keskiviikko 17. tammikuuta 2018

Minkä ikäinen lapsi voi ulkoilla omalla pihalla ilman valvontaa?

Olimme tänään isompien tyttöjen kanssa kotipihalla ulkoilemassa. Vauva nukkui Tinon kanssa sisällä. Olimme olleet ulkona vasta vartin verran, kun vauvalle iski nälkä. Tino teki lähtöä töihin, joten pyysin tytöt leikkimään olohuoneen ikkunan alle ja menin itse ikkunan toiselle puolen imettämään. Olin naurettavan stressaantunut tilanteesta; meidän tytöt olivat ensimmäistä kertaa kahdestaan ulkona.

Näin silmissäni jo naapurit soittamassa lastensuojeluun heitteillejätön takia. Kyse oli parista minuutista, jo hetken päästä ovenkahva kävi ja kaksi punaposkista tyttöä talsi eteiseen. Näin tytöt koko ajan suuresta ikkunastamme ja parilla askeleella olisin ollut tarvittaessa ulkona. En kokenut silti tilannetta mukavaksi. Elvira rupeaa olemaan jo sen ikäinen, että hänet voisin päästää ulos hetkeksi ilman aikuista. Tietenkin siis sen jälkeen kun on ensin hieman harjoiteltu tätä. Mutta Matilda, kyllä 2.5-vuotias on vielä aivan liian pieni ulkoilemaan ilman aikuista. Olenko silti liian ylisuojeleva?

Mietin voimmeko kesällä ruveta treenaamaan tätä asiaa tyttöjen kanssa. Kun Matilda on kolme ja Elvira lähemmäs viisi. Voivatko he silloin leikkiä pieniä hetkiä pihalla ilman aikuista? Kolmevuotias tuntuu niin pieneltä. Toisaalta jos kyse on pienestä hetkestä ja näköyhteydestä ikkunan kautta. Tosiaan asumme rauhallisella omakotitalo-alueella, joten stressaanko ihan turhaan? Voinko jatkossakin tulla sisälle imettämään ja jättää tytöt hetkeksi yksin? Minä luotan tyttöihin ja siihen, että he pysyvät kauniisti omalla pihalla. Pakko myöntää, että ehkä eniten stressaan asiaa mitä ajattelee naapurit. Eivät he nimittäin välttämättä tajunneet, että minä seisoin tissi vauvan suussa aivan ikkunan toisella puolen.

Minkä ikäinen lapsi voi ulkoilla kotipihalla ilman aikuista?




 

54 kommenttia

  1. Meidän toukokuussa 4 vuotta täyttävä on jo kesästä asti saanut leikkiä alkuun rivitalon takapihalla ja nykyisin taloyhtiön leikkipaikalla yksin. Luotan myös ettei karkaa tai tee tyhmyyksiä. Leikkipaikka talojen ja metsikön välissä eli autoja ei aja läheltä ohi. Kaikki mennyt hyvin.

    VastaaPoista
  2. Aidat, kun saatte niin sit on hyvä leikkiä keskenäänkin mun mielestä.

    VastaaPoista
  3. 3-vuotias ei voi missään tapauksessa ulkoilla pihalla ilman valvontaa. Viisivuotias ei voi vahtia kolmivuotiasta. Eskari-ikäinen voi olla ilman valvontaa pihalla.

    VastaaPoista
  4. Meillä on 10/13 ja 9/15 syntyneet pojat. Isompi saa olla yksin/naapurin pojan kanssa pihalla. Tietää, ettei tielle saa mennä. Meidän pihalta pääsee naapuriin ilman tielle menoa, joten saavat leikkiä kummassa pihassa vaan. Pienempi on ollut välillä veljen kanssa pihalla hetken, kun itse olen pukenut päälle. Hänkin tietää, ettei pihalta saa lähteä. En kuitenkaan tuota pienempää vielä laita oikeasti yksin pihalle leikkimään. Asutaan myös rauhallisella kadulla, jossa paljon samanikäisiä lapsia naapuritaloissa.

