskallettiin kysyä kun ei ollu ees selkeetä masua vielä, ite oon kyl varovaisempi tässä asiassa ja puhun vasta sit kun toinen on kertonu olevansa raskaana ellei oo sit sellai oikeesti +35rv joka ei voi olla mitään muuta ankkakävelyineen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Argh kuulostaapa raivostuttavalta!! :D nä olisin varmaan sanonu suroaan että mun silmät ei oo mahassa eikä siel kyl kenenkään muunkaan silmät kasvanxD

      Poista
  3. Multa ei oo koskaan kysytty, mutta jännitän sitä että joku kysyis, koska mulla on maha jääny pömpöttämään vaikka kilot on lähteny (synnytyksestä 1v4kk). Pyrin pitämään vähän löysempiä paitoja varsinkin semmosten ihmisten seurassa ketä nään harvoin, että ei tuu mitään uteluita. Vaikka kyllä mää haluisin olla jo uudestaan raskaana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan että saisit vielä olla raskaana <3 täällä maha pömpöttää myös ihan eri tavalla kuin ennen raskauksia vaikka kilot on miinuksen puolella!

      Poista
  4. Kaverini, jota olin nähny viimeks pari kuukautta sitten, sanoi tyyliin ensimmäisenä kun pitkästä aikaa nähtiin että "jaa onko kolmas tulossa" ja taputti mun mahaa. Vauvani oli tuolloin 4kk vanha ja olin vielä juuri samana aamuna ajatellut, että alan olla suht sujut oman peilikuvan kanssa. Ei tuntunu kivalta ei!

    VastaaPoista
  5. Niinpä! Ja voin sanoa, että musta näytät noissa kuvissa tosi kauniilta ja hoikalta! Multa on kysytty useaan kertaan raskaudesta ja se tuntuu todella pahalta, monellakin tapaa. Nykyään yritän tunkea keskustelun väliin "olen niin turvoksissa, kun söin leipää" "pahoittelen, kun vatsani on kuin ilmapallo". Ei todellakaan tee hyvää itsetunnolle, mutta näin saan toisen lopettamaan vatsan tuijottamisen. -miisa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos ihana!<3 onpa kurjaa, tsemppiä sulle ja toivottavasti ihmiset tajuisivat typeryytensä<3

      Poista
  6. Sä saat olla ylpeä vartalostas! Oot tosi nätti :) unoha tommosset hölmöt kommentit :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos ihana!<3 js olenkin ylpeä mutta kyllä silti kolahti :/ :)

      Poista
  7. Ei voi olla totta! Minulta kysyttiin samaa tänään töissä! Se, kun kuulin ensimmäisen lauseen "No, saakos onnitella?" Tuijotin vain hölmistyneenä ja kysyin, että mistä?:D Me kyllä yritetään saada esikoiselle sisarusta, mutta vielä ei ole tärpännyt. Täytyy myöntää, että kyllä sitä päivän aikana mietti, että oonko mie lihonnu niin paljon.:o Minulla on yksi vuotias tyttö, joka syntyi samana päivänä kuin Matilda. Olen lukenut blogiasi siitä lähtien, kun aloin odottamaan tyttöä. Tämä on ollut ainoa blogi, jota olen jaksanut innolla seurata. Olet aivan mahtava persoona ja äiti! Jatka samaan malliin!

    T.Pallomaha

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. !!! Kohtalontoveri! Ja kiitos ihanista sanoistasi ihan hirmusesti!<3 toivottavasti pian tärppää!!!!<3 pidän peukut pystyssä!

      Poista
  8. Ei tosiaan kiva kommentti! Mun mahaa tultiin myös joskus taputtelemaan vaikka vatsa oli vain turvoksissa vatsakatarrin vuoksi. Erityisen ikävältä tämä tuntui siksi, että olin saanut vuotta aiemmin lääkäriltä kuulla etten saisi koskaan lapsia.
    No onneksi niitä kuitenkin kaksi tuli ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämäpä juuri, koskaan ei voi toetää mitä ihminen on joutunut kokemaan ja sanat voi satuttaa enemmän kun uskookaan. Ja miten mahtavaa että kaksi kullannuppua sait!!<3

      Poista
  9. Oon itse kyllä ottanut säännöksi että AINA pitää odottaa, että sulle kerrotaan. Monta kertaa olen itsekseni ajatellut, että onkohan..? Mutta sitä ei sanota ääneen vaan ootetaan niitä uutisia. :D Miettii just että olisko kiva jos omalle kohdalle kävis moinen möläytys.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä, aina voi itsekseen miettiä muttei sanoa ääneen! :D

      Poista
  10. Mä niin tiedän tunteen! Pahimmillaan kuulin kysymystä vähintään kerran viikossa ja kylillä kilpaa arvuuteltiin laskettua aikaa. Todellisuudessa vain milloin mikäkin aiheutti järkyttävän turvotuksen.

