Kaksplus.fi

MENU

sunnuntai 6. marraskuuta 2016

Lapsiperheen lomamatka Viroon osa 2 !

Postaus on yhteistyöpostaus. Matka saatu bloginäkyvyyttä vastaan.
En hyödy linkkien klikkailusta.

Upean reissumme ensimmäinen osa löytyy TÄÄLTÄ!

Jatketaan siitä mihin viimeksi jäätiin! Lauantai aamupäivän vietettyämme Rakveren linnoituksessa, suunnistimme kohti Viron poliisimuseota. Tämänkin museon kohdalla yllätys oli positiivinen. Museo oli kuin tehty pienille lapsille. Vaikka osa kuvista ja tarinoista olivat aika karua katseltavaa oli museo todella lapsiystävällinen. Lapset saivat koskea ja tehdä taas todella paljon. Museossa oli erikseen leikkipaikka lapsille sekä ulkona että sisällä. Museo kierroksellä Elvira pääsi antamaan sormenjälkensä, heittämään tyhjiä muovipulloja "poliisin päälle" jolla oli kunnon varustukset ja pujottelemaan "lasersäteiden" läpi.

Myös meille aikuisille oli touhua: "kännilasit" jotka oliva tutut jo autokouluajoilta, tietokone jolla voisi tehdä kasvojentunnistusta, oman reaktiokyvyn testausta autonratissa ja autojen ajonopeuksien mittausta.

Poliisimuseon jälkeen teimme pikavisiitin Lontovan seikkailupuistoon. Alkuperäinen suunnitelma oli viettää seikkailupuistossa koko iltapäivä, mutta sateisen ja tuulisen ilman takia vaihdoimme seikkailupuiston poliisimuseoon ja kävimme vain hieman kurkkaamassa puistoa. Puisto oli kiva mutta uskallan väittää että ehkä meidän lapsille vielä hieman liian haastava. Radat olivat hieman samalla idealla kuin Flow Parkissa vaikkakin ehkä lapsiystävällisempiä. Kuitenkin Elvira oli vielä hitusen liian pieni ja arka menemään ratoja yksin. Mutta äiti tykkäsi! Ja tykkäsihän hänkin kun pienellä avustuksella niitä pääsi kävelemään.

Seikkailupuiston jälkeen lähdimme ajelemaan hotellia päin. Tämän yön saisimme viettää mitä upeammassa   Vihulan kartanossa. Kartano oli miljööltään niin upea että siellä olisi jo sen puolesta voinut viettää vaikka kuinka monta yötä. Me majoituimme kartanon pieneen sivurakennukseen jossa oli vain neljä huonetta. Tai oikeastaan kaksi, koska perhehuone tarkoitti kahta yhdistettyä hotellihuonetta. Kartano olisi tarjonnut meille vaikka mitä aktiviteettejä uimisesta erilaisiin hoitoihin mutta kello kävi joten painuimme herkullisen päivällisen jälkeen unille koko perhe. Seuraavana aamuna menimme hotelliaamiaisen kautta pienelle kartanokierrokselle hevoskärryjen kyydissä ja kuulimme kartanon historiasta pieniä tarinoita.

Sunnuntai aamuna meillä oli edessä vielä yksi kohde ennen satamaa ja kotimatkaa. Viimeisenä kohteenamme oli Viron kaivosmuseo. Kaivoksessa oli aikoinaan louhittu palavaa kiveä. Kaivoksessa oli todella kylmä ja kostea mutta onneksi saimme hieman vaatetta lisää ja asianmukaiset kypärät, tottakai. Kaivoksessa näimme kaivoskoneiden työskentelyä, erilaisia tunneleita ja työkaluja sekä pääsimme ihan oikean kaivosjunan kyytiin. Saimme myös lounastaa "kaivosmiehen lounaan" maan alla johon kuului kuuman keiton lisäksi vodka, tottakai. Tosin se jäi meidän perheen osilta kokonaan juomatta takaisin potkaisu vaaran vuoksi.

Kaivoksen jälkeen suuntasimme satamaan ja rapakon yli kohti Helsinkiä. Kotimatka sujui hyvin vaikka laiva keinui todella paljon koko kotimatkan. Pientä päänvaivaa aiheutti myös eri satamaan paluu joten edessämme olisi vielä taksimatka jotta pääsisimme hakemaan automme satamasta. Mutta kunnialla takaisin Turussa eikä edes vielä niin kovin myöhäänkään! Reissu oli kyllä kerrassaan upea, raskas mutta upea. Ehkä ensi kesänä sitten suuntaamme takaisin Viron ja käymme läpi kaikki kehutut hiekkarannat?