    VastaaPoista
  5. Meidän 3,5 ja 5,5 vuotiaat saavat leikkiä omalla osittain aidatulla pihalla niin että näen heidät ikkunasta kun laitan ruokaa sisällä, ilman katse etäisyyttä en ole päästänyt heitä vielä ulos keskenään.

    VastaaPoista
  6. Meillä lapsi alkoi leikkimään rivitalon pihassa ilman aikuista, kun hän sai ensimmäisen kaverin, joka tuli hakemaan ulos. Olisi ollut typerää, jos olisin kieltänyt häntä menemästä, koska en itse olisi päässyt ulos juuri silloin tai mennyt aina ovikellon soidessa itsekin pikkusisarusten kanssa ulos, oli kädet sitten pyykkikorissa tai pullataikinassa... Mietin tässä, että poika on ollut varmaan neljän vanha tuolloin. Lupa oli leikkiä joko meidän takapihalla leikkimökissä tai rivitalon yhteisellä leikkipaikalla. Molempiin minulla oli sisältä hyvä näköyhteys. Suljetussa pihapiirissä oli sekin turvallinen puoli, että kaikki aikuiset tunsivat nämä lapset ja huomatessaan kyllä ojensivat, mikäli tarpeen oli.
    Fyysinen ympäristö toki sanelee vähän tätä ulkoiluasiaa: toisessa paikassa onnistuu paremmin kuin toisessa. Myös lapsen luonne vaikuttaa: toinen viihtyy ja uskaltaa paremmin kuin toinen.
    Itse nimittäin uskon, että lapsi on valmis silloin, kun hän itse tahtoo ja uskaltaa. Huomasithan sinäkin, että äidin luokse tekee alkuun mieli tulla aika pikaiseen kuitenkin.
    Mielestäni kesällä on ihan hyvä harjoitella, kun meneminen ja tuleminenkin ovat talvikautta helpompaa.

    VastaaPoista
  7. Meilläkin maaliskuussa 4 täyttävä tyttö saa hetkellisesti halutessaan olla yksin pihallamme. Pidetään parvekkeen ovi auki jotta voi halutessaan huutaa jos on asiaa. Asutaan alueella jossa ”sisäpihalla” rivitalojen ja luhtitalon ympäröimänä leikkipaikka eikä autoja kulje piha alueella ja hyvin hiljainen hiekkatie jossa asutaan. Tyttö saanut kesänpuolesta välistä asti olla hetken itsekseen ruoan valmistuessa tai muuten vain halutessaan olla hetken pidempään ulkona. Tyttö on hyvin tottelevainen ja rauhallinen ja hyvä käytöksinen. Ei mene pois pihalta edes leikillään saati edes parkkipaikalle vaan jää odottamaan pihan puolelle ja menee parkkipaikalle vasta aikuisen tultua. En usko että pikkuveljeä voi kuitenkaan vielä saman ikäisenä päästää yksin ulos sillä on ihan erimaata siskonsa kanssa. Tuskin vielä 5 vuotiaanakaan ? mielestäni ei ole lapsen iästä kiinni vaan enemmänkin ”luonteesta” että koska voi ulkoilla yksin.

    VastaaPoista
  8. Jos on näköyhteys koko ajan, niin eihän se sillon ole ilman valvontaa. Ilman näköyhteyttä en vielä laskisi 2,5vuotiasta, mutta kun sen näkee koko ajan, niin juu mikä ettei.

    VastaaPoista
  9. Et ole ylisuojeleva. Kumpikaan tuon ikäisestä ei voi olla ilman valvontaa/näköyhteyttä ulkona.
    Ja kyllä, tuosta voisi tehdä lasun. Itse varmaan tekisin, jos näkisin vastaavan tilanteen jatkuvan..

    Aidatulla ja suojaisella (!) piha-alueella voi harjoitella olemaan 5-6vuotiaasta. Eikä alle koulu-ikäinen voi olla vastuussa pienemmistä oikeastaan hetkeäkään. Eikä toki koululainenkaan ole vastuussa, mutta osaa/pystyy tulla sanomaan, jos huomaa pienemmän esim.karkaavan.
    Näitä karkaamisia tapahtuu, yleensä juuri silloin kun sitä vähiten odottaa...