    VastaaPoista
  11. Niin paljon tämä! En ollut omaa äitiäni nähnyt muutamaan kuukauteen ja kun nähtiin kerran, päätti hän kommentoida vartaloani sanoin "Et kai vaan oo raskaana? Näytät ihan siltä!". Ei en ollut raskaana, kyseessä oli vain rehellisesti syömällä tullut paino sekä takana jo kahden vuoden lapsettomuus yrittämisestä huolimatta. Eihän toki äitini lapsettomuusongelmistamme tiennyt, mutta en kyllä itse keneltäkään kyselisi ellei hä itse kertoisi.

    VastaaPoista
  12. Minulta on useasti kysytty että olenko raskaana, tai olemmeko ajatelleet hankkia lapsia. Ja myös muutamalta läheiseltä on tullut kommenttia "olkaa onnellisia ettei teillä ole lapsia". Kyllähän ne sattuu. Vuosi yritystä takana, yksi keskenmeno. Kukaan ei tiedä siitä, ei olla uskallettu kertoa, lähinnä minä en halua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voimia ja tsemppiä<3 toivon että saatte nyytin vielä syliin<3

      Poista
  13. Minä olen raskaaana ja minulta on nyt kahdesti kerrottu miten oon lihonnut... tosi kivaa... en kyllä olisi ollut valmis kertomaan raskaudestakaan, mutta ei olisi läskiksikään tarvinnut kutsua...

    VastaaPoista
  14. Eikä. Oli ihan pakko nauraa, kun tuli mieleen, kun minulta kysyttiin samaa. Tai ei edes kysytty: kahvilan jonossa mummeli totesi "voi miten suloinen masu!" Katsoin kahvilan myyjää, joka tasan tietää etten ole raskaana, ja jotenkin hämmentyneenä vastasin "kiitos" :D Ihan hirveää! Olin myös ihan sinut kroppani kanssa, mutta lohduttauduin sillä, että ehkä kyseinen mekko oikein korosti pömppövatsaa... :D

    VastaaPoista
  15. Itse en uskaltaudu mainitsemaan/kysymään mahdollista raskautta vaikka maha näyttäisikin siltä.
    Me ollaan jokainen niin eri muotoisia syystä tai toisesta ja en kenenkään mieltä halua pahoittaa. Uskon, että tuttavani kyllä kertovat raskaudestaan, kun niin haluavat. Eipä mun tuntemattomien raskauksista tarvitsekaan tietää :)

    Anoppini oli kerran maininnut yhdelle naiselle jotain hänen raskaudestaan. Oli kyllä niin nolona, kun nainen ilmoitti ettei ole raskaana ja, että tämä oli jo neljäs kerta, kun asiasta hänelle mainitaan. Sen jälkeen anoppi ei ole viitsinyt kenellekään mainita ennen kuin asia on varmaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan samaa mieltä, kyllä tieto kerrotaan sitten kun halutaan ja jis halutaan! :)

      Poista
  16. Mä en voi muuta kuin nostaa niin hattua sulle!! Eihän toi kokemus kiva ollut, mutta tä kirjotus oli ihan huippu! Sain illan (täällä jenkeissä on ilta tätä lukiessa) naurut, kiitos siitä <3 Sulla on asenne kohdallaan ja hyvää settiä kirjotat (;

    VastaaPoista
  17. Ai kamala, mä olen pelännyt ihan samaa asiaa, että multa kysytään tota. Menkkojen aikana turpoan kun pulla :D

    Et kyllä näytä mielestäni mitenkään raskaana olevalta. Mä olisin itse kyllä loukkaantunut :D Sulla on onneksi hyvä asenne! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) ja sama, turpoan myös kuin pulla menkkojen aikana! :D

      Poista
  18. Tuttu juttu :(
    Itellä kanssa viimeksi keskiviikkona kysyttiin et olenko raskaana :( tätä jatkunut jo 11vuotta! Yhdistettynä jättiläis kokosen raskausmahan ja huonon ruuansulatuksen ja erkaantuneet vatsalihakset maha on vaikea saada litteäksi :/
    P.s. sun peilikuvastasi pitääkin olla tyytyväinen, et todellakaan näytä raskaana olevalta =)

    VastaaPoista
  19. Niinpä, mitä se muille kuuluu onko joku raskaana vai ei?! Ja miten se tieto siitä vaikuttaa kysyjään, muuttuuko hänen elämänsä sillä.... Ja miks ensinkään tarvii katella naisten vyötäröitä arvioiden mistä mikäkin sentti johtuu! Toivottavasti sinulta asiaa kysynyt vaivaantui myös ;P ja samaa mieltä myös kuvistasi, näytät hyvältä! <3 t. Raskaana oleva

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos ihana!<3 ja vaivaantui hän onneksi... :p ja niin samaa mieltä, mitä ne sentit kellekkään kuuluu!!!!

      Poista

Kiitos kun kommentoit <3