    VastaaPoista
  10. Kolmevuotias on kyllä tosi pieni. Muistan itse, että esikoinen tais olla 6vuotta ennenkuin sai olla yksin ulkona (ikkunoista näki kyllä kokoajan mitä touhus) ja asuttiin rauhallisella omakotitaloalueella päättyvän tien päässä :D
    Nyt asutaan ihan kiinni pyörä- ja autotiessä joten en voi kuvitellakkaan et tosikko pääsis yksin ulos ennen kuudetta ikävuotta :)

    VastaaPoista
  11. Keskenään voivat leikkiä mutta taloyhtiön pihalla tulee tällaisissa tilanteita, että toivoisi lapselle vielä kasvattajaa ulos, muidenkin lasten takia.

    VastaaPoista
  12. Meillä 4 vuotias on saanut olla yksin omalla pihalla. Ja käydä hakemassa lähi naapureita yksin leikkimään.
    3 vuotias saa mennä sisaruksien kanssa omalle pihalle.
    Asutaan tosi rauhallisella omakotialueella jossa ei autoja juuri kulje. Eikä mitään vesiä lähistöllä.

    VastaaPoista
  13. Jos sinulla on välitön näköyhteys lapsiin, miksi ei 2,5 vuotiastakin voisi antaa leikkiä turvallisella pihalla 4 -vuotiaan kanssa?
    Leikkiväthän lapset kotonakin eri huoneessa välillä keskenään.

    VastaaPoista
  14. Me asutaan kerrostalossa niin, että "leikkipihalle" ei näe. Siksi kuljin lasten kanssa yhdessä ulkona melko pitkään. Kun esikoinen oli menossa eskariin, lähelle muutti koulun aloittava tyttö, jonka kanssa he alkoivat ulkoilla yhdessä. Tämä ei tapahtunut aivan ongelmitta vaan tekivät monta katoamistemppua ja minun piti olla jämäkkänä, että saimme tytöt pysymään omalla reviirillä.

    Kuopus alkoi ulkoilla kavereiden kanssa hieman nuorempana. Se sujuikin jo helpommin, kun kavereita vanhempineen oli samasta kerrostalosta, eikä niin karkailevaa sorttia kuin esikoinen ja hänen kaverinsa.

    VastaaPoista
  15. Tyttö oli eskari ikäinen, tosin meillä ei ollut omaa pihaa niin siks vasta silloin. Nyt jo kakkosluokalla ja pikkuveli (täyttää 6 pian) saa olla hänen kanssa ulkona (näin ollut n. vuoden verran), niin että välillä kurkataan. Tytön olisin omalle pihalle voinut päästää jo aiemmin, mutta poikaa hyvä jos nyt hädin tuskin omien "hankaluuksiensa" takia on mm. adhd epäilyä ja ylipäänsä saattaa jonkun perhosen perässä juosta ties minne asti ? olipas epäselvä teksti. Mutta lapset yksilöitä ja jokainen varmasti erilailla osaa olla. Mutta jos on suora näköyhteys niin miksipä ei voisi olla ☺️
    ps oon löytäny tän sun blogin jokunen aika sitten ja mielettömän hyviä juttuja ? meillekkin syntyi vauva lokakuussa ja raskaana ollessa oli kiva lukea myös sun juttuja ?

    VastaaPoista
  16. Tietty kun olet vauvan kanssa sisällä, voi tulla jokin tilanne (pulautus, pyllynpesu jne) milloin näköyhteys hetkeksi katkeaa ja pienikin hetki riittää päähänpistoon tuon ikäisillä..

    VastaaPoista
  17. Tämä on tosi yksilöllistä eikä minusta voi antaa tarkkaa ikärajaa. Toiset lapset ovat rauhallisevia ja harkitsevia, toiset rämäpäitä. Oma vilkas lapseni harjoitteli ulkoilua viisivuotiaana vuosi sitten, että sai mennä nopeammin puettuaan etukäteen ulos ja samoin jäädä vielä hetkeksi kun itse puin pikkuveljeä/lähdin tekemään ruokaa. Tarkkaan oli käyty läpi paikat, joihin saa mennä. Tätä testailin alkuun kurkistamalla, onko siellä missä saa olla. Viime kesänä sai alkaa leikkiä omalla pihalla kavereiden kanssa, kun olin todennut, että pysyy sovitulla alueella. Alle viisivuotiaana oli saanut olla aidatulla takapihalla, johon minulla oli näköyhteys. Rauhallisempi serkku on saanut olla pihalla neljävuotiaana ilman vanhempia - tosin tällöinkin äiti kurkisteli säännöllisesti että pysytään siellä missä kuuluukin. Ja piha on rauhallinen sisäpiha, jossa ei ole liikennettä. Oma lapseni ei olisi samassa iässä ollut vielä tuohon kypsä - mutta omalla aidatulla takapihalla oli hänen hyvä harjoitella ulkoilua turvallisesti. Ihan hyvin voisin ajatella, että voisitte harjoitella yksin ulkoilua juuri noin kuin kuvasitkin, suora näköyhteys ja pienet hetket itsekseen. Siitähän se lähtee sitten aika kasvamaan ja samoin luottamus :). Pitäähän tuotakin lasten saada harjoitella ja parhaiten sinä itse tunnet omat lapsesi.

    VastaaPoista
  18. Et ole yhtään ylisuojeleva, mutta naapureista ei kannata ottaa stressiä! Meillä esikoinen pääsi ekaa kertaa ilman aikuista ulos 3,5v ikäisenä oman taloyhtiön pihaan kun kaksi vanhempaa serkkua 4,5v ja 7v tulivat hakemaan. Asuimme siis samassa pihapiirissä ja leikkipiha ja kotiintulo oli kaikille tuttuja. Minulla ei ollut näköyhteyttä, mutta ulko-ovelta pystyin välillä kuuntelemaan menoa tai huikkaamaan lapset käymään luonani. Hyvin sujui! Ja sijainti tosiaan rauhallinen ja turvallinen, ei autoja tms. Nyt toisella paikkakunnalla kaupungin keskustassa, jossa taloyhtoössä ei ole omaa pihaa, emme ole päästäneet ketään lapsista yksin ulos. Keväällä muutamme omakotitaloon rauhalliselle alueelle 6v, 3v ja 1,5v lasten kanssa. Kahta isompaa ajattelin päästää omaan pihaan keskenäänkin, jos pitävät kiinni säännöistä, jotka yhdessä sitten sovitaan.

    VastaaPoista
  19. Aika tiukkaa porukkaaa täällä liikenteessä. :) Kaksi tärkeintä asiaa ovat lapsen luonne sekä millainen piha-alue on. Lapsia on hyvinkin erilaisia ja myös noita piha-alueita on hyvin erilaisia. Jokainen oletettavasti tuntee omat lapsensa ja piha-alueensa? Joten sitä pystyy oletettavasti arvioimaan onko lasten turvallista ulkoilla ilman aikuista. Lisäksi myös tuota ilman aikuista ulkoilua voi aloittaa harjoittelemaan jo pienempänä (noin kolmevuotiaana) ja silloin muutamasta minuutista (aikuinen käy vaikka pissalla sisällä ja tulee takaisin. Pienen hetken voi olla ulkona ilman aikuista, onhan ne lapset sisälläkin monta kertaa päivässä eri huoneessa tai eri kerroksessa. Voivathan ne lapset poistua ulko-ovestakin ulos, jos haluavat. Jos piha-alue on selkeä ja turvallinen, niin ulko-oven voi laittaa niin, ettei se ole lukossa ja lapsi pääsee heti sisälle, ja jos äiti kiinni imetyksessä, niin sitä ei tarvitse keskeyttää. Mut ehkä mä olenkin vähän liian rento aikuinen, tosin olen huomannut, että kun lapsia oli vain yksi ja sekin pienempi niin sitä tuli oli oltua "viisaampi". Nyt kun toinen on eskarissa ja toinen koulussa, niin musta ja valkoinen ovat kadonneet mystisesti ja tilalle on tullut harmaan sävyt ja ymmärrys monelle erilaiselle ratkaisullle.

    VastaaPoista
  20. Me asutaan ok-talossa jossa oma iso piha. Isoja ojia ei ole ihan lähellä, ja pihatie on niin pitkä että yleiselle tielle eivät mene. Ainut "vaara" on mahdollisesti pihaan ajavat autot, mutta sen kanssa ei ole ollut ongelmaa. Lapset ovat saaneet 2 vuotiaasta lähtien olla pihalla ilman jatkuvaa aikuisen valvontaa. Tietysi kurkin välillä ikkunoista ja käyn ovella neuvomassa jos jotain tulee. Olen onnellinen tästä pihasta ?

    VastaaPoista
  21. Mistä olet nämä tiedot saanut? Mikä on lähde? Vai olivatko nämä ainoastaan mielipiteitäsi??
    Tämä kommentti herättää jälleen saman vanhan kysymyksen; miksi äidit ovat niin kärkkäästi tuomitsemassa ja kivittämässä toisia äitejä, jotka toimivat eri tavalla kuin he itse. Tässäkin ko. kommentissa vedettiin taas se lasu-kortti esiin. Järkyttävää minusta, ja tällaisten kommenttien jättäjällä olisi peiliin katsomisen paikka.
    En välttämättä ole asiasta juurikaan eri mieltä, mutta kun ne asiat voi esittää niin monella tavalla...

    VastaaPoista
  22. Et ole mielestäni missään nimessä ylisuojeleva. 2.5 v on todella, todella pieni. Siis tuo hetki oli mielestäni aivan ok ja niin olisin itsekin jättänyt isommat hetkeksi ikkunan alle, mutta en ikinä ilman jatkuvaa näköyhteyttä. Omalle, turvalliselle aidatulle pihalle voisin jättää lapset aikaisintaan kun nuorempi olisi 4-vuotias (jos tietäisin, että isompi ei kiusaa pienempää). Me asutaan kerrostalossa ja täällä esikoinen alkoi ulkoilla ilman jatkuvaa valvontaa 6-vuotiaana.

    VastaaPoista
  23. Hei naapurista ? tämä on turvallinen alue, kun tekee lapsille säännöt selviksi. Meidän talon edessä on pieni metsämaja, kesällä alueen lasten suosikki ?

    VastaaPoista
  24. Huhhuh, vai lasuja tuollaisesta.. pidän kyllä niin älyttömänä tuota,ei oikein löydy sanojakaan. Joo,meillä ja naapurilla ja ystäväperheillä, 3v-5vuotiaat voivat leikkiä omalla pihalla ,koko ajan ikkunasta valvovan silmän alla.. ei mitään ongelmaa. On toki lapsikohtaista..meilläpäin luotto on kova,itseen,lapseen, naapuriin sekä toisiin vanhempiin.

    VastaaPoista
  25. Ovatko nykyajan vanhemmat noin ylisuojelevia?Meillä aikoinaan 3.5 vuotiaat olivat ilman vanhempaa ulkona kavereiden kanssa ja asuttiin kerrostalossa.Ei mitään ongelmia.Ja te asutte omakotitalossa ja oma piha samassa tasossa?Kuinka nämä lapset sitten uskaltavat olla jouluaamuna yksin tai sen jälkeen?

    VastaaPoista
  26. Heippa! Täällä näkyy monenlaista kommenttia miten voi tai ei voi tehdä. Tuumpa minäkin sekottaan pakkaa koska itse olen myös kipuillut tämän asian kanssa. ;)

    En usko että tässäkään asiassa on mitään yhtä ainutta oikeaa tapaa toimia. Meillä on aikalailla samanikäiset muksut ku teillä, ja tuota esikoista olen yrittänyt laittaa yksin ulos omalle aidatulle pihalle. Mutta kun ei niin ei, hän ei uskalla. Pienempänä on säikähtänyt valtavasti omalla pihalla karatessaan ulos, joten sieltä varmasti kumpuaa tämä arkuus.ja olenkin todennut että toisaalta, onpahan itselleni helpompi kun ei tarvitse ressata mitä siellä ulkona tapahtuu. Kun niitä vahinkoja voi sattua vaikka aikuinen seisoisi vieressä,niin mitä kaikkea sillon ku vanhemmat ei ole paikalla.

    Jotenkin toivoisin että annettais lasten olla lapsia. Ja annetaan hakea heidän turvaa vanhemmista siitä läheltä. Sitten kuin he itse osaavat lähteä laajentaamaan reviiriä kauemmas, he ovat valmiita siihen, toisilla menee enemmän aikaa, toiset ovat rohkeampia ja uskaltavat lähteä nuorempana jo kauemmas, vaikka pihalle yksin.

    Ja me äidit, yritetään muistaa kunnioittaa toisten perheiden valintoja ja tapoja toimia! Vaikka se ei ois justse sama tyyli kuinka itte tekee,pitää muistaa että ollaanhan me ihmisinäkin erilaisia, taustoista puhumattakaan. Aina ei välttämättä ymmärrä miksi toinen toimii toisin kuin itse, mutta ei silti ekana tarvi alkaa miettimään josko ois lasun paikka... ;)

    VastaaPoista
  27. Mukavaa, että osa äideistä pohtii tällaisia! Meidän taloyhtiön pihalla on paljon 2- 5 vuotiaita keskenään pihalla jatkuvasti ja todellakin toivoisin vanhempien vielä pyörivän lastensa kanssa! Tämän tästä omalla asuntopihalla on ihan vieraita pikkulapsia tutkimassa naapureiden tavaroita, vievän mukanaan niin koristekiviä, kauniita tuhkakuppeja, kesäisin mukaan menevät kukat ja pihakoristeet. Itse asun parkkipaikan vieressä ja jatkuvasti saa mennä sanomaan apupyörien kanssa pyöräileville lapsille, ettei parkkipaikalla kannata pyöräillä lainkaan! Milloin on naapurin auton maalipinta vaarassa, mutta ennen kaikkea on kamalaa, kun viereisen parkkiruudun pakettiauton takaa yhtäkkiä pyöräilee kolmivuotias juuri ruudusta peruuttavan auton taakse! Tai juoksee hakemaan palloa ajoradalle katsomatta lainkaan ympärille - kun on vielä liian pieni hahmottamaan mitenkään liikennettä...

    VastaaPoista
  28. No kaikestahan voi tehdä lasun, mutta eri asia mitä sosiaalityöntekijät siihen sitten sanovat :D Turhat lasut kuitenkin kuormittaa todella paljon, vievät resursseja muualta.

    VastaaPoista
  29. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.05

    kuulostaa fiksulta ja turvalliselta ulkoilulta! :)

    VastaaPoista
  30. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.06

    ! :)

    VastaaPoista
  31. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.06

    tämäpä juuri. Elvira rupeaakin olemaan jo sen ikäinen ja niin fiksu että osaisikin olla yksin. Vaan en missään nimessä voi langettaa hänen vastuulleen myös pikkusiskoa :)

    VastaaPoista
  32. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.07

    !! :) hyvältä kuulostaa!

    VastaaPoista
  33. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.07

    kuulostaa hyvältä ja kätevältä ratkaisulta! :)

    VastaaPoista
  34. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.08

    joo kyllä heistä heti huomasi että äitä tuli ikävä, vaikka ikkunasta vilkuttelivatkin koko ajan :p :D

    VastaaPoista
  35. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.09

    ! :) niinpä, luonteestahan se on paljon kiinni ! :)

    VastaaPoista
  36. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.09

    hyvä pointti, eihän tosiaan ole :D

    VastaaPoista
  37. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.12

    mulla kyllä myös särähti tuo lasu korvaan tässä kohtaa. Okei tilanteita, perheitä ja pihapiirejä on erilaisia. toki ehkä kaupungissa tai vilkkaan liikenteen vieressä lasu olisikin paikallaan. Mutta itse toivoisin, että ennen lasua käytäisiin oven takana kysymässä onko kaikki ok? Miten sujuu? tarjottaisiin ehkä apua. Muutos voi tapahtua jo siinä, ja ehkä se kuormittava lasu jäisi tekemättä :)

    VastaaPoista
  38. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.12

    ! :)

    VastaaPoista
  39. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.13

    hyvä pointti! tapelkoon keskenään, eiku... ;) :D tiedän mitä tarkoitat, valitettavasti saanut sen itsekkin joskus kokea! :)

    VastaaPoista
  40. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.13

    ! :) hyvältä kuulostaa!

    VastaaPoista
  41. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.15

    tää on tosi hyvä pointti ja mietittiin tätä yhdessä ryhmässä. Nimittäin kävin tässä juuri yksi päivä suihkussa kun mies oli töissä. Vauva nukkui, isommat leikkivät lastenhuoneessa. Kauemmin olin ilman kuulo- ja näköyhteyttä heihin kuin esimerkiksi imetystilanteessa olisin :)

    VastaaPoista
  42. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.16

    huiiiiii! sepä se, yhdessä ne klapset voivat kyllä keksiä mitä vaan!

    VastaaPoista
  43. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.17

    voi kiitos kehuista<3 ja niinpä, tosi lapsikohtasia juttuja nämä kyllä on ! :)

    VastaaPoista
  44. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.17

    jos lähtisin vaihtamaan vaippaa niin tottakai pyytäisin tytöt sisälle odottamaan. Siinä kun saattaa mennä tovi jos toinenkin :)

    VastaaPoista
  45. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.18

    tosi hyvä kommentti ja hyviä pointteja, näinhän se on ! :)

    VastaaPoista
  46. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.18

    ! :) pihapiiri vaikuttaa kyllä niin paljon! Iän ja kehityksen lisäksi :)

    VastaaPoista
  47. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.20

    ihana kommenntti ja niin totta! :) mä koen myös olevani rento, rento ja sen takia vähän epävarma että mitä muut aina ajattelee :D mutta totta, jokainen tuntee parhaiten omat lapsensa ja pihapiirinsä! :) ja sama täällä, musta ja valkoinen ovat kyllä tyystin kadonneet!

    VastaaPoista
  48. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.20

    ! :) kuulostaa hyvälle!

    VastaaPoista
  49. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.21

    ! :) joo kyllä ehdottomasti tämän 2,5 veen kanssa näköyhteys on pakollinen! Ihan jo mielenrauhan vuoksi vaikka fiksu ja kiltti tyttö onkin :p

    VastaaPoista
  50. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.21

    heippa naapuri!!!! :) ja no kyllä, siltä tämä vaikuttaa! ja oo miten kiva, ehkä meidänkin lapset löytyy sieltä sitten kesällä ;)

    VastaaPoista
  51. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.22

    ! :) samoja ajatuksia minulla kyllä sun kanssa! :)

    VastaaPoista
  52. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.23

    hyviä ajatuksia! :) varmasti kovasti kiinni naapureista ja pihapiiristä monessa paikkaa, jossain voi aikaisinkin jos luottaa että kyllä muutkin aikuiset puuttuvat jos on tarve! :=

    VastaaPoista
  53. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.24

    tosi hyvä kommentti ja hyviä pointteja! :) oon kyllä ihan samaa mieltä! :) lapsestahan tämän pitäisi lähteä ja oi kyllä, miten me opittaisiin kunnioittamaan toisten valintoja ja tapoja vähän paremmin!? :)

    VastaaPoista
  54. Laura, Tehtävänimikkeenä Laura.29. tammikuuta 2018 klo 15.25

    apuaaaa mikä mielikuva mulle tuli tästä:o tTODELLA "hyvä" esimerkki miten tätä ulkoilu asiaa lasten kanssa tietynlaisessa ympäristössä EI pitäisi hoitaa :/ hui miten vaarallista!

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit <3

© Tehtävänimikkeenä Laura. Made with love by The Dutch Lady Designs.